Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
DennisCA
Inlägg: 2692
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Inlägg av DennisCA »

Förra lördagen köpte jag hem en bil som är menad att bli en året runt bruksbil.

Volvo 850 från 1996 (reggad sena 96, VIN koden säger det är årsmodell -97), medkörd 22,000 mil, 2.5 liters 20V motor på 170hk. Ingen turbo.

Vid första åsynen ser den bra ut men den har en hel lista med saker som behöver åtgärdas.
-Rost framskärm
-Rost baklucka
-Fläkthastigheten funkar inte på 4an, jag tror inte den funkar som den ska genom hela registret.
-Avgasröret läcker bakom katten ungefär.
-Fjärrlåset och centrallåset funkar ej
-Förra ägaren satte för stora däck på 225/55 när det ska vara 205/55 på 16" fälgar.
-Tror sommardäcken behöver balanseras och framvagnsinställning måste göras
-Vinterdäcken är 185/65 R15, har fyra nästan nya 195/65 R15 vinterdäck till övers som också borde passa. Plåtfälgarna såg jäkliga ut men har original navkapslar.
-Serviceboken borttappad så oklart när kamremmen bytts, det är prio 1 på denna bil således.

Gjorde en kontroll på bilens historia och den har haft en ägare 1996-2019, en till 2019-2024 och mellan bytena har den hoppat mellan flera affärer tills denna gubbe jag köpte den av som är en privatperson som säljer och fixar bilar. Kändes som lite red flag men jag blev begeistrad av bilens färg... Det är nog färgen som gjorde jag köpte bilen... Jag tycker den är blå, min vissa säger grön.

Bild

Bild

Bild

Bild

Insidan är helt OK
Bild

Bild

Bild

Skada under framljuset

Bild

Bakluckan är rostig
Bild

Bild

Bild

Den här listen tog jag bort och det visade sig ha mera rost under.
Bild

Framskärmen också, dessa lär rosta inifrån ut. Det kanske är bäst att byta mot nytt men vill prova fixa och applicera de lärdomar jag plockat åt mig från Mr. Fitzees videor. Framskärmen lär vara lätt att plocka av så jag kan inspektera och reparera den samt rostskydda den rejält.

Bild

Och efter jag köpt bilen hittade jag följande skada som reparerats sisådär...

Bild

Bild

Diverse detaljer som lossar och behöver målas om

Bild

Bild

Och såklart när man jobbat på bilen måste man alltid, alltid kolla igenom den innan man stänger dörrarna och går bort...
Bild
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5858
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Inlägg av hcb »

Snyggt. Det här ser jag fram emot :tumupp:
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17770
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Inlägg av AndLi »

Synd att du bor en bit bort, annars har jag nog en kupefläkt och en uppsättning framlampor och annat grejs till en sådan liggandes! :)
Användarvisningsbild
DennisCA
Inlägg: 2692
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Inlägg av DennisCA »

Hade du bott lite längre norrut hade det kanske gått, har en kompis som de följande dagarna åker från Norge där han jobbat på att renovera en timmerkyrka och han åker väl genom mitten av Sverige höjdmässigt och sen upp mot Umeå. Erbjöd sig att plocka med sig grejer om jag har nånting.

Annars har jag inte gjort så mycket med Volvon, den står mest nu för jag väntar på kamremskittet. Jag tänker kanske det blir att byta PCV systemet också men ska kolla det. Jag har Yarisen med rost som ska fixas också så det blir prioriterat.

Men en sak hade jag lite svårt att se då jag köpte bilen men jag tyckte det såg OK ut. Men det skavde i bakhuvudet i flera dar nu så jag gick ut och kollade igen med telefonen. Det här s.k. "skvallerhålet" som det kallas, om det är olja där är det ett otrevligt tecken. Men det ser hur torrt som helst ut :) Bådar också gott för PCV systemets skick.

