Trådlös strömbrytare för garaget?
Re: Trådlös strömbrytare för garaget?
Magnetkontakten kom idag. Undrar varför batteriet är tomt, ligger de och pratar Bluetooth med varandra på lagret?
Mindre än väntat 35x35 mm. Den är uppsatt nu. Öppnar garageporten slår ljuset på i fem minuter, om det var av.
Men vad är det med appen? Massa larv om att man ska välja Premium som kostar si och så?
Mindre än väntat 35x35 mm. Den är uppsatt nu. Öppnar garageporten slår ljuset på i fem minuter, om det var av.
Men vad är det med appen? Massa larv om att man ska välja Premium som kostar si och så?
Ja trodde du nåt annat? Därför jag inte vill ha nåt med internetuppkopplade system eller appar att göra.
Vad betyder detta då? Om internet pajar har jag inget lyse i garaget då?
Våga inte svara ja på det för sjutton, men jag vill ändå veta....
Våga inte svara ja på det för sjutton, men jag vill ändå veta....
Det vet jag inte om det gör, men hela upplevelsen med annonser och uppmaningar till premium, det är ju sånt jag inte tål eller vill vara med om.
Ja jag är helt med dej på det. Kommer det inte besked om internet innan helgen så testar jag då med att stänga av routern.
Jag hoppas ju att den inställning som gjorts för dörrmagneten bara är en inställning i reläpucken. Så den kan sköta allt fristående.
Men kanske jag har fel där. Kanske signalen för öppningen av porten från magnetsensor ska upp i molnet och sedan ner för att sätta på ljuset.
Men så dumt kan det väl ändå inte vara.
Jag hoppas ju att den inställning som gjorts för dörrmagneten bara är en inställning i reläpucken. Så den kan sköta allt fristående.
Men kanske jag har fel där. Kanske signalen för öppningen av porten från magnetsensor ska upp i molnet och sedan ner för att sätta på ljuset.
Men så dumt kan det väl ändå inte vara.
-
Shellys fungerar utan internet. Däremot kanske det ligger möjligheter till att enklare skapa automationer i deras molntjänst (jag vet inte för jag har aldrig använt den). Om du ska sätta upp ett lite mer avancerat system och inte vill använda exempelvis home assistant så blir det snabbt ganska rörigt att programmera allt på de individuella enheterna.
Men det du ska göra bör inte vara några problem att lösa med enbart puckar och sensorer (utan internet).
Men det du ska göra bör inte vara några problem att lösa med enbart puckar och sensorer (utan internet).
Som du säger så ska det gå utan internet. Här är en video där dörrmagneten kopplas direkt till reläpucken. Ska göra det imorgon, behöver tydligen trycka på knappen på den.
Och här är en film där man sätter upp en scene för att öppna garageporten. Denna tror jag faktiskt går till molnet för att sätta på ljuset och behöver internet.
Denna har jag satt upp nu och det fungerar.
Och här är en film där man sätter upp en scene för att öppna garageporten. Denna tror jag faktiskt går till molnet för att sätta på ljuset och behöver internet.
Denna har jag satt upp nu och det fungerar.
Reklamera att batteriet var kass. Det må vara en löjligt liten summa, men reklamera vad det kostar att köpa på en dyr lokal butik, ungefär. Om de inte är sugna på att dra av detta på priset så nämn möjligheten att få betalkortutgivaren att häva del av köpet - det är något säljarna absolut inte vill.hawkan skrev: ↑6 november 2024, 13:27:37Magnetkontakten kom idag. Undrar varför batteriet är tomt, ligger de och pratar Bluetooth med varandra på lagret?
P.S. detta med uppkopplat osv var en anledning till att jag nämnde KNX och möjligheten att köra helt egen styrelektronik.
Satte i ett annat batteri, bråkar inte för 3 kr när det dessutom står i ett antal av reviewerna så jag visste att det kunde vara så.
