Renovering lyftbord, ersätta trasig solenoid för sänkventil
Renovering lyftbord, ersätta trasig solenoid för sänkventil
Jag har fått mig ett ofrivilligt mini(?)-projekt.
När jag senast skulle sänka mitt lyftbord i garaget verkade det som att spolen gav upp till ventilen som släpper trycket.
Inga problem, industrigrejer, borde finnas reservdelar? Mjo, för det facila priset av en arm och ett ben. Ventilen från Hawe har utgått, men det finns ersättare för 590 euro netto.
Jag tänker att det måste gå att lösa billigare med standardprylar. Men jag behöver lite hjälp med min design, för nuvarande funkar inte.
Låt oss backa lite.
Eftersom mitt garage är väldigt trångt så är det ytterst osmidigt om lyftbordet alltid är uppe, så en snabb fullösning för att kunna få ner det blev ett snöre och en träbit som kunde trycka på "override"knappen på ventilens topp: Största problemet med Mk.0 är ju att den kringgår klämskyddet. Normalt är det bara jag där ute, men känns som en dålig lösning.
Till MK.1 köpte jag första bästa spole som fanns på hyllan här i stan och gjorde en liten adapterplatta, samt svarvade till en liten pinne av en random M10 som kom i vägen. Jag har inte provmonterat denna lösning för jag tror inte det är nån idé med tanke på hur klen den känns när jag provkör den på bänken.
Och det är här jag behöver lite hjälp.
För det första, finns det några bra namn på delarna?
Jag har följande bara för att veta vad vi pratar om, men om det finns bättre termer så säg gärna till:
Spole, operatör (stålbiten), tryckare (mässing med härdad kula i änden), adapterplatta.
Aluminiumdetaljen med hävarmen (och även tryckaren) är lånade från originalventilen.
Nya spolen är bara på 5VA, medans föregångaren var märkt 33VA, eller rättare sagt 220V 0,15A.
Det här är kanske mitt huvudproblem, att jag har en för klen ersättare?
Eller så är det inte direkt effekten, utan den fysiska storleken? Fast det ena kanske ger det andra.
Andra funderingen är kring min egentillverkade operatör.
Ursprungligen var den uppbyggd av lameller likt en transformator, medans min som sagt är svarvad ur en M10 skruv av okänd kvalisort.
Är utformningen på min operatör fel?
Har jag fel material?
Har jag den fel placerad?
Som sagt så känns Mk.1 alldeles för klen. Jag vet inte hur hårt det måste tryckas för att ventilen ska öppna, men man måste inte trycka särskilt hårt när man öppnar den manuellt. På bänken kan man hålla emot Mk.1 med lillfingret. Högst oventenskapliga mått, men har inget bra sätt att mäta.
När jag senast skulle sänka mitt lyftbord i garaget verkade det som att spolen gav upp till ventilen som släpper trycket.
Inga problem, industrigrejer, borde finnas reservdelar? Mjo, för det facila priset av en arm och ett ben. Ventilen från Hawe har utgått, men det finns ersättare för 590 euro netto.
Jag tänker att det måste gå att lösa billigare med standardprylar. Men jag behöver lite hjälp med min design, för nuvarande funkar inte.
Låt oss backa lite.
Eftersom mitt garage är väldigt trångt så är det ytterst osmidigt om lyftbordet alltid är uppe, så en snabb fullösning för att kunna få ner det blev ett snöre och en träbit som kunde trycka på "override"knappen på ventilens topp: Största problemet med Mk.0 är ju att den kringgår klämskyddet. Normalt är det bara jag där ute, men känns som en dålig lösning.
Till MK.1 köpte jag första bästa spole som fanns på hyllan här i stan och gjorde en liten adapterplatta, samt svarvade till en liten pinne av en random M10 som kom i vägen. Jag har inte provmonterat denna lösning för jag tror inte det är nån idé med tanke på hur klen den känns när jag provkör den på bänken.
Och det är här jag behöver lite hjälp.
För det första, finns det några bra namn på delarna?
Jag har följande bara för att veta vad vi pratar om, men om det finns bättre termer så säg gärna till:
Spole, operatör (stålbiten), tryckare (mässing med härdad kula i änden), adapterplatta.
Aluminiumdetaljen med hävarmen (och även tryckaren) är lånade från originalventilen.
Nya spolen är bara på 5VA, medans föregångaren var märkt 33VA, eller rättare sagt 220V 0,15A.
Det här är kanske mitt huvudproblem, att jag har en för klen ersättare?