Bild
Användarvisningsbild
farbrorvattenmelon
Inlägg: 271
Blev medlem: 29 januari 2009, 21:38:21

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Inlägg av farbrorvattenmelon »

Kolla slangklamrarna som håller kylarslangarna i kylaren, om det är samma konstruktion och material som på S/V70 så är det nästan garanterat att de kommer rosta av och orsaka oväntat tapp av kylarvätska under färd. Kan vara svåra att få loss, men går fint att sätta nya bredvid de gamla.
Användarvisningsbild
DennisCA
Inlägg: 2692
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Inlägg av DennisCA »

En sak jag ville kolla är centrallåset, tittadfe på säkringarna och den är urdragen för centrallåset, tänkte det kan inte vara så lätt.... Och efter jag testade fattar jag. Efter några gånger börjar den blinka och slutar inte. Tänker det är kontrollmodulen för centrallåset som har fel.
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 11719
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Inlägg av MiaM »

Kul!

Intressant hur olika benämningar användes i olika länder. Hade den varit såld i Sverige så hade det stått "GLT" istället för "2.5 20V". Av nån anledning så betydde GLT den största motorn utan turbo på 850 och S70/V70 gen 1.

Detta med rost på framskärmarna kan nog vara bra att försöka fundera ut varför de rostar, och om möjligt jämföra med S70/V70 som mig veterligen aldrig rostar trots att de är snarlika. Något med typ luftflöde eller liknande skiljer kanske? Vet att på 850 är det risk att tappa ner verktyg in i skärmen om man arbetar nära säkringsdosan.

Om det är det larm som jag tror alltid satt på 850 så går det att programmera valfri modul med valfri fjärrkontroll.

Vilken klimatanläggning har du? Jag har bara sett den med elektroniskt styrning med steglös reglering av fläkthastigheten. Trodde det bara fanns den varianten? Har du den mytomspunna varianten med mekaniska spjäll med wire mellan panelen och spjällen? Den med elektronisk styrning har varvtalsgivare på motorn och reglerar till önskat varv. Om den misslyckas dra igång motorn eller liknande så blinkar den felkoder med lysdioderna vid knapparna. Minns inte om 850 gör likadant som C70/S70/V70 gen 1 - på de bilarna så ifall man ställer luftriktningen rakt uppåt så slår den på AC och max fläkt (och tror den slår av återcirkulering) oavsett hur knapparna är ställda i övrigt.

Säger som AndLi, synd att det är avstånd - annars har jag en 850 reservdelsbil. Dock en 10-ventilers 2.5, 144hk eller vad nu specen är, och dock även den med rost på framskärm, men jag tror att baklyckan kan nog vara okej. Helt fel färg dock.

Måste säga att jag är imponerad över att 850 tydligen fanns med inredning som inte ser gräslig ut. Min reservdelsbil förtjänade att skrotas ner om inte annat för att den har så gräsligt fula säten. Typ de är så fula att det är värt att skrota hela bilen för att slippa dem. De ser ut som om de är designade av samma personer som designar generella säten för bussar som inte köps av en storkund som beställer sin egen inredning, alltså typiskt ett litet bolag som kör långfärdsresor snarare än nåt länstrafikbolag. :D


Jag har inte tänkt på kylarslangens slangklämmor, men det är nog bra att se över dem. Nedre slangklämman på luftkylaren för de med turbo verkar rosta sönder på bilar som i övrigt verkar nästan helt rostfria (anekdotisk bevisföring, hänt på två av två fordon).

Om bilens högtalare/stereo inte låter riktigt bra så kolla om du har möjlighet att plocka största paketet från en V70 på nån bilskrot eller nån privatperson som plockar ner, ifall du vill ha Volvomässigt och ändå riktigt bra ljud. Det paketet har ett slutsteg som lär vara på 4*40 äkta watt gömt under en framstol, bas/mellanregister i alla fyra dörrarna, diskanter dels på instrumentpanelen och dels högt i D-stolparna i bagageutrymmet. Minns inte om det finns plats för diskanter på instrumentpanelen på 850 dock - det kanske fortfarande var plats för monohögtalare istället? Hur som helst så kan denna toppmodellvariant för V70 spela såpass högt att det blinkar svagt om strålkastarna. Inte lika mycket som på en C70 med sina 4*60W eller 4*100W, men ändå. :)


P.S. sorry om jag berättar nåt du redan vet, men på svensk svenska så betyder "gå bort" att avlida. Att inte råka stänga in katten i bilen är kanske minsta prioritet ifall man är på väg att avlida :wink:
Användarvisningsbild
DennisCA
Inlägg: 2692
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Inlägg av DennisCA »

Klimatanläggningen på 850 har fyra steg, det är som jag förstått det då man gick till V70 som det blev steglöst.

