Hjälp med att läsa av analoga signaler

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
limpan4all
Inlägg: 8353
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Hjälp med att läsa av analoga signaler

Inlägg av limpan4all »

Du vill köra mera ström genom gummiknapparna än vad dom tål i långa loppet.
Det ger en hel massa fel som du kan spendera veckor på att försöka konstruera bort...

Du behöver "designa bort" gummiknapparnas problem och istället se till att du får en stabil funktion.
Enklaste är att förlita sig på att dom inte leder ström alls när man inte trycker på dom, all ström som dom då leder när de är intryckta skulle då kunna indikera att knappen är intryckt oavsett nivån.

Så se till att en ström på ca 1mA kan gå genom knappen. Sätt en förstärkande NPN transistor om du vill ha en enkel lösning så att den kan driva ett signalrelä. Vill du göra det krångligare men bättre så sätter du dit en fyrkanals komparator samt en gemensam centrumspänning (två motstånd) och fyra signalrelän. Därefter så kan du använda din resistorlösning och det kommer att fungera stabilt och bra.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 892
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Hjälp med att läsa av analoga signaler

Inlägg av Bonehead »

Toppeninfo!

Har försökt hitta information om hur mycket ström dom klarar men inte hittat något relevant. Men 1mA är ett rimligt värde för gummiknappar MAO?

Som knappsatsen är leder den ingen ström alls när inget är intryckt, det är en originaldel från volkswagen så dom har säkert gjort rätt så långt. Jag har inte ritat in det neutrala/oinkopplade läget, det kanske var dumt så här i efterhand.

Men om jag nu siktar på en maxström på 1mA genom knappen och förstärker det med en NPN så blir det väl en del trixande för att stanna i någon sorts analog region?
Framförallt är det knapparna för framrutorna som är knepiga(för min kunskap) då dom har i princip 5 lägen: helt upp(550 ohm), halvt upp(1.87k), neutralt(strömlöst), halvt ner(0 ohm) och helt ner(30ohm), allt detta är saker jag inte kan påverka utan att slakta knappsatsen.

Vill jag då få en maximal ström på 1mA måste jag ha ett motstånd i serie på ~8k vilket ger 1mA vid halvt ner(0 ohm). Vet inte hur det då påverkar halvt upp som sjunker till ca 0.81mA, relativt nära ändå så kanske inte påverkar något.
Med min begränsade kunskap så verkar detta bara ge signal att "något läge" är aktivt, inte vilket läge. 0.81 till 1mA verkar iaf bottna den bc547 transistor som jag har tillgänglig.

Jag antar att det är där fyrkanalskomparatorn kommer in, för att få ut mina 4 nivåer, den tar då platsen för transistorn och styr i sin tur dom 4 reläna?
Detta bör väl dock sitta väldigt nära knappsatsen för att minska risken för störningar vilket innebär att ytterligare kablage behöver dras till arduinon och mer ingångar behöver användas?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 35321
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hjälp med att läsa av analoga signaler

Inlägg av Glenn »

Det är f.ö så rattknappar i bilar brukar fungera, där har man dock valt värden som gör att man kan urskilja även om flera knappar trycks ned samtidigt.

Ofta har man även lösningen som du skriver med belysning kopplad i samma "slinga".

Det kan ju vara bra att söka på folk som konstruerat saker som läser av rattknappar menar jag.
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 11719
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Hjälp med att läsa av analoga signaler

Inlägg av MiaM »

En variant är ju att modda knappsatsen så att det blir separata signaler.

Bonus: då kan du låta varje knapp bara styra ett växlande relä, via transistor, så behöver du inte ens mikrokontroller ifall du inte vill ha nån sån.
Skriv svar