VFD till gammal Arboga pelaborr, dålig idé?
- Mizzarrogh
Re: VFD till gammal Arboga pelaborr, dålig idé?
Stort tack! Tänkte ha till en mindre bänkborrmaskin och testa med först, samt på sikt montera på en gammal horisontalfräs jag länge velat ha detta på för finliret.
-
En VFD som jag tycker är prisvärd är ZONCN modell NZ100. Många som säljer och även under andra namn. Den gör sitt jobb. Kvalitet, ingen aning. Fåtal enkla parametrar.
Kör man 25-50 Hz blir det ju ingen skillnad mot tidigare med tvåhastighetsmotorn?Prins Valiant skrev: ↑10 oktober 2024, 12:47:41 Det som är kritiskt är att blåset från fläkten är lägre vid lägre varv, vilket leder till sämre kylförmåga i från motorns flänsar.
Eller?
-
Rent teoretiskt korrekt. Men det kan ju hända att tillverkaren har stämplat ned kontinuerlig uteffekt vid halva varvtalet, för att ta hänsyn till sämre kylning.
Aha... Ja, det finns säkert en minsta diameter där det är dåligt att köra på långsammaste hastigheten. Det hade jag faktiskt inte tänkt på. Det kan också förklara varför det gick uselt att försöka borra ur skallarna på förstörda skruvar för några år sen, ungefär enda gången jag borrat med små borrstål. Annars så har jag mest bara borrat lite större diametrar, typ säg t.ex. M8-bulthål och liknande, och det verkar gå utmärkt med långsammaste hastigheten.X-IL skrev: ↑10 oktober 2024, 09:48:02Nu är det ju inte riktigt så det funkar med skärhastigheter osv MiaM, du kan till exempel råka ut för att spånor kloggar igen lättare med lägre hastighet, få mycket sämre ytfinish i hålet osv. Skillnaden mellan 12 och 6mm är kanske inte så stor, men mellan 30 och 1mm (vilka båda kan anses ligga i en 2508:s arbetsområde).
- Mizzarrogh
Det är väl mest väldigt små borr, typ under 1,5mm jag haft problem relaterade till lågt varvtal för hem och hobby bruk, det bli ju annat om det tex är en maskin där man vill borra 200 kretskort, då kommer många fler faktorer med i bilden såsom hållbarhet på verktygen.
- Mizzarrogh
Om man håller på ofta i en verkstad tex så tillkommer saker som ytdinish i hålen (att borrhålet är centrerat är viktigt om man tänkt brotcha upp det till små toleranser), värmeutveckling i materialet (vilket påverkar resultatet i form av utvidgning och i form av deformation av material runt borrspetsen, mm i vissa material), att borret inte "fastnar", osv.
Ja, ska man borra hål i egenetsade kretskort osv så skulle jag nog ändå inte använda en stor hobby-verkstadsmässig pelarborrmaskin, utan snarast nån såndär liten tillsats som man sätter handhållen borrmaskin i. Verkar perfekt att kombinera med t.ex. min ärvda Black&Decker från tiden före de var orange, en med gamla mått rätt liten handhållen maskin som antagligen kommer hålla i all evighet eftersom den redan säkerligen är ca 60 år gammal.
Fast för kretskort är egentligen en handhållen pytteliten borrmaskin, typ tänk i stort sett en DC-motor i den storlek man har i en rullbandspelare, med chuck för riktigt små borrstål, bäst. Har för typ 35 år sen borrat med en lånad sån, det var riktigt smidigt. Gissar att dremel eller dremelkopia nog är bra om det finns chuck för borrstål för dessa och om varvtalet är rimligt?
Sorry att jag går off topic lite, speciellt som en tråd diskuterat forumets framtid och nån drog upp detta med off topic, men antar att jag inte var den enda som läser denna tråd som inte tänkt på att det kan vara dumt att köra små borrstål i en maskin riggad/avsedd/inställd för grövre borrstål.