Men varför skickar man en produkt som kan ligga och dra ut batteriet så? Finns de som har en plastremsa för att inaktivera batteriet.
Nu följde jag videon och visst, nu är den uppsatt så att den fungerar lokalt som en brytare till reläpucken över Bluetooth.
Skillnaden mellan en scene och en lokal brytare verkar vara att den lokala brytaren är just bara en lokal brytare.
I scenen hade jag att den satte på ljuset och stängde av det efter fem minuter ifall det var släckt innan. Mer avancerat.
Lokalt går just bara att tända/släcka. Möjligen något via script, det går att ha script i pucken.
Man lär sej grejer här alltså. Bluetooth använder ett BTHOME protokoll, samma som Tasmota har, det kanske t o m kommer från Tasmota.
Man skulle kunna tänka sej att installera Tasmota. Fast jag vet inte om jag är så intresserad av det just nu.
Men varför skickar man en produkt som kan ligga och dra ut batteriet så? Finns de som har en plastremsa för att inaktivera batteriet.
Nu följde jag videon och visst, nu är den uppsatt så att den fungerar lokalt som en brytare till reläpucken över Bluetooth.
Skillnaden mellan en scene och en lokal brytare verkar vara att den lokala brytaren är just bara en lokal brytare.
I scenen hade jag att den satte på ljuset och stängde av det efter fem minuter ifall det var släckt innan. Mer avancerat.
Lokalt går just bara att tända/släcka. Möjligen något via script, det går att ha script i pucken.
Man lär sej grejer här alltså. Bluetooth använder ett BTHOME protokoll, samma som Tasmota har, det kanske t o m kommer från Tasmota.
Man skulle kunna tänka sej att installera Tasmota. Fast jag vet inte om jag är så intresserad av det just nu.
Kul att du fått det att fungera lite i.a.f., och inte minst att du lärt dig något. Älskar dagar när man lärt sig något nytt.
Jag har fått för mig att det går att göra ganska avancerade skript i de nyare shellyna så det du vill göra går säkert att lösa om du har lite programmeringskunskap eller lyckas hitta någon guide på nätet.
Det går så vitt jag vet att konfigurera en timer i alla skelly-puckar som automatiskt släcker efter en valbar tid. Men det kommer tyvärr att påverka även när du tänt med strömbrytaren, och då gissar jag att du vill ha tänt hela tiden?
Jag har fått för mig att det går att göra ganska avancerade skript i de nyare shellyna så det du vill göra går säkert att lösa om du har lite programmeringskunskap eller lyckas hitta någon guide på nätet.
Det går så vitt jag vet att konfigurera en timer i alla skelly-puckar som automatiskt släcker efter en valbar tid. Men det kommer tyvärr att påverka även när du tänt med strömbrytaren, och då gissar jag att du vill ha tänt hela tiden?
Det ska nog gå i script, har börjat titta på det.
Jag har en timer på två timmar på ljuset i allmänhet.
Vill ha att ljuset är på fem minuter efter man öppnar porten dessutom.
Går väl inte att göra perfekt, finns alltid tillfällen när det inte blir rätt och stängs av när det inte ska, men ändå ett försök.
Jag har en timer på två timmar på ljuset i allmänhet.
Vill ha att ljuset är på fem minuter efter man öppnar porten dessutom.
Går väl inte att göra perfekt, finns alltid tillfällen när det inte blir rätt och stängs av när det inte ska, men ändå ett försök.
KNX används väldigt ofta till just belysning, i synnerhet när man bara vill slå på och av.
Det är när man vill blanda in dimmning och ändring av färgtemperatur man brukar ha en dali-gateway som i sin tur styr belysningen.
(Det går dock att göra med KNX också, det är bara det att utbudet på ljusarmaturer som pratar dali är mycket större.)
