Huggbäverns synttråd (nytt namn)
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)
Känns som att man ständigt kommer tillbaka till ruta NOLL eller till och med Första-kvalificerings-rutan-innan-man kan-gå-vidare-till-andra-kvalificeringsrutan.
Eller
Vaffö gör jag på detta viset? Trodde jag 1.5A skulle räcka till 40-50 moduler??? Jag har tänkt om lite grann men bara halvvägs. Jag tror faktiskt att det lilla enkla PSU jag tänkt till storsynten är gravt underdimensionerat.
Jag tänker nu såhär:
Jag har fyra rader med moduler och om jag förser varje rad med ett separat PSU löser jag nog problemet. Jag har visserligen hittat ett SMPS PSU som ger 5A på AliX, men samtidigt kan det ju vara smidigare att portionera ut fyra spänningsregulatorer över maskinen - en till varje jad av moduler.
Antingen får det bli en liten modul med trafo+regulator ELLER en större trafo som matar alla fyra spänningsregulatorerna. Jag kan ju ha en sådan biffigare trafo.
Sedan trodde jag att spänningsaggregatet jag hade lött ihop var ett billigt sådant från AliXpress men det var ett dyrare från Electrokit.
Eller
Vaffö gör jag på detta viset? Trodde jag 1.5A skulle räcka till 40-50 moduler??? Jag har tänkt om lite grann men bara halvvägs. Jag tror faktiskt att det lilla enkla PSU jag tänkt till storsynten är gravt underdimensionerat.
Jag tänker nu såhär:
Jag har fyra rader med moduler och om jag förser varje rad med ett separat PSU löser jag nog problemet. Jag har visserligen hittat ett SMPS PSU som ger 5A på AliX, men samtidigt kan det ju vara smidigare att portionera ut fyra spänningsregulatorer över maskinen - en till varje jad av moduler.
Antingen får det bli en liten modul med trafo+regulator ELLER en större trafo som matar alla fyra spänningsregulatorerna. Jag kan ju ha en sådan biffigare trafo.
Sedan trodde jag att spänningsaggregatet jag hade lött ihop var ett billigt sådant från AliXpress men det var ett dyrare från Electrokit.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Hittar två toroider i samlingarna:
12V @ 100VA - man kan ju "fullikrikta" den för att två +/-12V.
2x15V @ 120VA - mycket värme att leda bort.
Jag hittar en till men texten är nästan helt bortblekt. Jag nödgas mäta (och sedan kanske den trafen är skrot ).
12V @ 100VA - man kan ju "fullikrikta" den för att två +/-12V.
2x15V @ 120VA - mycket värme att leda bort.
Jag hittar en till men texten är nästan helt bortblekt. Jag nödgas mäta (och sedan kanske den trafen är skrot ).
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Nous sommes en train de percer des trous dans une pièce d'aluminium pour le synthétiseur T2000... enfin !
Jag börjar med de 3mm hålen i kanterna, bultar sedan ihop pcb och plåt och fixar hålen till potentiometrarna. Hålen till omkopplarna blir jobbigare men troligen, istället för ett ovalt hål som måste filas upp, gör jag nog ett lite större cirkulärt även om det kanske inte blir så grannt.
Det kommer dock inte att närma sig originalet ...
Tänk om den fungerar .
Jag börjar med de 3mm hålen i kanterna, bultar sedan ihop pcb och plåt och fixar hålen till potentiometrarna. Hålen till omkopplarna blir jobbigare men troligen, istället för ett ovalt hål som måste filas upp, gör jag nog ett lite större cirkulärt även om det kanske inte blir så grannt.
Det kommer dock inte att närma sig originalet ...
Tänk om den fungerar .
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skulle va kul att få höra lite hur denna och även dina moduler låter i framtiden.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Ska du också. Måste bara ha ihop lillgrabbens maskin och så får jag se hur irrationella beslut jag fattar sen.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Allt medan jag väntar på att lusten ska komma över mig ("lust" är ett förbjudet ord i skolorna i Florida, jämte sex, kondom, tampong och STD m fl FARLIGA ord ...) borrar jag hål. De japanska hål jag beställde (en sorts klistervariant där man tejpar fast hålet där man vill ha det) har kommit bort, troligen har de ramlat ut påsen de kom i ...
