Konvertera en Weller till en JBC

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Konvertera en Weller till en JBC

Inlägg av Glenn »

DanielM skrev: 9 juli 2024, 22:49:07 Lugn nu Tomas.
En lödstation ska även vara snabb och ergonomisk. Detta är inte en WECP-20 med sina enorma lödkolvar till lödpennor.
Det där är ju iofs en smaksak, personligen föredrar jag tjockare lödpennor, det är faktiskt en nackdel med min nuvarande metcal som har en väldigt smal penna.

..Och det finns ju minst två olika pennor i olika tjocklek till dessa Weller som vi redan diskuterat.
Weller är riktigt bra faktiskt. Men jag har bara stött på JBC när jag har varit ute hos företag.
Då har du nog inte varit ute på speciellt många företag ?

Jag skulle nog säga att Weller är vanligast rent gennerellt, på jobbet har vi iofs Pace i "labbet", fast det står en WECP-20 där också så man kan välja (sitter en större spets på wellern), i de andra verkstadsutrummena (tre) står det Weller, det senaste byggdes för 3 år sedan och det köptes in en ny WECP-20 dit då..

Annars är nog Metcal/OKI kanske vanligast hos dom som verkligen löder hela tiden ? men JBC är absolut inte ovanligt heller, eller Pace.
Du bör motivera dig varför en modern JBC är sämre än en gammal Weller från 80-talet.
Du har ju inte lyckats motivera varför JBC'n är bättre ? :)

Du tjatar däeemot om att wellern är så gammal, ja, den lanserades för länge sedan, men tillverkas och säljs fortfarande, det finns givetvis en anledning till det. Samma anledning som att du ser dessa stationer i princip överallt hos företag fortfarande.

Jag säger inte att den nödvändigtvis är bättre än JBC'n du jämför den med, men att kalla den omodern är bara löjligt, dessa wellerstationer är säkert bättre än typ 90% av allt som säljs idag, dom har äkta temperaturkompensering och är relativt snabba, dom funkar bra helt enkelt.

F.ö har Weller en lågprisserie också som inte är så bra, dom brukar vara röda, WECP-20 är snarare mellansegmentet idag, när den var ny var den nog toppsegmentet.
DanielM

Inlägg av DanielM »

Electrokit hade dåligt utbud....
Inte för att jag köpte allt från dom. Jag brukar använda Electrokit som nödlösning. Ibland saknas det i mitt sortiment och jag behöver snabb leverans.

Man skulle säkert kunna göra en beställning till Elfa då.
Senast redigerad av DanielM 10 juli 2024, 00:31:12, redigerad totalt 1 gång.
DanielM

Inlägg av DanielM »

Glenn skrev: 9 juli 2024, 23:36:18 Du har ju inte lyckats motivera varför JBC'n är bättre ? :)
  • Möjlighet till viloläge
  • Snabbare
  • Mer effekt
  • Handtaget väger mindre
  • Man behöver inte skruva loss hylsan för att montera ut lödspetsen
  • Stabil hållare än en oscillerande hållare
  • Det går att köpta spetsar till en JBC, inte till min med MLR-21 handtag
Ska jag fortsätta? :)
Du tjatar däeemot om att wellern är så gammal, ja, den lanserades för länge sedan, men tillverkas och säljs fortfarande, det finns givetvis en anledning till det. Samma anledning som att du ser dessa stationer i princip överallt hos företag fortfarande.

Jag säger inte att den nödvändigtvis är bättre än JBC'n du jämför den med, men att kalla den omodern är bara löjligt, dessa wellerstationer är säkert bättre än typ 90% av allt som säljs idag, dom har äkta temperaturkompensering och är relativt snabba, dom funkar bra helt enkelt.

F.ö har Weller en lågprisserie också som inte är så bra, dom brukar vara röda, WECP-20 är snarare mellansegmentet idag, när den var ny var den nog toppsegmentet.
Vill du veta varför det säljs fortfarande? Jo, det stavas "Tyskland". Tillverkar dom något, så ser dom till att dom ska ha det på marknaden för vilket pris som helst. När varan är obsolet, så betyder det att Tyskland som nation har tappat intresse för varan.

