Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
DennisCA
Inlägg: 2692
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Inlägg av DennisCA »

Ikväll blev det att byta till vinterdäck. Jag hittade också hur det ska se ut med handbroms vajern, genom att kolla på andra sidan.

Hålet där ska finnas ett fäst som håller upp vajern, detta lär gå sönder ofta
Bild

Lade ett buntband igenom hålet istället. Sen ett annat buntband för att hålla vajern bort från däcket.
Bild

Bild

Nu hänger det inte längre.

Bild

Hann inte göra något åt avgasröret idag, började regna. Ska bli intressant att se om detta löser vibrationerna jag upplever mellan 70-80 ungefär då jag kör. Jag är inte hundra det kommer hjälpa. Jag tänker det kan ju vara delar av upphängningen som är slut. Bilen drar åt en sida också. Framvagnsinställning vore säkert bra men onödigt att göra innan man kollat alla delar. Först behöver jag ta reda på vad som brukar slitas.
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 11719
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Inlägg av MiaM »

Dessa buntband kommer (som sagt) långsiktigt skava sönder skalet på wiren, så att fukt/elände tränger in och den börjar kärva :(

Dock är det säkert en bra tillfällig lösning, kanske.
Användarvisningsbild
DennisCA
Inlägg: 2692
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Inlägg av DennisCA »

Det har redan skavt ett hål där det legat mot däcket tyvärr, jag tänker kanske det går att rädda om jag får det torrt så kanske jag kan linda in det med vulkaniserande tejp, lite olja på insidan vore säkert bra också om man kan undvika att klotta ner runt om.

Vibrationerna vid 70 - 80 försvann med de nya däcken så det är positivt åtminstone.
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 11719
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Inlägg av MiaM »

Kanske rent av lägga den i ett oljebad ett tag? Typ bara sänka ner den skadade delen utan att behöva demontera wiren, och låta den dra in olja ett tag.

Gött att det löste sig med vibrationerna!

Jag glömde skriva det förut men vibrationer som orsakas av drivaxlarna märks väl generellt mycket mer (eller rent av endast) vid acceleration och motorbromsning, medan med växelspaken på neutral så märks de knappt alls, om de ens märks över huvud taget. jag tror att jag redan skrivit detta, men det är olika axlar för olika motorstorlekar, och man hittar artikelnummer för respektive axel i reservdelskatalogen (ladda ner som pdf) från gcp.se. Perfekt att jämföra för att se vilka som är samma mellan 850 och C70/S70/V70. Vet inte om det kanske rent av är samma på fler bilar, så långt har jag inte kollat.
Användarvisningsbild
petertub
Inlägg: 740
Blev medlem: 21 september 2022, 15:59:11
Kontakt:

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Inlägg av petertub »

Jag kommer ihåg en pump man hade att pressa in olja i vajrar för motorcylkel. Man gjorde ett litet hål i höljet
och spände pumpen över vajern och kunde pumpa in olja till det kom ut i bägge ändar. Eller om det var fett man pressade in, kommer inte ihåg detaljerna.
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 11719
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Inlägg av MiaM »

Intressant!

För några år sen såldes något liknande fast som man använde på änden av wire typ broms/växelwire på cykel, wire för gaspedal, motorhuv, choke osv på bilar, där man klämde fast wiren och änden på "sugröret" på en sprayburk, så kunde man spraya in valfritt smörjmedel, med hjälp av trycket från drivgasen i sprayflaskan. Lite samma princip, men ändå inte riktigt.
Användarvisningsbild
petertub
Inlägg: 740
Blev medlem: 21 september 2022, 15:59:11
Kontakt:

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Inlägg av petertub »

Den som söker kan finna :https://www.classicmotor.se/artiklar/ex ... -vajrarna/
Inte den jag kommer ihåg men fungerar antagligen.

Affär : https://www.twostroke.se/buzzetti-vajersmorjare
Användarvisningsbild
DennisCA
Inlägg: 2692
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Inlägg av DennisCA »

Det gick att klippa av det bakre buntbandet, vajern ligger ändå så att den inte rör i däcket. Jag tror de tidigare däcken som var för stora för bilen gjorde det skavde. Det främre buntbandet går igenom hålet på den här saken man annars lägger en skruv igenom så det borde ju inte skava så värst på vajern tycker jag.

Jag spenderade gårdagen med att försöka åtgärda avgasläckaget, problemet verkar vara att klämman sitter för löst, jag fick efter mycket jobb muttern att åka fram och tillbaka. Sen provade jag spänna den ännu mera och det såg ju positivt ut, verkar sitta mycket tajtare nu, glappet och att de två delarna rörde sig olika försvann. Har inte testat men får se snart då jag åker till jobbet hur det låter.
Användarvisningsbild
DennisCA
Inlägg: 2692
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Inlägg av DennisCA »

Inte helt bra men bättre blev det... Största skillnaden märkte jag efter jag kört ett tag och vid högre hastighet var den nu mycket tystare.
Användarvisningsbild
DennisCA
Inlägg: 2692
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Inlägg av DennisCA »

Nu har jag fått reda på att det ska vara en flexibel koppling och jag kanske gjort det till en stel koppling.

Uppenbarligen ska det vara en sorts kulled. Låter galet och uppenbarligen har många 850 ägare problem med detta. Min koppling ser modifierad ut dessutom. Jag undrar varför inte bara byta ut leden mot en sån här?