Mja.Mindmapper skrev: ↑3 november 2024, 14:52:02KNX är en internationell standard som många av de största el tillverkarna ställt sig bakom. Kom på 80-talet som EIB (europian installation bus). Vilket inte var ett bra namn för internationellt genomslag. KNX är väldigt kompetent men också dyrt och svårt att underhålla.
KNX är en standard som bygger på EHS, baltibus och instabus (aka EIB), man gjorde helt enkelt en gemensam mer öppen standard och kallade den KNX.
Vet inte om det är så dyrt och svårt att underhålla heller, men visst, jämfört med "dumma" brytare så.. dessutom använder man ofta ETS för att sätta upp (och omkonfigurera) systemet, och den mjukvaran kostar pengar.
Detta kan ofta bli ett problem om man tex köper ett radhus där allt är KNX, då kan systemet tekniskt sett en massa saker som tex grupptändning, tidkanaler osv, men om du vill ändra i detta måste du ha en mjukvara (och ett interface men det lämnar väl förhoppningsvis leverantören) med licens för att göra det, eller så får du ringa leverantören som kommer och gör ändringar åt dej.
Det är heller inte så enkelt för en annan leverantör att komma och ändra i en befintlig anläggning om han inte har tillgång till projektfilen, det GÅR att läsa tillbaka baklänges från systemet, men då tappar man väldigt mycket information och det blir krångligt.
Så kan man ju göra, men i normalfallet är inte KNX centraliserat, det finns alltså normalt ingen central styrning utan exempelvis en brytaktor lyssnar på bussen efter telegram som är till den, och en lysknapp skickar dessa telegram, eller vad man nu vill ha, en tidkanal eller en närvarodeckare osv.MiaM skrev: ↑3 november 2024, 22:29:06 Detta med dyrt och svårt stämmer säkert om man köper allt färdigt, men om man nyttjar de opensourcelösningar för att själva styra KNX-aktuatorer så är det mer fråga om att ta tid att pyssla med det som hobby. I detta fall är KNX alltså att betrakta som nätspänningsswitchar/dimmers som uppfyller alla CE/säkerhetskrav osv men också kan styras av hobbymässiga mikrokontrollerbyggen och liknande.
Ett jäkligt snyggt, flexibelt och genomtänkt system, om än med sina nackdelar.
Kan ju också tillägga att för elektronikentusiaster så är väl neopixel en bra lösning för att ordna ljuslister med justerbar vitbalans/färg och styrka.
Sidospårsanekdot: Har sett en installation utförd av nån som hade noll koll, där Neopixel var matad med avsevärt högre spänning och utan datasignaler. Den lyser lite blåtonat om man matar på tror det var 12V rakt av
Sidospårsanekdot: Har sett en installation utförd av nån som hade noll koll, där Neopixel var matad med avsevärt högre spänning och utan datasignaler. Den lyser lite blåtonat om man matar på tror det var 12V rakt av
Ja det funkar med skript. Jag har testat med ett exempel ur deras bibliotek, denna https://github.com/ALLTERCO/shelly-scri ... elly-dw.js
Man blir ju trött bara man ser den och letar efter alternativ så man slipper gå igenom och lära sej vad den gör.
Visar sej att man bara behöver sätta rätt bluetooth MAC adress från sin magnetsensor på rad 55.
Och eventuellt ändra logiken, rad 38 och framåt.
Var tvungen att stänga av Bluetooth gateway för att få Bluetooth scanner att fungera.
Så då har jag två sätt att lokalt sätta på/stänga av ljuset, via en "action" och via "script".
Man blir ju trött bara man ser den och letar efter alternativ så man slipper gå igenom och lära sej vad den gör.
Visar sej att man bara behöver sätta rätt bluetooth MAC adress från sin magnetsensor på rad 55.
Och eventuellt ändra logiken, rad 38 och framåt.
Var tvungen att stänga av Bluetooth gateway för att få Bluetooth scanner att fungera.
Så då har jag två sätt att lokalt sätta på/stänga av ljuset, via en "action" och via "script".