Det blev en del bilder, så om någon stackare sitter med modem tar det nog att tag att ladda. För den som vill slösa extra mycket bandbredd går det att klicka på bilderna för att se originalfilerna (1600x1200, c:a 750kB).
1. Utskriften
Jag gör mina layouter i Eagle och skriver ut på en HP deskjet 930C. Givetvis så skrivs mönstret ut spegelvänt så att den utskrivna sidan hamnar mot kortet vid exponeringen.
Jag har tidigare testat både helt vanligt skrivarpapper och OH-film. Papper är billigt men inte speciellt transparent så det blir lång exponeringstid och ganska dåligt resultat. OH-film är teoretiskt det bästa (kort exponeringstid och hög kontrast), men är väldigt dyrt (åtminstone för bläckstråleskrivare). Dessutom har jag haft en del problem med OH, bland annat pyttesmå "hål" i utskriften och att bläcket släppt från filmen och fastnat på kretskortet!
Det papper jag använder nu är ett slags mellanting mellan vanligt papper och OH-film. "Drafting paper" kallas det på engelska, har faktiskt ingen aning om vad det rätta svenska namnet kan vara...
Det är halvtransparent och ger skarpare utskrifter än vanligt papper, samtidigt som det håller kvar bläcket ordentligt och är mycket billigare än OH-film. Kortet som ska etsas innehåller en TFQP100, en stiftlist och lite småsaker. De flesta ledarna är 10mil breda.
Mönstret till undersidan skrivs förstås också ut men innehåller mest bara ett stort jordplan så det är inte så himla intressant

Om det är ett dubbelsidigt kort så passar jag ihop de båda utskrifterna och tejpar...
2. Exponering
Till exponeringen har jag en UV-låda med fyra lysrör. Själva lådan är byggd av två tidsskriftssamlare från IKEA, och reflektorn är insidan av en chipspåse.

För att hålla mönstret ordentligt tryckt mot kretskortet under exponeringen använder jag en vakuum-ram som helt enkelt består av två plex-bitar (8mm tjocka) med en gummilist mellan. Slangen kopplas till en dammsugare för att suga ut luften. En smidigare (och tystare!) vakuum-pump vore trevligt ibland

Exponeringen tar c:a fem minuter per sida. Har inget lock på ljuslådan, så en svart t-shirt får skydda den övre sidan av kortet från ljus...
3. Framkallning
Inget konstigt här... använder framkallaren från Elfa, helt vanlig kautisksoda tror jag men en sån där liten påse räcker länge och man får rätt koncentration...
4. Etsning
Etstanken har jag byggt av plexiglas, fräst några spår och limmat ihop med snabbepoxy. Kan rekommendera något bättre lim!
Tanken har doppvärmare och luftbubblare, båda akvariumprylar...
Etsmedlet är också samma som Elfa säljer, natriumpersulfat.
5. Resultat
Såhär ser det färdigetsade kortet ut:
Att borra alla tråkiga hål får nog vänta till en annan dag...