Konstigt med batteri
Konstigt med batteri
Jag öppnade ett 14.4 volts batteri och fann att det innehöll 4st 18650 celler i serie.
Vad jag vet är dom på 4,2 volt, så det blir nästan 17 volt.
Men man laddar dom alltså bara till 14,4…
Hur funkar det i längden?
Vad jag vet är dom på 4,2 volt, så det blir nästan 17 volt.
Men man laddar dom alltså bara till 14,4…
Hur funkar det i längden?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Konstigt med batteri
Det sitter inte nåt BMS som både ser till att laddningen blir rätt och tar ner spänningen till maskinen?
14,4 är kanske nominellt? Det ger 3,6V/cell som inte jättelångt från de 3,7V som man väl annars brukar prata om för dessa celler?
Är väl mest en fråga vad marknadsavdelningen väljer att skriva på batteripacket..
Precis som MiaM skriver, nominell cellspänning 3.6-3.7V, däremot är laddspänningen 4.2V per cell.
-
De laddas till deras maximala spänning för bäst drift tid. Det tar dock en hel del på batteriets livslängd att laddas max och bara ligga oanvänt men detta ser företaget säkerligen som en bra grej då de tjänar på det eftersom kunderna behöver köpa ett nytt batteri oftare. Varför den nominella spänningen sedan skrivs och inte max kanske kan vara för att spänningen på ett sådant här batteri är nog mer ofta runt den nominella spänningen är max spänningen, och någon började väl med det en gång i tiden och alla följde efter och har blivit en de facto standard numera på batteripack.
hm, sett att spänningen "ökar" på batteripacken
från medel till max laddspänning
många maskiner är 18v , gamla sättet och samma med 5 celler är nu 21
dekaltrimning, men funkar för dom som inget kan
från medel till max laddspänning
många maskiner är 18v , gamla sättet och samma med 5 celler är nu 21
dekaltrimning, men funkar för dom som inget kan
Jag öppnade ett 14.4 volts batteri
För en summa som nog hade legat under det batteriet nytt, så finns det batterier på 3500mAh som med andra ord hade mer än fördubblat kapaciteten på det.
För en summa som nog hade legat under det batteriet nytt, så finns det batterier på 3500mAh som med andra ord hade mer än fördubblat kapaciteten på det.
- rysshack.se
- EF Sponsor
vad är laddspänningen på ett 14,4V nimh batteri, 17-18V?
Hur mycket kapacitet ligger mellan 3-4V på en litium jon cell? 70-80%?
Litium jon batterier brukar laddas CCCV(ConstantCurrentConstantVoltage), men hoppar inte över till CV för än just på slutet av laddningen, när batteriet är nästan fullt.... det går långsammare, (varför de sista procenten på mobilen tar längre tid....)
Om man laddar med en NiMh laddare, kan det vara så att laddaren bottnar sin kapacitet, och laddar inte mer än litium jon cellerna klarar.
Då kan de batterierna leva ett förhållandevis lungt liv, förutsatt att lägstagränsen inte är satt allt för lågt....
Hur mycket kapacitet ligger mellan 3-4V på en litium jon cell? 70-80%?
Litium jon batterier brukar laddas CCCV(ConstantCurrentConstantVoltage), men hoppar inte över till CV för än just på slutet av laddningen, när batteriet är nästan fullt.... det går långsammare, (varför de sista procenten på mobilen tar längre tid....)
Om man laddar med en NiMh laddare, kan det vara så att laddaren bottnar sin kapacitet, och laddar inte mer än litium jon cellerna klarar.
Då kan de batterierna leva ett förhållandevis lungt liv, förutsatt att lägstagränsen inte är satt allt för lågt....
- rysshack.se
- EF Sponsor
Men nu verkar ju just det batteriet som sitter i ligga på 1500mah, precis så många ah som står på packet...
https://eu.nkon.nl/rechargeable/li-ion/ ... 0-15m.html
Så antingen är jag ute och cyklar med ovan stående resonemang, eller så har de märkt batteripacket uppåt väggarna.
https://eu.nkon.nl/rechargeable/li-ion/ ... 0-15m.html
Så antingen är jag ute och cyklar med ovan stående resonemang, eller så har de märkt batteripacket uppåt väggarna.
- rysshack.se
- EF Sponsor
Hmm godmorgon, står ingenstans att det var tal om några nimh batterier näe dags att sova........ 

