VFD till gammal Arboga pelaborr, dålig idé?
Re: VFD till gammal Arboga pelaborr, dålig idé?
Vill man göra det krångligare så tar man ABS-givare från bil ihop med hemgjord "ABS-ring" på maskinen, och antingen egen elektronik eller så använder man ABS-bromslåda plus hastighetsmätare från bil, antingen med två-fyra givare på samma ring eller kopplar samma givare till fler ingångar
Re: VFD till gammal Arboga pelaborr, dålig idé?
Det är inga problem att reversera en sådan borrmaskin utan VFD.Mizzarrogh skrev: ↑18 oktober 2024, 13:05:19 Säter, problemet med om du vill reversera ofta med VFDn är att du var gång behöver stoppa massan i hela motorn och sätta igång den igen åt andra hållet.
På den maskin jag körde hade man byggt på gränslägen istället för djupanslaget.
Det fungerade hur bra som helst, då var det en Solberga borrmaskin.
Re: VFD till gammal Arboga pelaborr, dålig idé?
Varför skulle varvtalet vara så kritiskt?Mizzarrogh skrev: ↑18 oktober 2024, 13:03:03 När man väl vet varvtal så kan man ju enkelt göra en skala till potentiometern på VFDn och sedan skriva en tabell för var respektive varvtal ligger om man som sagt "nollar" VFDn mot 50Hz när man byter växel (eller ritar skalan så att den kompenserar mot önskat utgångsläge).
Re: VFD till gammal Arboga pelaborr, dålig idé?
Det borde inte vara något större problem. Det finns pedaler som reverserar dessa maskiner genom att helt enkelt byta plats på två faser, så de borde tåla det.Mizzarrogh skrev: ↑18 oktober 2024, 13:05:19 Säter, problemet med om du vill reversera ofta med VFDn är att du var gång behöver stoppa massan i hela motorn och sätta igång den igen åt andra hållet.
EDIT: Eller tänker du att det är VFDn som får problem?
Re: VFD till gammal Arboga pelaborr, dålig idé?
Nej, jag tänker inte VFDn.
På vår maskin hade vi ingen pedal, utan två gränslägen som vände rotationen.
Justerbar nock så att man fick det gängdjup man ville.
När spindeln var helt uppe gick den på ett nytt gränsläge och vände rotationen framåt igen.
På vår maskin hade vi ingen pedal, utan två gränslägen som vände rotationen.
Justerbar nock så att man fick det gängdjup man ville.
När spindeln var helt uppe gick den på ett nytt gränsläge och vände rotationen framåt igen.
Re: VFD till gammal Arboga pelaborr, dålig idé?
Jag kör med liknande TAP-MATIC upp till M20 i två av fräsmaskinerna.Mizzarrogh skrev: ↑18 oktober 2024, 13:03:03 Dessa menade jag: går att hitta betydligt bättre kvalitet begagnade om man letar litet.
https://duab.se/maskintillbehor-forbruk ... verserande
Det skonar växellådan lite.
För större tappar reverserar jag med motorn.
- Mizzarrogh
- Inlägg: 21674
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: VFD till gammal Arboga pelaborr, dålig idé?
Ja, ursäkta om det bar iväg, jag håller på att meka själv med egna maskiner... Jag är lika intresserad som du av original lösningarna som det såg ut från början!
Det följde med en stor VFD till en av motorerna där tidigare ägare gjort en box med en reostat för "fjärrstyrning" av VFD enheten som man styrde med en blinkerspak från en gammal SAAB... (jag antar att det är en skjutreostat bakom den, förmodligen hemmabygge). Därav att jag var intresserad av om jag tänkt rätt så att jag inte har sönder saker om jag startar en massa egna experiment...
Med motorn är det knappast några problem alls att reversera elektriskt som du säger, jag var mer osäker på själva VFD enheten om man reverserar motorn ofta genom den, eller om jag får tänka om här...
Det var mer därför jag funderade om jag skall ansluta ett kraftigare bromsmotstånd (då den motorn som sitter på fungerar som bromsgenerator om man gör det), reverserar man med en mekanisk strömställare på gammalt vis behövs detta så klart inte.
Edit, ja, jag hade nog en annan maskin i huvudet när jag skrev, på en borrmaskin blir ju detta knappast något problem eftersom motorn inte hinner agera generator särskilt länge... Detta är bara ett problem om man har saker som svänghjul med stor massa i rörelse. Jag håller på med snickerimaskiner parallellt, då blir det ju annat, de kan ju ha avsevärt mer massa i rörelse än metallmaskinerna... Jag har haft problem med att man bränner träet ibland och att slipband sätter igen av bränd harts om man alltid kör motorn med full hastighet.
Det följde med en stor VFD till en av motorerna där tidigare ägare gjort en box med en reostat för "fjärrstyrning" av VFD enheten som man styrde med en blinkerspak från en gammal SAAB... (jag antar att det är en skjutreostat bakom den, förmodligen hemmabygge). Därav att jag var intresserad av om jag tänkt rätt så att jag inte har sönder saker om jag startar en massa egna experiment...
Med motorn är det knappast några problem alls att reversera elektriskt som du säger, jag var mer osäker på själva VFD enheten om man reverserar motorn ofta genom den, eller om jag får tänka om här...
Det var mer därför jag funderade om jag skall ansluta ett kraftigare bromsmotstånd (då den motorn som sitter på fungerar som bromsgenerator om man gör det), reverserar man med en mekanisk strömställare på gammalt vis behövs detta så klart inte.
