Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

BAJS!!!!
Efter att skruvat ihop en 8-stegs supersimpel sekvenser skulle jag sluttesta (PSUn) till Ultimate-synten. Tryckte i en säkring i säkringshållare anslöt 230V (nätdelen EJ ansluten till synten) och sköt säkringen i tusen bitar.
Jag hade lött in trafon fel :doh: - sekundärens 12V till nätet. Jag petar dit en ny trafo för säkerhets skull. Ska försöka trimma förstärkaren (VCAn) så den svarar på enveloppgeneratorn.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Här blir inga barn gjorda uppenbarligen men jag hittade en massa kul saker hos BMC - Barton Musical Circuits. Barton har nästan 120 moduler (pcb och i förekommande fall förprogrammerade PICar) och många av dem är definitivt annorlunda, alltså inte de vanlga VCOer, VCFer, VCAer och slikt.

Jag har gjort en lista på saker jag ska beställa:
BMC083 - VC DELAY - en spänningsstyrd delay/eko. Jag ser att den är himla bra genomtänkt. Visserligen har jag väl två (eller tre :roll: ) sådana moduler redan men det finns säkert inte plats för en till.
BMC085 - 2X VC LFO - dubbla spänningsstyrda LFOer. Kan användas som klocka till det mesta och spänningsstyrning innebär att man kan ha udda tempon.
BMC096 - 4LFO - Fyrdubbel LFO. Sådana kan man inte ha för många av.
BMC093 - DIODE SHAPER VCA - kör man efter Buchlas filosofi visavi Moogs, ska man addera så mycket information till ens ljudsignaler man bara kan. Jag tänker att den här förstärkaren skapar än mer övertoner och uppfyller det kriteriet med råge.
BMC108 - MIDI TO CV CONVERTER - Det här såg ut som en mycket enkel men väldigt vettig MIDI-omvandlare. Jag har två redan (Midi-midi och USB.MIDI) men den här kan ju landa i något annat syntkadaver.

Men den här hamnade direkt i blickfånget - en lite udda sekvenser. Det är en 8-stegs sekvenser med fyra utgångar där utgångarna stegvis ger kortare och kortare sekvenser ... typ. Här är dokumentationen.
BMC112 - DIVIDED STEP SEQUENCER

Åtta potar kopplade till ingångarna på fyra analoga muxar (CD4051) och dessa klockas med olika frekvens (/2, /4, /8) för att ge olika sekvenser. Verkar ju kul men två saker "stör" mig. Om räknaren ändå varit en Upp/Ner-räknare kunde man gjort mer kul med modulen. Och min gamla idé med en sekvenser med flera utgångar som är förskjutna ett antal klockpulser!!!!
Jag mejlade Barton och uttryckte mina idéer angående kanon-sekvensern och fick ett oväntat svar:
Man kör med hanses koppling men förskjuter potarnas anslutningar till muxarna. Visserligen blir det fasta fördröjningar men ändå ... 2 pulsers, 4 pulsers, 6 pulsers fördröjning. SÅ ENKELT!

Användbart??? Fan vet .... :vissla:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

En bild bara för att ...
IMG_20240711_132057_178.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har plankat min konstruktion nästan rakt av från Barton och hans BMC112 - fyra muxar och en räknare (jag vill ha en UPP/NER-räknare), en opamp för att ställa rätt nivåer på klockpulserna, upp/ner-styrningen och reset och en annan för att buffra de fyra analogutgångarna.
Det är till detta kort jag sökte tunn tråd (virtråd). Jag har en härva från en gammal Philips-orgel jag satte en yxa i en gång i tiden.
IMG_20240719_163603_000.jpg
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Mux-kretsarna sitter för nära kanten men nu är det för sent att justera något. Ett gäng potar fick perfekt plats längst ut på flajjen och även de aningen större rattarna får plats. Jag har dragit trådar för plus/nolla på undersidan.
De röda rattarna är egentligen för D-axlar men mejslar man bort lite plast går de att få på plats.
IMG_20240721_160120_803.jpg
I jämförelse, den enklare sekvensern där dels potarna sitter tätare, dels används en annan teknik för att få ut stegsekvensen (CD4017).
IMG_20240721_160143_251.jpg
Jag skulle ju inte ... :roll:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det blir en och annan förbindelse på supersekvensern, eller ska den heta kanonsekvenser?? I originalet matas potarna med +5V och en omkopplare sänker till halva spänningen om man vill. Jag har räknat fram två motstånd så jag drar ner 12V till 3V. Kortsluter jag ena motståndet får jag hela 5V över potentiometrarna. Det hade varit käckt om man hade styrt spänningen mellan 3 och 6V, men det ska inte vara någon lyx här.
jsdtlrakod3rfltv8pxt.jpg
Fick ett kul erbjudande från Thonk, en pärm med DIY synthprojekt OCH ett gäng mönsterkort: https://www.thonk.co.uk/shop/byom/?mc_cid=e472e526d9. Är jag sugen? Heter påven Björn ... nej, det var fel ... Skiter påven i skogen?
ELTompa
Kontakt:

