A: El-designer till spännande bolag i Fristad!

Användarvisningsbild
swesysmgr

Re: A: El-designer till spännande bolag i Fristad!

Inlägg av swesysmgr »

MiaM skrev: 17 juni 2024, 22:08:17 Jag är knäppskallen som önskar att man kunde programmera PLC:er i assembler eller C istället för de där relälineschemorna och vad nu som annars används.

Tycker det är 100% obegripligt hur nån kan tycka att PLC:er är enklare än att skriva vanlig kod.

PLC-programmering är ju lite som att skriva kod för femtioelva paralellexekverande CPU:er, men där dessa CPU:er i sig är extremt korkade, ungefär.
En modern PLC går att programmera i structured text (https://en.wikipedia.org/wiki/Structured_text) som liknar vilket imperativt språk som helst. Du har även en utvecklingsmiljö med simulator, debugger m.m. likt en normal mikrodator-IDE. Många har även ethernetanslutning inbyggt och kan samarbeta med varandra i ett distribuerat styrsystem.

För övrigt inget fel på ladder om en person som inte kan programmera skall göra enklare saker, det är som grindlogik med andra symboler kört i sekvens steg för steg.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Aha. Det var ju oändligt mycket bättre än det jag såg sist jag tittade på PLC:er, som var på stenåldern... :)
Palle500

Inlägg av Palle500 »

PLC:er var i sin början ersättare för logik/styrning uppbyggt av reläer. Så då var det naturligt att man programmerade en PLC enligt dåtidens reläscheman.
Sen har ju PLC tekniken utvecklats precis som allt annat.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

MiaM skrev: 17 juni 2024, 22:08:17 Jag är knäppskallen som önskar att man kunde programmera PLC:er i assembler eller C istället för de där relälineschemorna och vad nu som annars används.

Tycker det är 100% obegripligt hur nån kan tycka att PLC:er är enklare än att skriva vanlig kod.

PLC-programmering är ju lite som att skriva kod för femtioelva paralellexekverande CPU:er, men där dessa CPU:er i sig är extremt korkade, ungefär.
Det finns PLC'er som kan programmeras i C.
Som nämnt, jag jobbar i stort sett dagligen med dessa.

De jag jobbar med kan programmeras i C, strukturerad text eller funktionsblock. Eller en kombination av alla tre om man så vill (man får göra lite halvbökiga interface mellan C-världen och ST/FBD-världen dock).

Olika PLC-miljöer har olika förutsättningar, vissa är mer tillåtande än andra.
Nu för tiden är många PLC-kompilatorer helt enkelt en översättare från PLC-språk till C, därefter kompileras det med en vanlig C-kompilator i bakgrunden. Och det är då inte ovanligt att det finns möjlighet att hoppa över det första steget, och istället peta in C-kod direkt.
Skriv svar