Eller så är det inte direkt effekten, utan den fysiska storleken? Fast det ena kanske ger det andra.
Andra funderingen är kring min egentillverkade operatör.
Ursprungligen var den uppbyggd av lameller likt en transformator, medans min som sagt är svarvad ur en M10 skruv av okänd kvalisort.
Är utformningen på min operatör fel?
Har jag fel material?
Har jag den fel placerad?
Som sagt så känns Mk.1 alldeles för klen. Jag vet inte hur hårt det måste tryckas för att ventilen ska öppna, men man måste inte trycka särskilt hårt när man öppnar den manuellt. På bänken kan man hålla emot Mk.1 med lillfingret. Högst oventenskapliga mått, men har inget bra sätt att mäta.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Renovering lyftbord, ersätta trasig solenoid för sänkventil
kolla vilken spolstorlek som sitter där nu
finns en hel del olika, men man kan kolla
allternativ är rc servo, gott om kraft på rätt modell
finns en hel del olika, men man kan kolla
allternativ är rc servo, gott om kraft på rätt modell
Re: Renovering lyftbord, ersätta trasig solenoid för sänkventil
Ja, det skulle nog förvisso gå, men man skulle behöva bygga om lite iom att det bara finns 230 framme. Inte så avancerat så klart, men behöver iaf ett nätagg och styrelektronik.
Sen får man väl också fundera på fellägen: ex slutar fungera i öppet läge => kan kanske inte hissa upp bordet (om inte pumpen vinner), eller att man får en störning till elektroniken som öppnar ventil och hissar oväntat ner det man jobbade på/klämmer nån/nåt.
Jobbar man med bordet uppe ska man ju så klart fälla ner de mekaniska låsen, men känns ändå värt att tänka på.
Ändå ett förslag att tänka på.
Sen får man väl också fundera på fellägen: ex slutar fungera i öppet läge => kan kanske inte hissa upp bordet (om inte pumpen vinner), eller att man får en störning till elektroniken som öppnar ventil och hissar oväntat ner det man jobbade på/klämmer nån/nåt.
Jobbar man med bordet uppe ska man ju så klart fälla ner de mekaniska låsen, men känns ändå värt att tänka på.
Ändå ett förslag att tänka på.
Re: Renovering lyftbord, ersätta trasig solenoid för sänkventil
jag har moodat en del servon så jag kör enbart motorn, fram och tillbaka, i detta fallet så räcker det med en dubbelströmbrytare för (in) 0 (ut)
sedan kan man stänga av strömmen till detta medans man jobbar
men kolla spoldimensionerna med innan man börjar krångla till det
säker på att spolen är kass?
sedan kan man stänga av strömmen till detta medans man jobbar
men kolla spoldimensionerna med innan man börjar krångla till det
säker på att spolen är kass?
Re: Renovering lyftbord, ersätta trasig solenoid för sänkventil
Har du någon bild på gamla spolen?
Vad betyder MK.0 och MK.1?
Vad betyder MK.0 och MK.1?
Re: Renovering lyftbord, ersätta trasig solenoid för sänkventil
Säter: Det är bara modellnummer på de olika lösningarna, vad jag förstår. (MK förkortning av Mark.)
Är det växelström i spolarna? Likström borde ge mer kraft, men kräver naturligtvis lämplig spänningskälla.
Är det växelström i spolarna? Likström borde ge mer kraft, men kräver naturligtvis lämplig spänningskälla.
Re: Renovering lyftbord, ersätta trasig solenoid för sänkventil
Ja, det är avbrott i spolen. När den gav upp hörde man det vanliga 50Hz-brummet, men sen ökade det (i volym) för dö tvärt varpå bordet slutade gå ner.
grym > Spoldimensioner, tänker du fysisk storlek? Annars står det inte så mycket på den än vad som tidigare nämnts och den är ingjuten...
Hmm, det skulle ju kunna vara en variant också; plocka innanmätet från gamla, linda om och skriva ut ett nytt hus.
Jag får såga upp den och kika lite.
Säter > Ingen bättre bild en den första ovan. Ingjuten i svarta plastklumpen.
Ja, mark 0/1 är bara mina lösningar ovan.
rvl > Ja, 230vac.
grym > Spoldimensioner, tänker du fysisk storlek? Annars står det inte så mycket på den än vad som tidigare nämnts och den är ingjuten...
Hmm, det skulle ju kunna vara en variant också; plocka innanmätet från gamla, linda om och skriva ut ett nytt hus.
Jag får såga upp den och kika lite.