Det här ska bli panelen till T2000-synten jag snodde ihop för länge sedan och som jag just skrev några rader om. Hålen borrades med ett extra mönsterkort som mall. Monteringshålen - M3 - fixade jag först. Skruvade kort och plåt och borrade sedan hål för potar och vridomkopplare. Hålen är 7.5mm men jag tar nog upp dem till 8mm om jag missat lite nånstans.
Härnäst ska jag göra hål för omkopplarna och det blir trixigt/trickigt. De här är inte the vanliga omkopplarna utan en special där man kanske skulle göra ovala hål, men mitt borr som gör ovala hål har kommit bort jämte mitt fyrkanthålsborr. Jag gör nog ett lagom stort hål så man kan fippla omkopplaren att å fram (hitan å ditan med andra ord) och 10mm skulle bli optimalt.
På baksidan av plåten jag jag märkt ut "hörnen" (egentligen "monteringslödbenen") och om jag drar streck mellan benen (kryssvis) får jag fram mitten där jag ska borra. Kräver dock gott ljus.
En video:
Det här ska bli panelen till T2000-synten jag snodde ihop för länge sedan och som jag just skrev några rader om. Hålen borrades med ett extra mönsterkort som mall. Monteringshålen - M3 - fixade jag först. Skruvade kort och plåt och borrade sedan hål för potar och vridomkopplare. Hålen är 7.5mm men jag tar nog upp dem till 8mm om jag missat lite nånstans.
Härnäst ska jag göra hål för omkopplarna och det blir trixigt/trickigt. De här är inte the vanliga omkopplarna utan en special där man kanske skulle göra ovala hål, men mitt borr som gör ovala hål har kommit bort jämte mitt fyrkanthålsborr. Jag gör nog ett lagom stort hål så man kan fippla omkopplaren att å fram (hitan å ditan med andra ord) och 10mm skulle bli optimalt.
På baksidan av plåten jag jag märkt ut "hörnen" (egentligen "monteringslödbenen") och om jag drar streck mellan benen (kryssvis) får jag fram mitten där jag ska borra. Kräver dock gott ljus.
En video:
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Sjyssta rattar ... Nu var det hålat, men några hål ska vara större än andra hål och jag ska efter kaffet testa lite olika hål på en plastbit.
Rattarna, då?? Jag går på de där svarta med aluminiumtopp, de är lagom moogiga. Hade egentligen vetat använda de rattar jag har i mängder men de är för axlar med "18-spline" nånting.
Rattarna, då?? Jag går på de där svarta med aluminiumtopp, de är lagom moogiga. Hade egentligen vetat använda de rattar jag har i mängder men de är för axlar med "18-spline" nånting.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
En spoecialvariant av syntar är drönaren - Drone, på utrikiska. SOMA Labs i moskovia är ju superkända för sin Lyra-8 och hade man gett sig den, kunde man ju köpt en och lött ihop, men tyvärr är ägaren till SOMA Labs en stöttare av folkmordet i Ukraina, så jag får fortsätta fundera kring min modularmaskin och hur den ska kunna konfigureras att bli en drönar-synt.
SOMA Labs Lyra-8
Lite hur en annan drönare låter:
Sedan har det seglat upp ett "problem". Jag försökte ge en liten fin synt till barnbarnen för några år sedan och nu har deras far kommit på att jag "lovade" för snart 4 år sedan att de istället skulle få ett s k keyboard - en plastplanka som kunde generera komp, tom spela egna snuttar och ... nåt . Synten var inte rolig bestämde barnens far, så den fick jag tillbaka.
Jag tittar på något enkelt billigt men ändå "vettigt" och det "bästa" jag grävt fram är en Yamaha PSR-F52 en spelmaskin med 61 tangenter för 999 spänn: https://www.clasohlson.com/se/Keyboard- ... r391519000.
SOMA Labs Lyra-8
Lite hur en annan drönare låter:
Sedan har det seglat upp ett "problem". Jag försökte ge en liten fin synt till barnbarnen för några år sedan och nu har deras far kommit på att jag "lovade" för snart 4 år sedan att de istället skulle få ett s k keyboard - en plastplanka som kunde generera komp, tom spela egna snuttar och ... nåt . Synten var inte rolig bestämde barnens far, så den fick jag tillbaka.
