Vilken tur att dieselmotorer inte har förgasare då.

En stor fördel till som dieslar har vilket inte bensinare har på samma vis är att dessa kan startas helt utan fungerande glödstift/tändstift.
Kör på starten tills förbränningsrummen kommer upp i temp.
En stort plus som de elektroniskt styrda motorerna har är även "varvtalsreglering" via farthållaren, det är ju sämre på tex en äldre diesel.
Bensin är inte ens intressant i detta fall som du själv nämnde om lagringstid och sämre verkningsgrad, även om motorerna har blivit effektivare hos båda bränslena.
Liten rättelse angående diesel och lagring, JA diesel kan lagras längre än bensin normalt sätt under några omständigheter.
1: Plåtkärl likt jeepdunkar, plastdunkar är inte täta på molykylär nivå för diesel eller var inte tidigare i vart fall.
2: Det skall vara riktig diesel inget miljödravvel till bränsle, alltså så kallad blankdiesel alt. MK3 utan massa talloljor, RME eller liknande skit i bränslet vilket binder vatten lättare som gynnar alger.
3: Mörkt helst svalt, så har diesel så att säga inget bäst före.
MK3 är dessutom fetare om jag fattat det rätt så de som kört på den ser en tydlig minskning på bränsleförbrukningen i fordon.
En äldre diesel (inte common rail, CR) kan köras på fler bränslen ganska obehindrat till skillnad mot CR.
Känner själv personer som säger sig kört på allt från hydaulolja, villaolja(det är väl iofs nästan diesel), transformatorolja(ja det är korkat iom PCB men det får stå för dem.), filtrerad "schletölja" utblandad med macksoppa.
Detta i just äldre dieslar utan CR, tanka detta i en CR där allt skall vara optimalt för att fungera...
Vet inte om växellådor till bilar är rätt, men det beror på vilket varvtal elmotorn vill ha, förr var ju alla växlar upp till 4 ofta <1:1 och 4,5,6etc var >1:1.
Räcker växellådan så är deet ju egentligen bara en koppling eller remskiva som kvarstår.
Spara bakaxeln ser jag som mest krångel så du få ytterligare en utväxling, du kommer troligtvis behöva svetsa diffen annars finns risken att kraften byter sida.
Så klarar man sig med vanliga växellådan så bör en framhjulsdriven vara enklare och kompaktare lösning, ställ blocket på en stålram och svetsa ena utgående axeln bara.
Ja, kilrem brukar de benämnas, sedan har du kuggrem(kamrem) och spårrem de med längsgående brukar sitta på generator etc.
Ja det är helt sant detta med EV-batterierna, jag skulle aldrig ha ett sådant i mitt boningshus utan i så fall skulle det stå i tex 8fot fartygscontainer.
Synd bara att dessa power wall och allt vad de kallas för är så löjligt dyra, eller i alla fall så var dessa det tidigare.
kW/kr är väldigt mycket lägre på ett EV-batteri.
Enklast vet jag inte om jag håller med om att skaffa en bil, krångla med drivlinan, bäna in extra generatorer, eventuellt bygga om bränsletillförsel mellan fordon etc etc. För att ladda två st 12 batterier...
Dessutom så är ju spänningen fruktansvärt ostabil på en vanlig 3Fas asynkron, så då måste jag eventuellt reglera denne och styra frekvensen 50+/-5HZ med varvtalet hos motorn eller elektroniskt.
Så skall hela huset en dag köras på evlerk så får det antingen bli ett "riktigt"elverk eller om man den dagen har en traktor som kan driva den typen av generator.
Det är ju en investering om 50lax gissar jag på i runda slängar, men kan man klara sig på ett som inte är 24/7typ då är det väll halva kostnaden.
Tex. detta ->
https://championgenerators.se/produkter ... 000sv3wrc/
Eller detta. ->
https://duab.se/garage-verkstad/elverk/ ... fas-diesel
Ett i den storleken skulle jag klara mig rätt bra på, men de måste ju vara ren sinus och jag har inte lusläst dess datablad.
Så än så länge tror jag att jag kör på Frency tanke med underhållsladdning av två och ladda dessa med befintligt fordon om så krävs, då bilen kommer ladda upp två batterier snabbare än tempen blir kritisk i kyl och frys.
Skulle t.o.m. kunna gå att köra den andra växelriktaren på 12-230 från husvagnen och hjälpladda via dess solceller. Alltså köra de CC spänningsaggregaten som länkades till tidigare på 230 från den andra riktaren(har två en 24 och en 12V).
Ja ja, det är bara att inse, detta är ett litet problem med många olika lösningar. Men det är roligt att lite krisberedskap kan skapa så mycket olika lösningar och diskutioner.