Renovering lyftbord, ersätta trasig solenoid för sänkventil

Användarvisningsbild
papabear
Kontakt:

Re: Renovering lyftbord, ersätta trasig solenoid för sänkventil

Inlägg av papabear »

Äntligen funkar bordet igen!
Fick aldrig ordning på spole-lösningen, så det blev istället att köra med servo som grym föreslog som första svar i tråden.

Kabeln som tidigare gick till spolen har jag istället dragit till en extra styrlåda och använder den som L, N samt signal.
L+N sitter direkt till en omskalad mobilladdare som driven en raspberry pico. Signalen (230V) går till ett relä.
Picon är kopplad till reläet med gnd och ~on.

När picon startar skickar den servot till stängt läge (vilket den redan borde vara i) och stänger av signalen.
När ~on blir låg skickas servot till öppet läge. Just nu är signalen på hela tiden, men det verkar funka bra mekaniskt, så jag kan nog stänga av den för att minska ev. värme i servot.
Servooket är ett runt ok som jag format till en kam, så i öppet läge ligger ingen direkt belastning på servot.
När ~on åter blir hög åker servot tillbaka till stängt läge.
Picons inbyggda LED blinkar när picon är på, och lyser fast när ~on är låg.

Om strömmen skulle brytas när servot är öppet, finns det tillräckligt mycket energi kvar i PSUn för att picon ska hinna reagera på att relät släppt och kan stänga servot.
Iom att signalen till relät är samma som tidigare aktiverade spolen, går den också som tidigare genom klämskyddet.

Det är lite rörigt under bordet och den befintliga styrlådan börjar bli murken. Så jag skulle vilja byta ut båda lådorna mot en gemensam lite större (tror jag har en redan) och städa upp lite. Kanske justera koden lite också.
Men iom att det funkar tillfredställande nu, så tvivlar jag på att det kommer göras den närmsta tiden (alls).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Gott att du fick det att fungera :tumupp:
Roligt att se att du aldrig gav upp
Användarvisningsbild
papabear
Kontakt:

Inlägg av papabear »

Tack!
Skönt att få projekt klara också när man annars bara tenderar att hitta på nya hela tiden.

Faktiskt var det ju lite kul när man väl fick det att funka, så jag passade ändå på att smida vidare och styra upp stöket under bordet.
Skaffade en lite större låda och gjorde ett litet skal till picon.
På föregående bild ser man också kabeln till klämskyddet (mellan lådorna) som är skarvad med sockerbit och lindad med eltejp.
Låg risk att det ska hända nåt, men iom att det ändå är 230V där så fimpade jag skarven. Kabeln räcker ändå.

Enda som återstår är eg. att uppdatera elschemat och skriva ut och lägga ner i lådan till nästa som behöver meka.
Tänkte också skriva ut källkoden på papper och lägga ner då det inte är så många rader.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Snyggt :tumupp:
bobobo

Inlägg av bobobo »

Kul att du hittat en lösning som funkar, men det känns inte som att säkerheten är på topp...
Om kondensatorerna i mobilladdaren blir lite gamla och trötta så orkar inte servot stänga på restenergin och då fungerar inte klämskyddet?
Eller vid ett glapp i kabeln till servot, eller trasig växellåda i servot, eller massa andra felfall. Magnetventilen var ju fail-safe dvs oavsett fel så spolen blir strömlös så sjunker inte bordet och klämrisk uteblir.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Ja om man ska ha en sådan här lösning inblandad i klämskyddets funktion så behöver nog både servo, strömförsörjning, mikrokontroller och mjukvara certifieras enligt en standard typ IEC 61508 eller ISO 13849.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

papabear skrev: 20 oktober 2024, 12:16:11 Tack!
Skönt att få projekt klara också när man annars bara tenderar att hitta på nya hela tiden.

Faktiskt var det ju lite kul när man väl fick det att funka, så jag passade ändå på att smida vidare och styra upp stöket under bordet.
Skaffade en lite större låda och gjorde ett litet skal till picon.
På föregående bild ser man också kabeln till klämskyddet (mellan lådorna) som är skarvad med sockerbit och lindad med eltejp.
Låg risk att det ska hända nåt, men iom att det ändå är 230V där så fimpade jag skarven. Kabeln räcker ändå.

Enda som återstår är eg. att uppdatera elschemat och skriva ut och lägga ner i lådan till nästa som behöver meka.
Tänkte också skriva ut källkoden på papper och lägga ner då det inte är så många rader.
Snyggt jobbat. Tänker på säkerheten som de andra säger. Om det inte går med AC solenoiden pga brummet. Borde väl en DC solenoid fungera. En trafo för lågspänning sitter väl där redan?
Skriv svar