Trådlös strömbrytare för garaget?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
hawkan

Trådlös strömbrytare för garaget?

Inlägg av hawkan »

Vad är en bra trådlös strömbrytare?
Det är för garaget. Behöver tända/släcka takbelysning och/eller utebelysning från femsex olika ställen.
Så femsex dubbelbrytare.

Hade inte detaljplanerat detta så det sitter ett 16mm slang till dosor, men med dubbeltrapp plus matning blir det för mycket kablar, det får inte plats.
Så vad är några bra trådlösa strömbrytare? Har ingen koll alls på detta.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Trådlös strömbrytare för garaget?

Inlägg av danei »

Fjädrar i brytarna och ett impulsrelä fungerar också.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Hade varit cool att kunna tända inifrån huset iofs.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Med impuls-styring enl. danei ville det fungera också.

Då kan du ha en liten fjärris som får ett relä att dra på när du trycker och släpper när du du gör det samma.
Detta såklart ifall det ville vara besvärligt med ett litet kabel mellan garage o hus.
hawkan

Inlägg av hawkan »

På impulsrelätemat:
Borde kunna koppla en trådlös mottagare i serie med brytarna.
Så det blir trådar till återfjädrande brytare i garaget. Tillräckligt få kablar för att fungera.
Och eventuellt en trådlös mottagare.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Nu har jag googlat en halvtimme. Vicken röra känns det. Som vanligt när jag tittar på ett nytt ämne.
En sån här https://www.styrahem.se/p/763/infalld-s ... y-plus-2pm verkar
kunna vara både impulsrelä och fjärrkontroll via luren. Just nu är det en kandidat.
Bild
Användarvisningsbild
carpelux

Inlägg av carpelux »

Jag använder sonoff mini flashade med esphome vilket har funkat bra. Den lösningen kräver att man har wifi-täckning och att det finns nolla framdraget. Shelly är nog också en bra lösning.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Sonoffen var billigare iaf. I princp samma lösning fast man får ha två.
Men nu har jag beställt en Shelly. Utan att veta mer än att det nog ska funka.
Kostar inte så mycket så kan enkelt byta om jag har råkat skaffa fel protokoll,
nåt som inte är inne eller så.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Shelly är ett bra val, kommer säkerligen att göra det du önskar utan konstigheter.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag hade valt en klassisk budgetpryl, typ Nexa eller liknande.

Tips: Om du kan separera så att fas+nolla till belysningen i fråga är separat från övrig el, så sätt en tvättmaskindosa (=dosa för att ansluta en lös sladd med dragavlastning till fast installation) ich ha sladd med stickpropp som matar den fast installerade belysningen, och sätt en stickproppsansluten typ Nexa-mottagare eller liknande.

Också tips: En del av de halvbilliga kör pyttesmå 12V-batterier. Köp hållare för åtta R6/AA-batterier och löd fast istället för ordinarie batteri, och tejpa fast på undersidan av fjärrkontrollen.

Halvbillig = roterande switchar för att välja kod, typ två med 16 lägen vardera = totalt 256 kombinationer. Risken finns att grannen kör samma kod, eller busar med dig, men å andra sidan så kan man köra flera fjärrkontroller till samma mottagare. (De billigaste kan bara ta emot en slumpgenererad kod, och fjärrkontrollerna slumpar koder varje gång man byter batteri (iaf om man byter batteri för långsamt) så där kan man inte ha fler fjärrkontroller till samma mottagare).
hawkan

Inlägg av hawkan »

Fick tips idag om kinetisk trådlös strömbrytare. Behöver inget batteri.
Lever på energin från tillslaget av brytaren. Vet inte om brytaren går speciellt
trögt eller om man måste liksom slå på brytaren, äsch så är det nog inte.
T ex denna https://www.amazon.se/Radiomkopplare-st ... B0CQC6GR93

Nu har jag redan mentalt bestämt mej för trådat i garaget och Shellyn, men hade jag vetat om denna innan så kanske det blivit annat.
Kabeldragningen hade blivit mycket enklare. Sparar idén till källaren där det behöver tändas+släckas från flera dörrar.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Har du kollat prylarna från Plejd? Verkar vara mer eller mindre standard bland dagens elektriker...
hawkan

Inlägg av hawkan »

Nej eller ja nu har jag gjort det. Såg att varumärket Plejd ägs av Schneider så vägen till elektriker är väl kort.
Tipset kommer för sent för mej så nu känner jag att jag bara försöker försvara mitt val.
Men vad jag kan se gör nån av Plejd-produkterna också det jag vill. Liksom flera andra fabrikat.
Valet av Shelly var för att jag googlade på impulsrelä och där kom den upp och så fastnade jag där.
Hursomhelst, den sitter uppe i taket nu. Fungerar utmärkt.
Enkelt att få igång. Den publicerar en Wifi accesspunkt på 192.168.33.1, anslut där och surfa till den adressen.
Ställ in Wifi till mitt vanliga nät. Den bytte nät och jag fick leta upp adressen i min router, finns kanske bättre sätt.
Ställ in brytaren som Button, med momentan omkoppling och sen funkar det som impulsrelä. Annars som vanlig brytare.
Här var det.
Skärmbild 2024-11-02 195706.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av hawkan 2 november 2024, 23:10:24, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

PeterH skrev: 2 november 2024, 16:08:18Har du kollat prylarna från Plejd? Verkar vara mer eller mindre standard bland dagens elektriker...
Med risk att jag blir hatad för att skriva detta, så skulle jag säga att denna typ av grejer inte är lämpliga att följa vad elektriker gör. Elektriker installerar saker som inte kräver alltför briljant hjärna för att förstå, och helst också saker som inte ens går att göra alltför briljanta saker med. Dessutom väljer de saker som är stryktåliga vid felkoppling och/eller har generösa garantier vid felinstallation. Det har säkert blivit avsevärt bättre men för 50 år sen så fanns det ingen brist på elektriker som inte klarade att fixa en trappomkoppling utan att köra slut på ett gäng proppar osv...
hawkan

Inlägg av hawkan »

Bara kärlek härifrån :) Jag sökte efter om det fanns open source firmware till Plejd men hittade inget. Till Shelly finns och Sonoff och så vidare och det där en faktor jag tycker är viktigt. Just nu funkar det som det är men man vet inte vart detta tar vägen och jag vet hur illa jag tycker om att sitta fast i oflexibla produkter.
Plus att jag såg detta med Schneider i bakgrunden med stor skepsis.
Skriv svar