Fick tag på denna "byggsats" genom ett byte med en tysk samlare. Datapoint 2200 är lite intressant eftersom den är en väldigt tidig persondator även om man på den tiden ofta kallade dem intelligent terminaler. Introducerad runt 1971. Den första varianten hade seriellt minne i form av dynamiska shiftregister och seriell 1 bits ALU. Variant II från någon gång 1972-1973 använde vanliga DRAM. Det är en variant 2 jag har.
En annan intressant sak med DP2200 är att den har i princip samma arkitektur som Intel 8008. CTC (Computer Terminal Corporation senare Datapoint) bad Intel (och Texas) att implementera arkitekturen i MOS och det Intel tog fram var 8008. CTC tyckte den var för långsam och använde sin TTL implementation, men Intel fick rätt att marknadsföra sitt chip.
Ken Shiriff har skrivit en del om detta: https://www.righto.com/2023/08/datapoint-to-8086.html
Alltså är Datapoint 2200 väldigt lik 8008 som och har samma grundarkitektur som 8080 och senare 8086 som i sin tur fortfarande är den arkitektur som Intel använder idag. Fast 64 bitar istället för 8 bitar.
En annan märklig detalj med Datapoint 2200 är hur den ritar ut tecken på skärmen. Eftersom den använder shiftregister som bildminne (i både variant I och II) så shiftar man ut varje tecken och ritar upp hela tecknet på en gång. Inte som senare där man ritar en scan-line av alla tecken i taget till dessa att man avverkat en hel rad. Den teknik som DP2200 använder kallas "diddle-scan". Tekengeneratorn styr avlänkningsspolarna för att rita ett helt tecken i taget och ritar sedan tecken för tecken till dess att den tar nästa rad.
Efter denna introduktion så ska jag ge mig på nätagget.