Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av Mickecarlsson »

Oooohhh, gör inte det, been there done that, TV’n gick till återvinning 8)
Det är inte helt lätt att trimma in om man petat på magneterna.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Knappast. Om ni kollar på bilden lite tidigare i tråden så kan man se att det är ~10st magneter. Så man ska inte röra dem.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Aha. Vissa har magneterna på metallarmar avsedda att kunna böjas. (Detta gäller såklart endast på monokroma rör - färgrör ska man aldrig röra sånt)

Nåväl, hur som helst så positionen flyttas antingen med DC-offset på vertikalsteget eller genom att påverka timingen mellan synkpuls och återgång. (Hälsningar från captain obvious). Vet inte vilket som är rätt sätt för denna skärm.

Kolla för all del med signal från datorn, eller kolla på videor online där folk ansluter en sån dator till vanlig modern platt-TV för att se om bilden är förskjuten jämfört med nån slags standard.

Det var väl rätt enorma sorgkanter på Apple II också? 192 linjer vertikalt, medan med max overscan så klarar väl NTSC 240 linjer?

Lite sidospårsjämförelser: Atari 8-bit körde också 192 linjer, medan C64 körde 200 linjer. Amiga körde nog också 200 linjer i NTSC men 256 linjer i PAL, och man kunde öka till fritt ur minnet uppåt 288 linjer (antingen som specialeffekt i t.ex. spel/demos före Kickstart 2.0, eller direkt med användarinterfacet för alla applikationer med Kickstart 2.0 eller nyare). Rätt trevligt att få tror det var 720x288 eller liknande på en dator som annars "bara" hade haft 640x256, och detta "gratis" genom att justera position/storlek på skärmen att matcha max storlek från datorn.
Atari 8-bit har displaylists och man fyller normalt på en sån med så mycket som ger 192 linjer. Jag har aldrig provat eller läst/sett nåt om vad som händer om man kör fler linjer på en PAL-maskin. Det kanske är så att den vägrar för att vara kompatibel med NTSC i nån mån, vilket vore dumt. Det hade väl varit trevligt om framförallt nyttoprogram nyttjat den större skärmen. (Som sidospår så går det att få 48 istället för 40 tecken bred skärm på Atari och då slipper man det mesta av sorgkanter i sidled. Vet inte vilka applikationer förutom spel/demos som använder detta, om någon).
Kan också tillägga att även om VIC 20 har töntiga 22*23 tecken, med halva pixelklockan jämnfört med de flesta andra datorer från den tidseran, så kan man ställa bredd/höjd och position såpass att skärmen tar upp i princip dubbelt så stor yta (dvs skärmen blir ca 1k totalt istället för 506 bytes) och den täcker då cirka allt som annars hade varit sorgkanter. Trist nog så finns det inget sätt att säga åt ROM-skärmhanteringen att använda större yta - annars hade nog detta varit mycket vanligare.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Grattis Anders, som är med i den senaste MagPi-tidningen, Issue 147 med titeln ”DEC Flip-Chip tester” :tumupp:
ASEA

Inlägg av ASEA »

Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Tack!

Kul att den kommit ut, jag hade inte sett det själv. Jag har inte läst artickeln ännu, så jag har ingen aning om resultatet!

Jag har lagt ganska mycket tid på den på senare tid. Det finns två till som hjälper till en kille i USA och MattisLind på forumet. Utan deras hjälp och intresse så skulle det nog inte kommit så här långt.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Du har mail :D
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

:-) TACK!
uaxnet

Inlägg av uaxnet »

Snyggt Anders!!!
Användarvisningsbild
LeCanard

Inlägg av LeCanard »

:tumupp:
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Nu kan man läsa artickeln på nätet: https://www.raspberrypi.com/news/dec-fl ... magpi-147/
Användarvisningsbild
petertub
Kontakt:

Inlägg av petertub »

Nu är du kändis !
Vill de ha kopior av testaren ?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Jag lovade att kolla på en räknare/klocka/tiimer med talsyntes åt en kollerga. Den slutade att fungera efter att den blivit tappad i golvet.
IMG_2947.JPG
Felet var inte så svårt, den har ett hörlursuttag. När man stoppar i proppen ska den inbyggda högtalaren tystna. Saknas en bit av kretskortet så blir det också tyst. Kortet hade gått i tre bitar.
IMG_2945.JPG
Jag lappade ihop kortet med virtrådar.
IMG_2946.JPG
Sen fungerade den, den kan tala igen. Men displayen fungerar inte. Det är oklart om den gjorde det innan och är nog inte viktigt. Kollegan är inte seende.

Eftersom den lär vara från 1982 så passar ju reparationen här :-)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Med nya batterier så funkar även displayen!
IMG_2949.jpeg
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Lågnsamt i labbet. Jag har vait i förrådet och packat igen. Denna gången fick jag bland annat hem en VT220 som jag fick fart på. Det behövdes mest rengörning. Och några omgångar tint.
IMG_2976.JPG
Skriv svar