Edit, ja, jag hade nog en annan maskin i huvudet när jag skrev, på en borrmaskin blir ju detta knappast något problem eftersom motorn inte hinner agera generator särskilt länge... Detta är bara ett problem om man har saker som svänghjul med stor massa i rörelse. Jag håller på med snickerimaskiner parallellt, då blir det ju annat, de kan ju ha avsevärt mer massa i rörelse än metallmaskinerna... Jag har haft problem med att man bränner träet ibland och att slipband sätter igen av bränd harts om man alltid kör motorn med full hastighet.
-
- Inlägg: 1321
- Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
- Ort: Kristianstad
Re: VFD till gammal Arboga pelaborr, dålig idé?
Du kan aldrig reversera en VFD-styrd motor med gammal mekanisk omkopplare. Det gör du en gång, sedan har du inte någon VFD. Reversering sker genom val av riktning på styringångar och VFD´n kommer att minska, reversera och öka hastigheten enligt inställda tidsvärden. Även då kommer motorn att arbeta som generator. Har motorn och tillkopplad last rimlig storlek blir det inte mer återförd energi än att de stora kondensatorerna i VFD'n kan lagra detta. Men går det fort med mycket genererad energi behövs bromschopper med tillhörande effektmotstånd som eldar upp denna energi.
Re: VFD till gammal Arboga pelaborr, dålig idé?
Finns det VFD som återmatar till nätet också?
Re: VFD till gammal Arboga pelaborr, dålig idé?
Teoretiskt borde det gå, men det krävs ju en egen växelriktare för det i såfall och kan var svårt att försvara ekonomisk om inte förutsättningarna är speciella.
-
- Inlägg: 1321
- Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
- Ort: Kristianstad
Re: VFD till gammal Arboga pelaborr, dålig idé?
Svar, JA. Inte så ovanligt på stora lyftkranar, exempelvis containerkranar och andra lyftkranar med tung last och intensiv drift. Dessa lyfter en last och sedan finns ju lägesenergin kvar när lasten sänks. I och med att sådana kranar har hög drifttid relativt vilotid, så lönar sig tekniken med återmatning.
- Mizzarrogh
- Inlägg: 21674
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: VFD till gammal Arboga pelaborr, dålig idé?
Tackar, då vet jag hur jag skall göra!
Funkar bromsmotstånden från Kina, eller skall man leta någonting bättre/bygga eget i stället?
'
Edit, ja, nej, nu vet jag hur det blir, då blir ju allt kortslutet... För mycket i skallen samtidigt nu uppenbarligen...
Funkar bromsmotstånden från Kina, eller skall man leta någonting bättre/bygga eget i stället?
'
Edit, ja, nej, nu vet jag hur det blir, då blir ju allt kortslutet... För mycket i skallen samtidigt nu uppenbarligen...
Re: VFD till gammal Arboga pelaborr, dålig idé?
I princip skulle ett antal små VFD:er kunna dela DC-buss. I praktiken så blir väl problemet att lasten inte fördelas jämnt över alla likriktare, så när flera VFD:er drar max ström så steker man säkert dioder i en VFD. Men det är ju inget hinder att ändå ha DC-buss, men om man använder den funktionen vara tvungen att köra separat brygga och inte ansluta AC in på VFD:erna.
På så vis skulle alla VFD:er kunna återmata till varandra med mycket små extra besvär, men inte kunna återmata till nätet.
Skulle annars kunna tänka mig att det vore vettigt med nån slags multi-VFD för att mata ett givet antal motorer, som kan dela återmatande krets för alla del-VFD:er. Kanske blir mer lönsamt då?
(I princip blir ju en återmatande VFD ungefär som dubbla VFD:er, där den i normal drift "bromsar elnätet" och driver motorn, medan vid återmatande bromsning så bromsar den motorn och driver elnätet. Dvs det är tekniskt enkelt för den som konstruerar VFD:er att bygga in detta - det torde inte krävas nämnvärd ytterligare kompetens).
Re: VFD till gammal Arboga pelaborr, dålig idé?
Det är ganska vanligt att du kan dela dc-bus, även om jag i inte sett det användas. Du kan spara in en del på att inte behöva så många eller stora bromsmotstånd tex.
-
- Inlägg: 1321
- Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
- Ort: Kristianstad
Re: VFD till gammal Arboga pelaborr, dålig idé?
Kan bara bekräfta att det fungerar precis som MiaM skriver: Skulle annars kunna tänka mig att det vore vettigt med nån slags multi-VFD för att mata ett givet antal motorer, som kan dela återmatande krets för alla del-VFD:er. Kanske blir mer lönsamt då?
Man har en stor gemensam DC-bus. Det är inga problem att koppla den till såväl stora som små VFD's, som konstruktionsmässigt saknar inkommande likriktare. Man matar ju direkt in i dess mellanled.
Det betyder i mitt exempel med en containerkran, om du sänker en tung container kommer överskottsenergin kanske gå till att förflytta containerkranen i längsled. Och precis som ds77 skriver, man slipper stora bromsmotstånd. En fördel är även att man kan driva upp DC spänningen något, vilket faktiskt är nödvändigt för att mata tillbaks till nätet vid behov. Detta medför att man kan använda högre spänning till motorerna.
Man har en stor gemensam DC-bus. Det är inga problem att koppla den till såväl stora som små VFD's, som konstruktionsmässigt saknar inkommande likriktare. Man matar ju direkt in i dess mellanled.
Det betyder i mitt exempel med en containerkran, om du sänker en tung container kommer överskottsenergin kanske gå till att förflytta containerkranen i längsled. Och precis som ds77 skriver, man slipper stora bromsmotstånd. En fördel är även att man kan driva upp DC spänningen något, vilket faktiskt är nödvändigt för att mata tillbaks till nätet vid behov. Detta medför att man kan använda högre spänning till motorerna.