Ja varför de rostar är väl förmodligen nånting med skärmen tror jag, jag kommer råda bot på det genom att linolja baksidorna så de blir skyddade bakifrån.

Jag upptäckte igår att säkringen för centrallåset är urkopplad, och öppnar man dörren börjar alla lampor blinka. Hör dock ingen siren kanske de är urkopplade. Drar man ur säkringen och stänger dörrarna ser man lampan blinkar en gång i sekunden vilket jag har läst betyder larmet har löst ut. Så tidigare ägare eller säljaren gjorde såhär för de visste väl inte hur man desarmerar det. Man ska uppenbarligen göra såhär:
1. To manually reset / disarm an alarm that is armed, without a keyfob / with only a key.

- LED indicator on centre of dashboard blinking red every second = alarm armed
- Unlock driver's door with key and open door. Alarm will start ringing.
- Get in, shut driver's door and wait.
- When alarm siren stops ringing (rings for 30 seconds), put key in ignition within 10 seconds and turn key and actually start the car.
- The car will start and the LED indicator on the dash will switch off.
- Alarm system is now disarmed / reset.
- Now program in new keyfob (step 2) or forget about alarm completely and just centrally lock the doors with key.

2. To program a new keyfob.

- Disarm alarm, get in car, shut driver's door.
- Put key in ignition and switch to position 2 (one before car start).
- Repeat 5 times. Fifth time, leave key in ON position.
- Alarm LED on dash should go into a fast blink mode.
- Press any button on a working keyfob within 15 seconds.
- If paired successfully, the Alarm LED should go solid red. It will then start a fast blink again.
- You then have 10 seconds each to program in any further fobs.
- Remove key from ignition and test that keyfob locks / alarms the car.
Stereon låter bra tycker jag, men det är nån gräslig modern aftermarket Kenwood som bländar en då man kör om natten. Skulle vilja byta mot nånting äldre med simplare display. Gärna kassett.

Inredningen har jag inte reflekterat så mycket över men jag skulle gärna haft lädersäten, så om jag hittar några billigt kanske de byts ut. Men flera har kommenterat positivt över plyschstolarna och att även armstödet med plysch är sällsynt.

Sen vet jag nog om detta med att gå bort osv men det är dialektalt uttryck och svårt att hejda sig själv. En annan dialektal sak är ordet nog, som här används för att förstärka att nånting är definitivt och säkert. Medan svenskarna använder nog när man är osäker på nånting. Väldigt svårt detta för mig! Jag använde nog nyss och det är för mig så man uttrycker sig.
Användarvisningsbild
DennisCA
Inlägg: 2692
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Inlägg av DennisCA »

Kamremssatsen kom i förrgår, samt tolkar några dar innan.

Börjar plocka isär motorn då, jag tog bort luftburken så jag ska få bättre access, den är ganska lätt att plocka av.
Bild

Jag passade på att ta av insugsröret också och kunde kolla på flammskyddet, ser inte täppt ut.

Bild

Men ena slangen är körd, blir väl nog att byta båda, så insuget ska av antar jag så jag åtminstone får denna slang bytt.

Bild
Användarvisningsbild
DennisCA
Inlägg: 2692
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Inlägg av DennisCA »

OK jobbat vidare och demonterat mera, ska snart plocka av insuget. Den där lilla gummislangen är en vakuumslang. Jag vet inte varför den finns men den går där nere och sen till andra sidan av insuget. Jag antar den ser till att det finns vakuum för PCV systemet även vid tomgång. Jag teoretiserar vilt nu men jag tror vid tomgång är spjället stängt och tomgångs motorn förser luften istället så det blir inget vakuum där.