Jag tittar på något enkelt billigt men ändå "vettigt" och det "bästa" jag grävt fram är en Yamaha PSR-F52 en spelmaskin med 61 tangenter för 999 spänn: https://www.clasohlson.com/se/Keyboard- ... r391519000.
Spelmaskiner hittas ibland på second hand , jag har sett större yamaha (minns inte modellen)
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Jag ids inte leta för jag bor i Vänersborg, kidsen i Kalmar och en plastplanka dyker upp i Bollnäs. Det får bli Clas-i-Sjön. Barnens far är lite "grinig" och har en utvecklad förmåga att uttrycka missnöje över klappar och presenter han inte gillar eller som i värsta fall inte kan lämnas tillbaka till affären och få pengar tillbaka. (Där var jag grinig, men sådant beteende gör mig galen.)
En DeepMind 12 hade väl annars varit ett coolt val ...
Här är demo av ljudplanken jag tittat på:
PS. Till dig Peter bara:
En DeepMind 12 hade väl annars varit ett coolt val ...
Här är demo av ljudplanken jag tittat på:
PS. Till dig Peter bara:
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Allt medan jag söker (dåliga) ursäkter att inte ta mig samman, hittade jag en kategori roliga videor på tuben - vintage HiFi och en av dessa videor, gjorda av en amatör (han lägger ribban lagom lågt vilket är lite coolt) pratar om Realistic Minimus 7, en liten kompakt högtalare.
https://www.youtube.com/watch?v=iqm3JjA6mQ4
Jag inser att det är helgerån att modda dessa högtalare (för mycket) men jag skulle difinitivt tycka det vore kul med lite fräcka färger på dem.
Fast får man "bättre ljud" kan man ju kosta på sig en uppdatering.
Mer om modifiering på Audiokarma.
Kan ju passa som foten i skjortan till nån synt, kanske?
https://www.youtube.com/watch?v=iqm3JjA6mQ4
Jag inser att det är helgerån att modda dessa högtalare (för mycket) men jag skulle difinitivt tycka det vore kul med lite fräcka färger på dem.
Fast får man "bättre ljud" kan man ju kosta på sig en uppdatering.
Mer om modifiering på Audiokarma.
Kan ju passa som foten i skjortan till nån synt, kanske?
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Sådana här små läckra godbitar är nu beställda och hämtas upp när jag kommer till USA. Helst skulle jag vilja ha proffs lacka om dem i en läcker fäg men i värsta fall kan jag göra det själv. De kommer med ett metallgaller också.
Snappade upp en villhöver-grunka:
Snappade upp en villhöver-grunka:
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
GRRRRRRRR .
Frågade efter kedjelås i cykelaffär .... NIX!
Letade efter gul hammarlack på Biltema .... NIX!
Frågade efter US nätkontakt till EU på Kjell .... NIX!
Frågade efter förstärkare i det fall jag i8nte få liv i min Linx på BRL. Tror den snubben antingen trodde jag var helt obevandrad i audiofila frågor eller hade en blåtand för mycket. Men det fanns några vettiga varianter faktiskt.
Och så hade man tomma baslådor (i byggsats) till bilstereo. Jag har ju en asful hemsnickrad låda till en 10" subbas och skulle kunna byta den mot en sådan här fin klädd historia:
https://www.brl.se/sv/artiklar/autoconnect-fpe110s.html
Dock fanns det en mer balanserad låda i affären (färdig byggd??) men hittar inte i katalogen.
Biltema har riktigt vidriga sprejfärger - koppar metallic , lila metallic och rosa metallic . Jag kanske skulle satsa på den rosa till mina högtalare som kan vara på plats (i Chicago) imorgon: https://www.biltema.se/bygg/farg/sprayf ... 2000052382
Webhallen har adapter US/EU-nätkontakt: https://www.webhallen.com/se/product/25 ... 0V-10A-vit
Frågade efter kedjelås i cykelaffär .... NIX!
Letade efter gul hammarlack på Biltema .... NIX!
Frågade efter US nätkontakt till EU på Kjell .... NIX!
Frågade efter förstärkare i det fall jag i8nte få liv i min Linx på BRL. Tror den snubben antingen trodde jag var helt obevandrad i audiofila frågor eller hade en blåtand för mycket. Men det fanns några vettiga varianter faktiskt.