Inlägg av ELTompa »

En Thonkpärm villhöver man ju såklart!
Kul ide med Euroracket å korten på det hållet!
HUGGBÄVERN, KÖP NU :D
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nja ... syntkassan kommer att användas till trappistöl ... :) Och jag har ju en himla massa moduler som inte alla är färdigbyggda, färdigtrimmade eller ens får plats i mitt nya större rack.

Men visst, det suger i synttarmen. Mycket "VILL HA" :whoho: !
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Fel inlägg.. skulle ju hamnat i mat tråden.. men hamnade i synttråden :D :vissla:

Det finns väldigt många moduler jag vill ha också, har ju inte ens byggt ihop ett rack än. Har ju byggt ett par "enkla" moduler.. måste bara börja med det. Det "jobbigaste" tycker jag är nätdelen.. har köpt en transformator på Electrokit för en massa år sen, kan ju el så det är ju inga problem.. men känns ändå som, jag vet inte vad jag håller på med när jag ska koppla in den :lol:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Skulle posta i matt-tråden men hamnade i sytråden. Så kan det gå när haspen är på. :)
opampen

Inlägg av opampen »

Toffie:

Angående nätdelar. Om du amvänder dom klassiska LM317 och LM337 så borde det funka. Men visst det gäller naturligtvis att kyla dessa om det blir lite ström.

Här några exempel på hur du kan bygga en bra linjär nätel. Jag avråder från switchade nätdelar då dessa kan skicka ut otrevliga störninga. Ofta ganska högt i frekvensbandet.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har bra koll på nätaggregat, men tack ändå.

En idé som dök upp när jag lekte med en enkel timer, var en mer "mekanisk" grunka. Jag har en fyrkanalstimer som kan programmeras på alla möjliga vis och sätt. Fyra kanale = fyra utgångar. Timerns fyra kanaler går lite hursomhelst och man kör dem genom en CD4028 (eller två) och in i ett reläblock jag har kan man ju trigga lite olika saker.

Helt värdelöst men vad ska jag med dessa moduler till annars?
IMG_20240807_155105_804.jpg
opampen

Inlägg av opampen »

Reläer kan man alltid få nytta av. T.ex. styra belysning eller liknanade. Men trevliga! CD4028 är bra!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag isolerade ett problem strax efter jag skrev inlägget. CD4028 är en 3-till-8 dekoder, men min timer har 4 utgångar. Men man kan ju använda en CD4556, dual 2-till-4 dekoder ...Två kanaler går till ena halvan och två till andra halvan.

Jag borde leta upp mina timers av vilka jag har 1, 2 och 4-kanalers. Jag behöver nog inte alla.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Bild

Dags för årliga syntmässan i Chicago. Jag har fullt upp med seniorer och hyresgäster så jag står över.

Om någon befinner sig i Chicago vid den här tiden och har 75 dollar över, ta 606an ut till Schaumber Hotel!

Jag börjar sakta planera nästa steg i mitt syntande. När det blir tomt härhemma ska jag ta mina moduler en och en och förpassa dem in i racken jag byggt.
Skriv svar