Det där är ju iofs en smaksak, personligen föredrar jag tjockare lödpennor, det är faktiskt en nackdel med min nuvarande metcal som har en väldigt smal penna.
..Och det finns ju minst två olika pennor i olika tjocklek till dessa Weller som vi redan diskuterat.
Då har du nog inte varit ute på speciellt många företag ?Weller är riktigt bra faktiskt. Men jag har bara stött på JBC när jag har varit ute hos företag.
Jag skulle nog säga att Weller är vanligast rent gennerellt, på jobbet har vi iofs Pace i "labbet", fast det står en WECP-20 där också så man kan välja (sitter en större spets på wellern), i de andra verkstadsutrummena (tre) står det Weller, det senaste byggdes för 3 år sedan och det köptes in en ny WECP-20 dit då..
Annars är nog Metcal/OKI kanske vanligast hos dom som verkligen löder hela tiden ? men JBC är absolut inte ovanligt heller, eller Pace.
Du har ju inte lyckats motivera varför JBC'n är bättre ?Du bör motivera dig varför en modern JBC är sämre än en gammal Weller från 80-talet.

Du tjatar däeemot om att wellern är så gammal, ja, den lanserades för länge sedan, men tillverkas och säljs fortfarande, det finns givetvis en anledning till det. Samma anledning som att du ser dessa stationer i princip överallt hos företag fortfarande.
Jag säger inte att den nödvändigtvis är bättre än JBC'n du jämför den med, men att kalla den omodern är bara löjligt, dessa wellerstationer är säkert bättre än typ 90% av allt som säljs idag, dom har äkta temperaturkompensering och är relativt snabba, dom funkar bra helt enkelt.
F.ö har Weller en lågprisserie också som inte är så bra, dom brukar vara röda, WECP-20 är snarare mellansegmentet idag, när den var ny var den nog toppsegmentet.