Fast för kretskort är egentligen en handhållen pytteliten borrmaskin, typ tänk i stort sett en DC-motor i den storlek man har i en rullbandspelare, med chuck för riktigt små borrstål, bäst. Har för typ 35 år sen borrat med en lånad sån, det var riktigt smidigt. Gissar att dremel eller dremelkopia nog är bra om det finns chuck för borrstål för dessa och om varvtalet är rimligt?
Sorry att jag går off topic lite, speciellt som en tråd diskuterat forumets framtid och nån drog upp detta med off topic, men antar att jag inte var den enda som läser denna tråd som inte tänkt på att det kan vara dumt att köra små borrstål i en maskin riggad/avsedd/inställd för grövre borrstål.
- Mizzarrogh
Mia, ja, vi kan göra en egen tråd om det, men jag kör också så hemma, jag köpte ett begagnat Wolfcraft stativ på loppmarknad och morfars gamla B&D som jag håller på att göra en kopplingsbox med en fotpedal till samt en lampa på stativet så att man ser bättre på kvällarna, jag har även något slags Dremmelkopia jag köpte på biltema eller någonting sådant, funderar på att koppla den till en analog dimmer eller liknande så att man kan ändra på varvtalet smidigare på den. Tror det finns små borrschuckar för modellarbete som passar eller är enkla att göra om, förr fanns det i allafall.
För att få hålen rakt (typ IC) med handhållen maskin, brukade jag ha ett tomt vero-kort som mall. Gjorde stor skillnad och blev enklare att få (tillräckligt) bra.
Wow! Tack för alla svar. Har hunnit ögna igenom dem och uppfattningen verkar vara att risken är mindre än jag trott.
Jag kommer att mestadels använda borren till lite större håltagning och gängning, för mindre har jag en Bosch PBD40, så det blir väl att koppla motorn för låg hastighet och "övervarva" den de få gånger jag skulle behöva det. Att komma ner under 100rpm tror jag ger mer än att komma över 3000. Kylningen får jag hålla koll på och i värsta fall får jag montera en extra fläkt.
Tipset om att megga motorn är både toppen och frustrerande. Jag hade en elektriker hemma för bara några dagar sedan men hade inte en tanke på att låna hans instrument. Jag är inte så sugen på att ringa hit en och betala ett par tusen för det. Att släpa iväg 170kg borrmaskin till en elfirma är inte heller lockande (motorn är som sagt inbyggd). Jag får fundera på om det finns någon man kan låna en av.
Eller så chansar jag bara på att det fungerar och får i värsta fall linda om motorn, hur jättemånga tusen kan det gå på egentligen
Jag verkar kunna få loss den där Siemens-VFDn (begagnad) för under 1500 med frakt så det är lockande att slå till.
Jag kommer att mestadels använda borren till lite större håltagning och gängning, för mindre har jag en Bosch PBD40, så det blir väl att koppla motorn för låg hastighet och "övervarva" den de få gånger jag skulle behöva det. Att komma ner under 100rpm tror jag ger mer än att komma över 3000. Kylningen får jag hålla koll på och i värsta fall får jag montera en extra fläkt.
Tipset om att megga motorn är både toppen och frustrerande. Jag hade en elektriker hemma för bara några dagar sedan men hade inte en tanke på att låna hans instrument. Jag är inte så sugen på att ringa hit en och betala ett par tusen för det. Att släpa iväg 170kg borrmaskin till en elfirma är inte heller lockande (motorn är som sagt inbyggd). Jag får fundera på om det finns någon man kan låna en av.
Eller så chansar jag bara på att det fungerar och får i värsta fall linda om motorn, hur jättemånga tusen kan det gå på egentligen
Jag verkar kunna få loss den där Siemens-VFDn (begagnad) för under 1500 med frakt så det är lockande att slå till.
- Mizzarrogh
Jag tror inte heller att det blir problem med den motorn om VFDn blir korrekt inställd mot den som sagt.
Linda om går nog på cirkus 5-7kkr svart. En bekant fick en motor i bara lite större format omlindad för 7…
- Mizzarrogh
Den jag har på svarven har det fungerat väl till.