Och så hade man tomma baslådor (i byggsats) till bilstereo. Jag har ju en asful hemsnickrad låda till en 10" subbas och skulle kunna byta den mot en sådan här fin klädd historia:
https://www.brl.se/sv/artiklar/autoconnect-fpe110s.html
Dock fanns det en mer balanserad låda i affären (färdig byggd??) men hittar inte i katalogen.
Biltema har riktigt vidriga sprejfärger - koppar metallic , lila metallic och rosa metallic . Jag kanske skulle satsa på den rosa till mina högtalare som kan vara på plats (i Chicago) imorgon: https://www.biltema.se/bygg/farg/sprayf ... 2000052382
Webhallen har adapter US/EU-nätkontakt: https://www.webhallen.com/se/product/25 ... 0V-10A-vit
Nopia verrkar för att vara en jätte trevlig synt! Tjusig!
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Jag beställde hem lite grejer till yngste sonens BT-mottagar/batteri/förstärkare. Han hade plockat en krets från en hörlur och tyckte jag skulle göra något med den (bygga in i en låda). Samtidgt fick jag ta hem en ny trafo till Midi-Obsolete eller vad den nu hette och noterar nu när jag satt in nya trafon på plats att jag faktiskt hade en sådan redan .
Jag har börjat en diskussion med Sonido (www.sonido.hu) om de har en lagom liten, 5"-6.5", bredbandare som kan passa i en hög smal portad låda eller rentav i en TL. Deras bredbandare är väl avstämda för horn och det var 157 år sedan jag räknade på T/S-parametrar.
Resan till tRumplandet närmar sig och även om blöjmannen inte sitter i Vita Huset och förvandlat det till en circus (Circus Madness) och skjutit landet i sank känns det inte kul att åka men jag lockas av att få träffa familjen därborta och få ta hem lite sportdryck. Dessa finns i min vill-ha-lista från Binnys (www.binnys.com). Kaffewhiskyn ser jag framemot men den kanske smakar skit redan i munnen. Basil Haydens bourbon har jag smakat tidigare och den var speciell, Penhook ska ha lite smak av torkade apelsinskal och det lockar absolut. Vi har bott några nätter i Traverse City så en bourbon därifrån kan ju vara spännande och Woodinville har en läcker flaska - det räcker för mig.
Tillbaka till Midi-ultimaten, jag har trafon på plats och ska bara ansluta 12V-trådarna men har städat bort mina små instrumentmejslar
Edit. Apelsinskalswhiskeyn heter PINhook, inte PENhook. Wrong of me.
Mer edit: det var en annan sorts bourbon från Basil Hayden jag druckit - denna var en ny variant.
PS. I häradet kring Traverse City finns ett otal körsbärsodlingar och Traverse City Distilling har tom en cherry-infused bourbon men någon jävla måtta får det vara.
Jag har börjat en diskussion med Sonido (www.sonido.hu) om de har en lagom liten, 5"-6.5", bredbandare som kan passa i en hög smal portad låda eller rentav i en TL. Deras bredbandare är väl avstämda för horn och det var 157 år sedan jag räknade på T/S-parametrar.
Resan till tRumplandet närmar sig och även om blöjmannen inte sitter i Vita Huset och förvandlat det till en circus (Circus Madness) och skjutit landet i sank känns det inte kul att åka men jag lockas av att få träffa familjen därborta och få ta hem lite sportdryck. Dessa finns i min vill-ha-lista från Binnys (www.binnys.com). Kaffewhiskyn ser jag framemot men den kanske smakar skit redan i munnen. Basil Haydens bourbon har jag smakat tidigare och den var speciell, Penhook ska ha lite smak av torkade apelsinskal och det lockar absolut. Vi har bott några nätter i Traverse City så en bourbon därifrån kan ju vara spännande och Woodinville har en läcker flaska - det räcker för mig.
Tillbaka till Midi-ultimaten, jag har trafon på plats och ska bara ansluta 12V-trådarna men har städat bort mina små instrumentmejslar
Edit. Apelsinskalswhiskeyn heter PINhook, inte PENhook. Wrong of me.
Mer edit: det var en annan sorts bourbon från Basil Hayden jag druckit - denna var en ny variant.
PS. I häradet kring Traverse City finns ett otal körsbärsodlingar och Traverse City Distilling har tom en cherry-infused bourbon men någon jävla måtta får det vara.