Bild
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 11719
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Inlägg av MiaM »

Grejen är väl att med "moderna" rostfria avgasrör så måste man ha dessa flexibla leder eller liknande, medan de gamla rören som rostade lätt var mjukare så det gick bra att ansluta direkt till en motor som kan röra sig lite.

Värt att kolla är väl skicket på motorfästet högt upp mot torpedväggen. På den bil jag provat att ta loss detta var det helt slut, och därmed rör sig motorn mycket mer när man gasar/motorbromsar. Detta bör ju också kunna vara en källa till läckor till AC:n, förutom att det belastar avgassystemet.

tips: Om du har en dammsugare som är gammal nog, typ 1960-talet eller kanske tidigt 1970-tal, så går det ofta att ansluta slangen som utblås istället för sug. Specifikt för de svenska Volta/Elektrolux (med annan diameter än de flesta andra dammsugare) så kan man dessutom koppla flera slangar i varandra. Så för att testa läck på avgassystem eller insug så kan man bara tejpa fast änden på dammsugarslangen mot änden och trycka in luft, så kan man höra/känna var luften sipprar ut. Med flera dammsugarslangar i serie så kan man placera dammsugaren så att dess buller inte stör när man lyssnar efter läckor.
Användarvisningsbild
DennisCA
Inlägg: 2692
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Inlägg av DennisCA »

Ja den här bilen har ju en sån flexibel led efter grenröret, sett den själv. Så den har två leder egentligen. Frågan är om det alls är nödvändigt.

Mitt helgprojekt annars är stötfångaren där bak, det hade jag planerat från förr, får återkomma till avgasröret.

Bild

Själva fästena är ju toksluta. Sen finns det litet rost på bilen också men inget super allvarligt.

Här är värsta på själva bilen, jag kapade bort det värsta då det inte ser strukturellt ut. Sen slipa och biltemas röda rostskyddsprimer tycker jag funkar bra. Efter den torkat blir det linolja. Sen imorgon blir det rostskyddsmassa över allt efter det fått dra in lite i porerna. Hade jag haft Dinitrol ML hade jag kört på det här, för det torkar mycket snabbare. Men man tar vad man har.

Bild

Bild

Bild

Bild

​Penslat linolja redan här.

Bild

Bild

Jag måste ännu få bort de här bultarna från de inre fästena. Tror det blir att borra ut dom. Sen ska jag tillverka nya fästen.

Bild

Ja just, jag hade ju ett set för att få av skadade bultskallar... Har så mycket grejs man kommer inte ihåg att använda det. Men med det fick jag av förarsidans. Passagerarsidans hann jag kapa av så de måste borra ut, fast nu hittar jag inte borren om jag nu inte ska gå på med vingelskaftet.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 34312
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Inlägg av säter »

DennisCA skrev: 26 oktober 2024, 18:13:57 Sen ska jag tillverka nya fästen.
Finns det inga nya att köpa?
Användarvisningsbild
DennisCA
Inlägg: 2692
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Inlägg av DennisCA »

Inte lokalt och jag vill inte köpa online och vänta absoluta minimum en vecka på att få hem dom då jag vill köra bilen på måndag.
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 11719
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Inlägg av MiaM »

Vet inte vad reglerna säger i Finland, men i Sverige så är enda reglerna kring stötfångare att det får inte sticka ut vassa saker som man kan skada sig på osv. Däremot så tror jag det är okej att köra helt utan.

Nu vet jag inte vad du tänkt göra på måndag, kanske är bilträff eller du ska visa upp den för någon, eller liknande, och då bör den ju se fin ut.

Det här må låta trist, men jag måste säga att även om den är väldigt rostfri jämfört med "gammelbilar" i allmänhet, så är det också det rostigaste jag sett på en Volvo 850/C70/S70/V70. Jag kanske har haft tur med fem bilar jag haft att göra med, men alla ser mycket bättre ut än så. Undrar om det är skillnad i rostskydd för olika marknader, och de som såldes i Sverige fick bättre rostskydd? Kanske för att Sverige har kust direkt mot Nordsjön/Atlanten medan Volvo kanske tyckte att Finland "bara" har kust mot Östersjön och det är mindre salt och därmed mindre behov av rostskydd? Före dessa bilar så hade ju Volvo också ett rykte av att vara rostburkar (kanske oförtjänt eftersom när de blivit rostiga så hade de säkert gått så långt att konkurrenter hade skrotats, ifall inte nån t.ex. bytt motorn på sin Ford som var jämngammal med en Volvo 240 från 70-talet - kamaxel, ventiltätningar osv behövde väl ofta bytas före 20k mil på en Pinto).

Minns inte om du berättat var du bor, men det kanske går att ta en dagstur med färja över till Sverige och köpa fästen från nån bilskrot? Kolla bildelsbasen.se för att se vilka som kan ha.

Fast å andra sidan är det ju en känsla att ha tillverkat saker själv, och också ha lagat saker istället för att byta ut stora delar. Kan absolut förstå konceptet att gilla att meka med saker - det finns ju t.ex. ingen ekonomisk vett och sans i att jag lagt tid på att t.ex. reparera en noname bärbar monokassettradio, eller för den delen fått igång en såndär portabel skivspelare med keramisk pickup som plöjer sönder skivorna, och som låter uselt. :)
Skriv svar