Har länge funderat på att bygga en tongenerator. Mest för skojs skull, så det behöver inte vara någon värstingprecision.
Hittade en dag en kasserad digital televäxel av märket Goldstar, och i den en ganska stor nätdel. Den tog jag hem (jag tog väl i princip hela växeln när allt kommer till kritan...) Massor av trevliga komponenter.
Nätdelen ser ut såhär: Kom fram till att en rotationssensor skulle vara kul att använda, så jag köpte lite prylar, och återanvände lite kugghjul å skit från fyndade gamla skrivare.
Av det fick jag ihop det här: Istället för 24 pulser per varv, får jag nu 120. (24*60/12)
Sen behövde jag en trafo. Köpte en 2x28V 120VA. Men efteråt kom jag fram till att efter glättning blir tomgångsspänninngen över 40V, och min effektopamp klarar inte mer än +-35V.
Kom på att jag köpte ju en helkapslad toroid-trafo, 2x18V 120VA, för ett tag sen.

Däremot har jag tänkt och ritat i photoshop hur fronten ska kunna se ut.
Någonting sånt här hade jag tänkt: Det ska sitta en plåt framför, så bara knapptopparna sticker fram.
Plåten ska jag få utskuren av Mälarlaser.
Knapparna kommer läsas av med en ADC-kanal på PICen. Varje knapp ska få ett unikt motstånd.
Sen har jag tänkt att det ska gå att styra det hela med RS232 också.
Nästa del som byggs borde bli spänningsmatningen. Någon gång...