Vridpotentiometer 40 grader

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Vridpotentiometer 40 grader

Inlägg av GeekJoan »

Jag är på jakt efter en vridpott på 1k som har hela sitt span över 40 graders vridning. Normala eller de flesta är 300-360 grader.
Ska vara typ en sån här: https://www.amazon.com/Namco-40-Degree- ... B00M8KW3W8
Sitter i arkadspel som gas och broms.

Eller en smart lösning där man tar en "vanlig" pott och får det att funka. Utan massa utväxlingar med kugghjul och grejer.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Vridpotentiometer 40 grader

Inlägg av MiaM »

Potentiometer med "tredjedelsuttag" för loudness, och mekaniskt stopp?

Annars om du använder med modern elektronik som emulerar äldre arkatspel så helt vanlig pot men mekaniskt stopp och ställa in mjukvaran att områden den faktiskt kan röras inom är vad som gäller så att säga?

Det är väl allmänt bra med mekaniska stopp ändå i ett arkadspel så att man inte kör sönder potentiometrarna, antar jag.
Användarvisningsbild
Synesthesia

Inlägg av Synesthesia »

Måla över en del av kolbanan på en vanlig pot med elektriskt ledande färg?
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Alltså maskinen är lätt puckad. När man byter pott så måste man initialisera den nya potten. Oavsett vart man ställer den så räknar den från den position den står i som nya nollvärdet. Sen "räknar" den på skillnaden, så om jag ställer den i botten MAX 1k ohm, och gasar så får jag ett utslag på 10% gas. Om jag ställer potten nära slutet 100 ohm och nollar den där, så får jag fortfarande bara 10% utslag på gasen. Så den skiter i var potten står när man nollar och den skiter i ohm värdet när man gasar.

Om jag tänker högt utan att veta vad jag snackar om.
Om man satte motstånd framför och bakom... typ:
----400 ohm----pott-----400 ohm-----
Blir det inte att typ 2V äts upp av det första motståndet, och så får potten 1V och sista motståndet tar 2V. När jag då vrider på potten så börjar den på noll (400 ohm) när jag vrider mina 10% så räknar den mina 100 ohm (10%) + 400 ohm? Eller tänker jag helt fel, det kanske blir att potten får ännu sämre känslighet? :wacko:
Hur det är och hur jag vill ha det:
pott2.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Spontant tänker jag att montera poten i ett separat subchassi med bara axlen stickandes ut ur hålet i panelen. Sedan borrar man hål i axlen och trär igenom en bit kraftig pianotråd eller om man gör hålet en aning stort, en M2-skruv och gör ett mekaniskt stopp.

Jag har kollat på en del ställen i USA som säljer surplus men hittar inget. Har inte kollat med BHiABs surpluskatalog kan ju ha, Tayda skulle kunna ha, Svebry kanske?!
metric

Inlägg av metric »

GeekJoan skrev: 5 november 2024, 11:24:18 Alltså maskinen är lätt puckad. När man byter pott så måste man initialisera den nya potten. Oavsett vart man ställer den så räknar den från den position den står i som nya nollvärdet. Sen "räknar" den på skillnaden, så om jag ställer den i botten MAX 1k ohm, och gasar så får jag ett utslag på 10% gas. Om jag ställer potten nära slutet 100 ohm och nollar den där, så får jag fortfarande bara 10% utslag på gasen. Så den skiter i var potten står när man nollar och den skiter i ohm värdet när man gasar.

Om jag tänker högt utan att veta vad jag snackar om.
Om man satte motstånd framför och bakom... typ:
----400 ohm----pott-----400 ohm-----
Blir det inte att typ 2V äts upp av det första motståndet, och så får potten 1V och sista motståndet tar 2V. När jag då vrider på potten så börjar den på noll (400 ohm) när jag vrider mina 10% så räknar den mina 100 ohm (10%) + 400 ohm? Eller tänker jag helt fel, det kanske blir att potten får ännu sämre känslighet? :wacko:
Hur det är och hur jag vill ha det:
pott2.png
Har du någon högre spänning att tillgå att mata in på ena sidan av poten?
metric

Inlägg av metric »

På en 300graders pot på 15kohm så har du en variation på ca 1,1kohm på 40grader.
Sen kan du måla ledande färg på banan före och efter?
Om det nu fungerar med ledande färg vet jag ej.
Annars går det säkert att lösa med en operationsförstäkare.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Oavsett om jag tar 100 Mohm så är det fortfarande 5V på ena sidan och 0V på andra sidan, om potten står i mitten så är det 2.5V. Den mäter nog inte det exakta ohm "talet" utan hur mycket spänning som går igenom.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Om du gör som Synesthesia och metric föreslår så har du gjort en 40°-pot där det är 2,5V på mitten, och noll och fem volt där färgen slutar.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Förklara för mig hur kolbanan magiskt ändrar sig om jag målar över 5-3V och 2-0V.
pott3.jpg
RoAd

Inlägg av RoAd »

De tycker att du ska måla över med elektriskt ledande färg. Jag antar att tanken är att det ska kortsluta de målade delarna och därmed ge 0-5v över de 40 graderna du efterfrågar.

Så uppfattar jag det i.a.f.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

eller med andra ord, du målar över resistans, inte spänning, och när du får de nya resistanserna (1,1k som metric nämner) så får du räkna spänningarna igen, med 0V över de båda målade områdena.

Den andra lösningen är att ha två kugghjul eller något annat som ger utväxling mellan två axlar. kanske kan fungera om det är gaspedal för ett arkadspel, men för många andra typer av kontroller är det väl risk att man stöter på glapp.
Användarvisningsbild
Synesthesia

Inlägg av Synesthesia »

Det man gör är att kortsluta del av kolbanan för att få 40 grader vinkel mellan min och max.
Och man behöver inte måla symmetriskt, det går bra att måla allt från ena änden, då får man med ett av ändlägesstoppen.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det borde funka med såndär färg man ska laga bakruteslingorna med.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Testade att göra som ni föreslog.
pott4.jpg
Funkar så där...
Skriv svar