Men varför då inte bara koppla linjen till den mera bekvämt placerade vakuumträet, varför drar det under här så det blir skit omöjligt att serva det om det går sönder. Volvo 850 känns inte lika genomtänkt som Saab 900, men få bilar är i den klassen antar jag. Den har såklart sina blundrar också men tycker än så länge volvon är mera svårmekad och trång än saaben. Många saker man måste vara akrobat för att nå.

Jag undrar varför det här vevhusventilations systemet är så komplicerat, på min Saab 900 Turbo är vevhusventilationen egentligen bara en slang från ventilkåpan till spjället och till intercoolern också, med en bakslagsventil. Ingen oljefälla eller nåt annat och det har inte kletat så farligt. Varför skulle det inte funka lika bra här undrar jag. Ja det kommer komma in mera olja då men är det ett big deal, har nu inte varit det på den andra bilen. Läcker den mera den här motorn eller.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 34312
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Inlägg av säter »

Kompisen har en sådan där 850 bensinare.
Den är behäftad med det vanliga felet att ventillyftarna pumpar upp sig.
Om motorn får gå på tomgång 1 minut efter kallstart, då är den kompressionslös vid återstart.
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 11719
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Inlägg av MiaM »

Helt kompresisonslös, eller för lite kompression för att starta?

Min S70 -98 är tjurig att starta om den stått länge, men jag brukar alltid varmköra den varje gång, och dessutom stänger jag av direkt istället för att stå på tomgång. När detta har strulat som värst så tror jag att jag provat att spraya in gasol i insuget (fattigmans startspray, hade redan burken av annan anledning och den kostade 25:- på Biltema). Den absolut värsta gången var när det var typ -20 och den stått flera månader; då fick jag separera kablarna från batteriet så att bilens batteri enbart drev startmotorn och den matades med startkablar från en andra bil, medan resten av bilens elsystem matade jag med startkablar från en tredje bil. Jag körde soppatorsk under den timme (tror jag (!!!)) det tog innan den till slut startade efter mycket möda och stort besvär.

Jag inser att jag borde prova att byta tändstift, tändkablar, rotor och fördelare, men samtidigt så tycker jag inte om bilen. Dock har det hittills lönat sig att laga vad som behövs för att uppfylla besiktningskraven, så jag har inte heller kunnat ge upp den. (Vilket år som helst så ska jag kolla i reservdelskatalogen ifall det är samma delar på min 144hk 850 reservdelsbil som min 170hk S70 - i så fall lånbyter jag nog dessa delar mellan bilarna. Inte helt säker men tror att förra ägaren bytte iaf stiften före han gav upp denna 850 som inte gick igenom avgasreningskraven på besiktningen, och med OBD1 och utan O2-sensor efter katalysatorn så måste man ju i princip rigga upp en separat O2-sensor för att se om katalysatorn är kass, och använda oscilloskop för att se signalen från O2-sensorn bilen faktiskt har för att se om motorstyrningen reglerar bränsleblandningen korrekt).
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 34312
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Inlägg av säter »

MiaM skrev: 11 oktober 2024, 10:07:26 Helt kompresisonslös, eller för lite kompression för att starta?
Förmodligen det senare.
Det märks tydligt när man kör på startmotorn.
Jag hade samma problem med en V40 som jag långtidslånade.
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 11719
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Inlägg av MiaM »

Aha. Ja, när den har svårt att starta så är det ibland som att den tänder men inte får ork nog, och när den startat så känns det som att det tar ett tag innan alla cylindrar går igång.

Vis av erfarenhet med risken att köra slut på batteriet och behöva krångla med startkablar så brukar jag reflexmässigt varva upp till 1500-2000 rpm en stund direkt när en "tjurig" motor startat, så det märks kanske inte så tydligt om den inte får ork på alla cylindrar direkt.

Kanske skulle plocka fram kompressionstestaren och mäta på den när den stått länge.

Annars apropå ventiler osv så lär det vara normalt att ha en del ventilrassel efter kallstart, som försvinner efter en stund.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 34312
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Inlägg av säter »

Motorn startar perfekt när den är kall.
Problemet kommer när man har kört den 1 minut eller så, och ska starta på nytt.
Speciellt vintertid.
Skriv svar