Alla lödstationer har temperaturkompensering. Hur annars ska dom hålla temperaturen?
Raukman

Inlägg av Raukman »

Kul sammanträffande, har själv en gammal wecp-20 med en helt trasig MLR-20 penna.
Men vill inte lägga nå stora pengar på den, har fler stationer.
Funderar egentligen på om det finns nån billig penna som är kompatibel med stationen...

Mvh Peder
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

DanielM skrev: 9 juli 2024, 23:11:07 Ett problem är att det finns inte att köpa MLR-21 spetsar längre.
Jodå, det gör det visst.
https://shop.venso.se/Produkter/Weller_ ... Lodspetsar
https://www.pkelektronik.com/weller-mlr ... t-24v.html
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Min erfarenhet är att gamla Weller-stationer reglerar sämre jämfört med Metcal och JBC. Upplevelsen är att Weller-stationer inte trycker på mer effekt trots att lödpennan är kall. Kanske beror det på dålig förstärkning eller dålig termisk kontakt mellan lödspets och sensor.
alinstrm

Inlägg av alinstrm »

Kul projekt! Surfat och fundera på att göra nått liknande, men inte blivit av ännu.

Sedan är det lite tråkigt att många praktiska trådar blir filosofiska diskusioner. Klart det bästa är vad man själv gillar. Jag tänkte använda Weller RT spetsar för dom verkar coola.

Mitt tips, hittade en bra förklaring av PID, och hur man kan göra det i kod. Jag är ingen expert men tyckte det var en bra genomgång. Var lite det som skapade iden att göra nått med PID och kanske en ny station... Flera delar i Aprill 2011 så tog några försök att ladda sidan, nog på server som stannat av men det gick efter något försök att ladda om.

http://brettbeauregard.com/blog/2011/04 ... roduction/
http://brettbeauregard.com/blog/2011/04/
DanielM

Inlägg av DanielM »

Raukman skrev: 10 juli 2024, 07:34:37 Kul sammanträffande, har själv en gammal wecp-20 med en helt trasig MLR-20 penna.
Men vill inte lägga nå stora pengar på den, har fler stationer.
Funderar egentligen på om det finns nån billig penna som är kompatibel med stationen...

Mvh Peder
Du kan använda LR-21 med stationen. En WECP-20 kan ge ut max 50W och en LR-21 penna har 50W.
En länk visade inga spetsar för MLR-21. Den andra visade att MLR-21 är slut i lager. :wink: Du är rolig du Tomas.
psynoise skrev: 10 juli 2024, 10:10:30 Min erfarenhet är att gamla Weller-stationer reglerar sämre jämfört med Metcal och JBC. Upplevelsen är att Weller-stationer inte trycker på mer effekt trots att lödpennan är kall. Kanske beror det på dålig förstärkning eller dålig termisk kontakt mellan lödspets och sensor.
Man måste också förstå att en Weller är betydligt billigare än en JBC. Allt beror på vad man betalar. En WECP-20 brukar oftast betraktas som en billig lödstation jämfört med en JBC där nästan ingen kostar under 7000 kr som ny.
alinstrm skrev: 10 juli 2024, 11:36:33 Kul projekt! Surfat och fundera på att göra nått liknande, men inte blivit av ännu.

Sedan är det lite tråkigt att många praktiska trådar blir filosofiska diskusioner. Klart det bästa är vad man själv gillar. Jag tänkte använda Weller RT spetsar för dom verkar coola.