Nominell cellspänning
LiPo 3.7
LiIon 3.6
4x 3.6 = 14.4v
Men det.finns mycket förvirring över cellspämningar på olika kemier.....
Men ofta använder man följande:
Laddspänningar
LiPo 4.2
LiIon 4.1
Iaf om man får tro div RC-laddare...
Tex bilder nedan från en av mina laddare...
Laddning: Långtidsförvaring: Urladdning: LiIon har högre energidensitet, men LiPo klarar högre ström.
Tror det är ovanligt med LiPo i cylindriska celler... Byggs oftast på pouches... Typ rektangulära klossar...
Så det mesta tyder på att det är LiIon i detta fall... Och man anger nominell spänning 4x 3.6v... sen borde de ligga närmare 16.4v när de är full-laddade....
Om man skall lagra battierierna länge oanvända, så brukar man i RC sammanhang rekomendera storage laddning... Dvs man laddar/laddarur LiPo till 3,8 och LiIon till 3,7v för att de skall vara stabila å må bra över tid Av någon anledning accelererar degraderingen när de är full-laddade... Och det är rent av förkastligt om cellerna halkar under ca 3v. Någonting såntdärninga magiskt kemirelaterat händer...(Skadlig kemisk reaktion tilltar när batteriet laddas ur under 3v och vissa ämnen frigörs / binds i reaktiva sammansättningar... )
Det är iaf vad jag lyckats snappa upp ang div Li baserade batterier i RC relaterade sammanhang....
LiPo 3.7
LiIon 3.6
4x 3.6 = 14.4v
Men det.finns mycket förvirring över cellspämningar på olika kemier.....
Men ofta använder man följande:
Laddspänningar
LiPo 4.2
LiIon 4.1
Iaf om man får tro div RC-laddare...
Tex bilder nedan från en av mina laddare...
Laddning: Långtidsförvaring: Urladdning: LiIon har högre energidensitet, men LiPo klarar högre ström.
Tror det är ovanligt med LiPo i cylindriska celler... Byggs oftast på pouches... Typ rektangulära klossar...
Så det mesta tyder på att det är LiIon i detta fall... Och man anger nominell spänning 4x 3.6v... sen borde de ligga närmare 16.4v när de är full-laddade....
Om man skall lagra battierierna länge oanvända, så brukar man i RC sammanhang rekomendera storage laddning... Dvs man laddar/laddarur LiPo till 3,8 och LiIon till 3,7v för att de skall vara stabila å må bra över tid Av någon anledning accelererar degraderingen när de är full-laddade... Och det är rent av förkastligt om cellerna halkar under ca 3v. Någonting såntdärninga magiskt kemirelaterat händer...(Skadlig kemisk reaktion tilltar när batteriet laddas ur under 3v och vissa ämnen frigörs / binds i reaktiva sammansättningar... )
Det är iaf vad jag lyckats snappa upp ang div Li baserade batterier i RC relaterade sammanhang....
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
3,92V är det som jag snappade upp att forskare kom fram till för något år sedan som bästa spänning att hålla ett litium batteri vid för bäst livslängd då de negativa och positiva effekterna över och under detta tog ut varandra. Laddar alltid upp eller ut mitt elcykelbatteri till denna spänning per cell när det inte används och efter väldigt många cykler har jag inte heller märkt någon direkt nedgång av kapaciteten. Har också läst 3.86V och däromkring många gånger förr men det är alltså inte det bästa vad det verkade.
Det är väl en optimeringsfråga, bästa spänning beror på vad man vill uppnå.
Långtidslagring 3.7V som är spänningen då lipot är halvladdat.
4.2V max spänning för bästa kombination av livslängd och kapacitet enligt marknadsavdelningen.
4.3-4.4V för max effekt och kapacitet i rc-sammanhang. Iofs något annat kemi, men alla lipos är olika på något sätt.
3.92V är spänningen för ett annat optimeringsmål.
Långtidslagring 3.7V som är spänningen då lipot är halvladdat.
4.2V max spänning för bästa kombination av livslängd och kapacitet enligt marknadsavdelningen.
4.3-4.4V för max effekt och kapacitet i rc-sammanhang. Iofs något annat kemi, men alla lipos är olika på något sätt.
3.92V är spänningen för ett annat optimeringsmål.