Strand S32 CNC fräs projekt

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
säter

Re: Strand S32 CNC fräs projekt

Inlägg av säter »

tecno, var det +-10V på dina GME-drivare?
Du kanske till och med har dokumentationen kvar?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

JakeD skrev: 8 november 2024, 12:05:26 Har läst den tråden och försökt komma i kontakt med honom men inte fått något svar. Meddelandet ligger fast i utkorgen ochvägrarflyttaövertillskickat. Vad betyder det?
Han är aktiv användare här, så han svarar nog inom kort.
Användarvisningsbild
ajje

Inlägg av ajje »

JakeD skrev: 8 november 2024, 12:05:26 Meddelandet ligger fast i utkorgen ochvägrarflyttaövertillskickat. Vad betyder det?
Det ligger kvar i utkorgen till mottagaren läst det.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

säter skrev: 8 november 2024, 12:28:45 tecno, var det +-10V på dina GME-drivare?
Du kanske till och med har dokumentationen kvar?
Ja
Nej
hawkan

Inlägg av hawkan »

Nja man köper väl ett kit isåfall, motorer med drivning.
Här stegmotor utan enkoderåterkoppling.
T ex detta bara en i högen inte meningen du ska välja denna bara för att visa
https://vi.aliexpress.com/item/1005007251468243.html
Skärmbild 2024-11-08 133411.png
Detta styrs inte av analog +-10V utan med Puls+Direction signal och då ska man ha ett annat Mesa kort än vad som är aktuellt för servon.

Ska man ha enkoder alltså closed-loop stegmotorer? Därom tvista de lärde. Den stora vinsten är att man kan få larm eller nödstopp ifall
man kör i något eller kör för hårt så att nån stegmotor tappar steg. Antingen kan drivningen själv larma om det och man tar in en digital signal.
Eller man leder enkoder-signalen in i linuxcnc och låter den räkna ut när det är för stor eftersläpning.
Jag hade 8 Nm Nema34 stegmotorer på fräsen innan och det var kraftiga. Kör man i så man tappar steg så märks det klart och tydligt.
Vet inte om jag nånsin gjorde det, det var alltid nåt annat som gick sönder i så fall. De var kraftiga som sagt.

Alternativet med servo finns också, t ex https://vi.aliexpress.com/item/1005007272483761.html en i högen bara.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

JakeD skrev: 8 november 2024, 12:05:26 Provade jog igår efter att y flyttats men det var lika dött som förut. Dock lyser en led nu för peripheral i rött vilket indikerar att något som inte hör till sinumerik är bortkopplat.
Det rycker allt närmare med nema34 för nu startar inte sinumerik längre...
Hittar du bara +-10V-ingången på drivarna tycker jag att du ska ge det en chans.
Provköra med batteri då.
Kan du behålla motorer och drivare besparar det dig mycket arbete, både mekaniskt och kabeldragning.
JakeD

Inlägg av JakeD »

Ursäkta till er som inte gillar slow tv. Den här tråden är ingen fartfylld historia men jag ska försöka skapa ett underlag för de som stöter på denna fräs och problem.

Provkörning för all del men det är även högst osäkert att jag kan få dem att röra på sig. Felsökte igår och hittade två lösa kablar på vardera drivare. Kablarna går ut från vad jag tror är justering av PID. En av dem har jag kunnat härleda till en lödpunkt och går att löda tillbaka. Den andra har jag inte hittat än.

Här står jag idag:
Förslag 1.
Behåller drivare och motorer och kör med MESA-kort med linuxcnc.
Fördel: lågt pris och minst ingrepp
Nackdel: oklar status på flera komponenter i systemet och jag saknar elschema. Risk att skada något under felsökning.

Förslag 2.
Ut med GME-drivare och in med 3st Gecko G320X drivare för dc servomotorer. Linuxcnc
Fördel: reducera tid på felsökning och bolt on på befintliga motorer.
Nackdel: oklar status på motorer och enkodrar kan medföra att det blir dyrt om allt inte fungerar.

Förslag 3.
Utmed allt och byte till nema34 drivare och ny nätdel. Linuxcnc
Fördel: inget klabb och priset verkar vara runt 8000-10000kr.
Nackdel: felsökning är en del av grejen samt att lösningen kräver vissa mekaniska förändringar i form av fästen.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

finns en sak att göra till

sälja det gamla styrsystemet
när det börjar bli ont om det kan man få en hel del för dom

på den tiden det begav sig så kostade moderkortet på siemens styrsytem, kommer inte ihåg om det var 3 eller 8, några år efter dom slutat lagerföras som reservdel en 60,000 kr
satt och lagade en del sådanna

vet inte hur mycket dom är värda nu

men
för dom som har en fungerande maskin, som går sönder kan 20,000 för ett kort vara väl lönt, företag då
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Förslag 2.
Ut med GME-drivare och in med 3st Gecko G320X drivare för dc servomotorer.
Håll koll på matningsspänning som behövs till de gamla snurrorna!
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Undrar vad det vart av de där servomotorerna jag sålde till "Lasp"?
De hade nog kunnat vara i lämpliga storlek.
H.O

Inlägg av H.O »

Men, är det ens nått fel på befintliga motorer?
Om inte, varför byta? Det blir ju väldigt mycket krångel för väldigt lite (om någon) vinning IHMO.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Nä det blir en massa jobb att byta motorer helt klart.
Om man kan lista ut om motorerna är 3-fas eller med borstar så finns det alternativa servo-drivare.
DC borstad: DCS 810 från Leadshine http://leadshineusa.com/UploadFile/Down/DCS810V1m.pdf 80VDC 20A
AC (fast det kan stå DC servo motor på motorn): ACS 806 från Leadshine http://leadshineusa.com/UploadFile/Down/ACS806m.pdf 80VDC 18A
I grova drag en tusing per styck från Kina.

Jag har en sån ACS806 tillsammans med en BLM57180 (googla) som det står DC servo motor på. Man kan tro att det är borstad motor men den är 3-fas.
Var egentligen för liten för min fräs, så hade den som snabbt test och för att lära om servo. Satte på en 3:1 remväxel på X-axeln.
Funkade bra, men man ska ha en kraftigare motor.

Finns servo-tuning programvara att ladda ner från Leadshine. Lite sökande behövs för att få fram vilken version av ProTuner man ska använda.
ACS806 fungerade bra, bra tuningprogram, har inte stött på det på de senare servodrivarna jag har.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

hawkan skrev: 10 november 2024, 21:42:39 Om man kan lista ut om motorerna är 3-fas eller med borstar
I det här fallet är det nog med 95% säkerhet borstade DC-motorer.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

JakeD skrev: 10 november 2024, 12:49:49 Felsökte igår och hittade två lösa kablar på vardera drivare. Kablarna går ut från vad jag tror är justering av PID. En av dem har jag kunnat härleda till en lödpunkt och går att löda tillbaka. Den andra har jag inte hittat än.
Går det att titta på den tredje drivaren och se var kablarna ska sitta?
petercab

Inlägg av petercab »

Jag saknade styrsystem på min S32 så valet var lätt för mig, hinkade dit Nema 34 16Nm med geckodrivare (G213V), om dom är för stora vet jag inte men aldrig tappat ett steg trots hög acceleration samt vad jag tycker hög hastighet för maskinen.
Maskinen har gått många timmar dom senaste 12-13åren. :)

/Peter

Bild
Första riktiga fräsningen med maskinen. :)

Bild
Adaptrar för Nema34-motorerna.
Skriv svar