Ultraljudsavståndsmätare med svep

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
robiwan

Ultraljudsavståndsmätare med svep

Inlägg av robiwan »

Jag letar efter ett projekt som fanns i Elektor/AoE för länge sedan, och det var i grunden en "mätare" som skickade ut ett ultraljudssvep, och tog in reflekterad signal i en blandare så att man får summa+differens signaler, kommer ngn ihåg vilket nummer det var i? Eller om det finns ngt liknande projekt?
ds77

Re: Ultraljudsavståndsmätare med svep

Inlägg av ds77 »

Kommer inte ihåg projektet, men det låter som en slags FMCW radar.

Söker du på det så finns det gott om projekt, fast med RF istället för ultraljud.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Blandare och differens låter som doppler, dvs. hastighetsmätning.

Vill man mäta avstånd så mäter man tiden tills en puls kommer tillbaka.

Är det hastighet eller avstånd som ska mätas?

Eller är det tidsmätning i kombination med svep som mäter avstånd?

En tanke var att kolla Elektor. En hel del i AoE kommer väl från Elektor?

Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om man ökar frekvensen linjärt under sändningstiden och sedan blandar med inkommande signal, kommer blandfrekvensen att vara linjär mot avståndet.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Om du kallar en miniräknare för blandare så blir det tidsdifferensen mellan utskickade signalens tidpunkt och
tidpunkten den fångas upp efter att ha kommit tillbaka. Antar du menar det.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Så här uppfattar jag det.

Man skickar iväg en tonpuls som sveper, säg från 50-100 kHz, säg under 50 ms.
Under 50 ms kan en ljudpuls gå 8,5 meter och tillbaka.

Tonpulsen som kommer tillbaka har en frekvensskillnad, jämfört med den som skickas ut samtidigt som tonen kommer tillbaka, som beror av avståndet.

Frekvensskillnaden är ett mått på avståndet.

Jag har sökt lite i Elektor, men inte hittat projektet där.

robiwan

Inlägg av robiwan »

Icecap skrev: 10 augusti 2024, 11:19:09 Om man ökar frekvensen linjärt under sändningstiden och sedan blandar med inkommande signal, kommer blandfrekvensen att vara linjär mot avståndet.
Exakt detta menar jag. Projektet i fråga hade output till hörlurar för att höra blandfrekvensen. Ska kika vidare se om jag hittar, har sökt på Elektors hemsida men inte hittat ngt ännu.
Haralt

Inlägg av Haralt »

Här är en artikel i Elektor 07/2014 över avståndsmätning med ultraljud:
https://www.elektormagazine.de/magazine ... 1407/26872
ds77

Inlägg av ds77 »

Båda de ni länkar till på elektor bygger på att mäta tiden en puls tar att studs tillbaka.

Det är alltså inte detta som TS efterfrågar.

Det är som sagt en FMCW radar med ultraljud istf RF som efterfrågas, jag hittar inte något med ultraljud förutom några låsta forskningsartiklar.

Svårigheten som jag ser är att ha en "högtalare" som klarar ett lagom svep, tror de flesta brukar vara resonanta på en viss frekvens?
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Elektor April 1995 tar upp att en "Bat"-detektor kan omvandla frekvenserna till hörbara via superhetrodyn-principen.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Bat Detector
Jag hittade inte artikeln, men en text om den.
Bat detector
The detector makes sounds at frequencies of 10-300 kHz audible to human beings. The conversion is carried out either by a superheterodyne circuit or a frequency divider. Although it enables listening to bats, and a number of other mammals, as well as insects, the detector is particularly useful for testing ultrasonic alarm equipment.
https://www.elektormagazine.com/magazin ... 9504/33298

Kanske finns det i den fullständiga texten, men i sammanfattningen ovan nämns inget om avståndsmätning.

Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

AoE_Register.txt
En länk till AoE register
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
robiwan

Inlägg av robiwan »

ds77 skrev: 11 augusti 2024, 11:26:57 Svårigheten som jag ser är att ha en "högtalare" som klarar ett lagom svep, tror de flesta brukar vara resonanta på en viss frekvens?
Tänkte använda dessa (https://www.electrokit.com/ultraljud/), i databladet står förvisso 40kHz som center frequency, men så står det också "Big operation range" som jag har svårt att tolka på något annat sätt än stort frekvensområde. Man borde iaf kunna köra ett svep mellan 35-45 kHz. Hittade en artikel här som använder ADC för IF, och sen FFT på det (https://www.imeko.org/publications/tc4- ... 14-344.pdf), men det är överkurs för senare kanske. Just nu vill jag bara kunna lyssna på signalen.

En fundering är att köra 96 kHz ADC/DAC och sen generera svep och spela in signal via dem, och göra signalbehandlingen i mjukvara, blir lite enklare modifiera signalkedjan då.
ds77

Inlägg av ds77 »

Kollade runt lite, det verkar som känsligheten går ner snabbt utanför centerfrekvensen. +-5kHz kan vara för mycket, men 1 kan säkert fungera men det är ju bara att testa.

Jag hade tänkt att koppla upp något för att testa med en signalgenerator för moduleringen och ljudkort + fft för mottagning(och en blandare innan förstås) men jag har inte hittat mina transducers jag vet att jag ska någonstans...
Skriv svar