Säter > Ingen bättre bild en den första ovan. Ingjuten i svarta plastklumpen.
Ja, mark 0/1 är bara mina lösningar ovan.
rvl > Ja, 230vac.
Re: Renovering lyftbord, ersätta trasig solenoid för sänkventil
Har du fler liknande ventiler på lyftbordet kan du ju låna en annan spole i felsökningssyfte.
Säljer de inte lösa spolar på Hawe?
Säljer de inte lösa spolar på Hawe?
Re: Renovering lyftbord, ersätta trasig solenoid för sänkventil
Tyvärr finns det bara en ventil.
Jag frågade Hawe om spole men jag tror modellen utgått och därav fick jag offert på en ersättningsventil. Ersättaren ser dock ut att vara byggd med utbytbar spole.
Jag ska kika på att få upp skalet på gamla ikväll.
edit: Eller, egentligen är ju solenoiden utbytbar, men den finns väl inte längre på hyllan och tillverkas inte mer.
Jag frågade Hawe om spole men jag tror modellen utgått och därav fick jag offert på en ersättningsventil. Ersättaren ser dock ut att vara byggd med utbytbar spole.
Jag ska kika på att få upp skalet på gamla ikväll.
edit: Eller, egentligen är ju solenoiden utbytbar, men den finns väl inte längre på hyllan och tillverkas inte mer.
Re: Renovering lyftbord, ersätta trasig solenoid för sänkventil
japp, spolstorlek, man brukar kunna lossa en större mutter på ovansidan och dra upp spolen
så håldiameter och längd är det som man behöver börja med att matcha
så håldiameter och längd är det som man behöver börja med att matcha
Re: Renovering lyftbord, ersätta trasig solenoid för sänkventil
Jag insåg att jag med den första spolen försökte starta i ändläget. Justerade adaptern och vände på spolen med bättre resultat, men ännu för klen.
Beställde en kraftigare spole från Rexroth och ritade en ny adapter.
Har bara bänkkört ännu, men det är betydligt bättre tryck. Hoppas det kan funka. Får se om jag kan testa i bordet imorgon.
Beställde en kraftigare spole från Rexroth och ritade en ny adapter.
Har bara bänkkört ännu, men det är betydligt bättre tryck. Hoppas det kan funka. Får se om jag kan testa i bordet imorgon.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Renovering lyftbord, ersätta trasig solenoid för sänkventil
Nej, den var ännu för klen.
Jag justerade adaptern så jag kunde använda originaloperatören istället. Gick bättre men ingen cigarr.
Gjorde en ny snabb prototyp med större svarvad metalkolv och nu var det på håret att det gick. Kanske ett på tre eller fyra försök så öppnades ventilen.
Hmm hmm.
Fick för mig att slänga in en liten plastbit som en spacer för att få upp kolven lite. Kostade inget att försöka, och se på fan, nu öppnar den varje gång.
Men, den brummar högt.
Borde nog kolla på det här med med "shading ring", vad det nu kan kallas på svenska.
Kanske också kan få den tidigare modellen med mindre kolv att funka bättre om jag flyttar ut kolven.
Svagt optimistisk.
Jag justerade adaptern så jag kunde använda originaloperatören istället. Gick bättre men ingen cigarr.
Gjorde en ny snabb prototyp med större svarvad metalkolv och nu var det på håret att det gick. Kanske ett på tre eller fyra försök så öppnades ventilen.
Hmm hmm.
Fick för mig att slänga in en liten plastbit som en spacer för att få upp kolven lite. Kostade inget att försöka, och se på fan, nu öppnar den varje gång.
Men, den brummar högt.
Borde nog kolla på det här med med "shading ring", vad det nu kan kallas på svenska.
Kanske också kan få den tidigare modellen med mindre kolv att funka bättre om jag flyttar ut kolven.
Svagt optimistisk.
Re: Renovering lyftbord, ersätta trasig solenoid för sänkventil
Det verkar inte bra.den brummar högt
Notera att om man spänningssätter spolen med AC utan "operatör", så brinner den upp.
Varför har jag aldrig fattat riktigt.
Re: Renovering lyftbord, ersätta trasig solenoid för sänkventil
induktansen ökas ordentligt med järn inne i spolen, så den går från nästan resistiv till ordentligt induktiv och effekten på spolen minskar ordentligt, och brinner inte upp
Re: Renovering lyftbord, ersätta trasig solenoid för sänkventil
Likström är överlägsen, men "shading ringen" ska hjälpa vid de ständigt återkommande nollgenomgångarna med AC.