Mitt tips, hittade en bra förklaring av PID, och hur man kan göra det i kod. Jag är ingen expert men tyckte det var en bra genomgång. Var lite det som skapade iden att göra nått med PID och kanske en ny station... Flera delar i Aprill 2011 så tog några försök att ladda sidan, nog på server som stannat av men det gick efter något försök att ladda om.

http://brettbeauregard.com/blog/2011/04 ... roduction/
http://brettbeauregard.com/blog/2011/04/
Fina RT spetsar. Säkert anpassat för fin elektronik.
Jag har byggt många PID-regulatorer och även adaptiva MRAS-regulatorer (vilket är en adaptiv PI-regulator i praktiken. Nej, den är inte så kallat "självinställande", utan adaptiv = stor skillnad).
Jag funderar på en MPC med kvadratisk optimering som lösare för att hitta dom bästa värderna.

Detta blir alltså ett modellbaserat reglersystem. Krångligt...ja, blir det.... effektivt....kanske....kul och lärorikt... :mrgreen:

Uppdatering:

Nu känner jag att jag är klar med ritandet. Jag brukar normalt spendera mycket tid på att rita kretskort. Känns som att jag har varit snabb nu. Ca 3-4 dagar tog det att rita upp detta för mig.
Om ni undrar varför jag har en sådan "konstig" placering på komponenterna. Detta har med att det finns vissa plaströr inuti Weller apparaten som jag försöker undvika.
Det jag har gjort nu är följande:
  • Ökat 220 uF elektrolyt till 50V från 35V
  • Ökat 10uF keram 0603 10V till 10uF 1206 50V
  • Lade till en 10 kOhm pull-down och pull-up för valbar konfiguration i BOOT0. Det var lite luddigt förklarat i databladet vilken BOOT man skulle ha.
Skärmklipp.PNG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ecenier
Kontakt:

Inlägg av ecenier »

Skit i trista kommentarer. Kör på! Jag förstår inte hur någon kan klanka ner på ett elektronikprojekt i ett elektronikforum. Det är ju inte så att det är tätt med projekttrådar. Ibland är nöjet av ett projekt större än nyttan :)

Riktigt snyggt mönsterkort också!
DanielM

Inlägg av DanielM »

Det är bara Tomas för han har en Weller.

Jag tyckte mitt mönsterkort var inte så jättesnyggt. Jag slängde bara ihop något på 3-4 arbetsdagar. Det är en väldigt enkelt teknologi. Men jag tänkte göra något unikt att köra modellbaserad reglersystem, mest bara för kul.

Detta kommer innebära:
  • Linjär algebra i C
  • Optimeringsalgoritm i C. Jag planerar att använda Hildreth's metod som uppfanns på 50-talet när FORTRAN kom till. 1958 med andra ord.
  • Model Predictive Control
  • Systemidentifiering....hmm...undra vilken metod jag ska använda då för att bygga modellen.....MOESP, N4SID, RLS....
DanielM

Inlägg av DanielM »

Ja. Vad ska man säga?
Skärmklipp.PNG
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

TomasL skrev: 9 juli 2024, 21:32:06 Jag kan inte för mitt liv begripa varför man lägger ned ett sådant fullständigt meningslöst jobb på en fullt fungerande lödstation.
Säger han som mekar franska bilar :lol:

Det var faktiskt en pisskommentar från din sida.

Ett väldokumenterat projekt om än på en så pass hög nivå att det kanske går vissa förbi, men ändå skrivet på ett sätt så att alla kan hänga på.

Bra jobbat, TS.
DanielM

Inlägg av DanielM »

Jag har lött dit allt, utom en LDO konverterare för att jag har inte 220 uF 50V och 10 uF 50V kondensatorer än.

Men jag kan programmera den och styra pinnarna på processorn.

:D
Axx

Inlägg av Axx »

Snubblade över dethär projektet när jag "var ute och letade efter annat". Ser lovande ut! :bravo:

Tänkte fråga hur det går med bygget och MPC implementeringen?

Funderar på att bygga på med MPC eller PID+feed forward i min AxxSolder JBC drivare..
Har du projektet på GitHub eller någonstans?

MVH
Axel Johansson
ELTompa
Kontakt:

Inlägg av ELTompa »

Jag är också nyfiken på hur det går. Men känn ingen stress. Vissa projekt är ju sådana att framdriften går i vågor.
Skriv svar