Nödkraft vid kortare avbrott.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Repaterion
Inlägg: 596
Blev medlem: 4 februari 2011, 00:57:32
Ort: Gustavsfors (Lite till vänster om världens utkant)

Re: Nödkraft vid kortare avbrott.

Inlägg av Repaterion »

Bumpa på du. :)

Ja, det är inte extremt ofta men de har ju hotat med nedsläckningar under perioder(timmar) och grejerna blir inte yngre och landsbygden är bara viktig när storstäderna skall ha mat.
Så att flytta från bilar etc skulle vara ett alternatriv naturligtvis, alt. att ladda med bilar.
Dock är systemet 24V i dag.

Vattenpumpen är en 3fasare på 100 meters djup så det är inte enkelt att ändra där, så det får bli vattnet ur VVB á 160 liter om det tar för lång tid och hämta spol/tvättvatten i sjön.

Något säger mig att det inte bara är att koppla en 1fas <-> 3fas och magiskt få ut 400Vac 5A eller vilken ström nu pumpen skall ha, plus att det krävs en hygglig växelriktare att dra runt detta.
Eller så missförstår jag dig här.
Gjorde ett experiement för ena barnet med en skruvdragare och en trefasmotor för att visa de tre fasernas symmetri á 120grader.

Nä annars får man nog lägga ner sig med ett riktigt 3-fas diesel elverk på 5-10kVa, med nätfrånskiljare och allt vad detta innebär.
MiaM
Inlägg: 10972
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Nödkraft vid kortare avbrott.

Inlägg av MiaM »

Vet inte om det varit lokala fel ett par vändor som råkat inträffa när priset varit som högst, men typ tror det var hösten 21 eller kanske nån gång 22 som jag drabbades av avbrott då och då, fast bara några minuter, och tror att det alltid var när det var ljust ute.

Om de släcker ner pga energibrist så lär de väl se till att det blir rullande så att inte vissa drabbas flera timmar, utan snarast så kort som möjligt (men länge nog att det inte blir strul för saker att starta upp igen, typ inte enstaka sekunder som kan ställa till det med kompressorer osv).

Just ja, invertern måste ju orka driva allt. Om du inte har riktigt fet inverter så är det väl risk att den inte orkar driva pumpen med något som omvandlar 1-fas till 3-fas. Men allmänt så om du har en trefasmotor som Y-kopplad är på 230/400V och lyckas få den att snurra igång och matar på en fas på en lindning så kommer de andra lindningarna skapa trefas. Dock är det rejält ineffektivt, så du lär välja en avsevärt större motor än den effekt du vill ha ut, speciellt som den lindning du matar in effekt i ska ju orka driva effekten som tas ut från de andra två lindningarna. Dessutom kommer vid last spänningen på de genererade faserna vara lägre än på den du matar in effekt på, så med en känd given effekt såsom en pump så kan det nog också vara bra att ha en trafo som sänker den spänningen, eller två trafos som höjer de andra två faserna. Dessa trafos kan ju vara rätt enkla klena trafos, typ 230V in och säg 20V ut för att höja en saggande 210V-spänning till 230V, och med ditt exempel på 5A så räcker det att en sån trafo är på 100VA (5A*20V).

Ladda med bilar: Min tanke är alltså att du antagligen har två 12V-batterier i serie till ditt 24V-system, och då kan du ha två bilar anslutna med startkablar, en till varje 12V-batteri, och ladda batterierna.


Angående "riktigt" elverk:

Ingen aning om hur händig/ohändig du är med mekaniska saker och vad för "skrot" du tycker är okej att ha på gården så att säga, men en variant kan ju vara att köpa billigaste personbilen med insprutning och fungerande motor men typ totalt sönderrostad, krockad eller liknande som gör den i övrigt "värdelös", och bygga om t.ex. med extra generatorer osv. Det borde t.ex. vara rätt lätt att låta farthållare ta signal från motorns varvtal istället för hastighet från ABS-styrbox (om det är en bil som är gammal nog att den signalen bara är en separat ledare med växelspänning vars frekvens är proportionell mot hastigheten) och använda farthållaren för att hålla konstant varvtal. En trefasmotor som Y-kopplad ger 230/400V bör då kunna driva det mesta i huset. Om man vill så kan man (med värmeväxlare, t.ex. köpta begagnade från nån som skrotat bergvärmepump) koppla ihop motorns kylsystem med husets värmesystem. Speciellt om det är en bil med klassiskt placerad motor som i de flesta bakhjulsdrivna bilar så vore det nog rätt lätt att flytta kylaren och montera diverse generatorer och liknande av olika slag drivna av remskivan fram på motorn. Man kan ju också tänka sig att kapa den strax bakom insturmentpanelen och kanske svetsa på baklucka & co från en kombi direkt mot där man kapar, så att man öppnar "baklucka" och på så vis kommer åt instrumentpanel osv, och då också svetsa så att man stelopererar styrningen och montera på draganordning, så kan det juridiskt bli ett lagligt efterfordon man kan puttra runt med till alla platser man behöver ström på. Man kan ju också tänka sig att ordna en förlängningskabel till relevanta delar av instrumentpanel (varningslampor, tempmätare, tankmätare, varvtal och signalerna från tändningslåset) så att man bekvämt kan styra den inne i huset. Gissar att de flesta av dessa signaler på en modern bil kan förgrenas antingen direkt eller med enkel buffert så att man kan ha instrumentpanel både i "bilen" och via fjärrstyrning.

Nackdelen med att göra nåt sånt är väl dels vilket enormt feature creep man kan ge sig på, men framförallt att man liksom bokat in en stor bilmotor till att driva en rätt klen last. Å andra sidan så för driftsäkerheten så skulle jag nog tro att en bilmotor med både elektronisk tändning och elektroniskt insprut, som man startar ett par gånger om året, har störst chans att fungera när man väl behöver den. Kan ju också vara bra att byta kamremmen ifall det är dags, att den behöver bytas är ju ofta ett skäl att bilar säljs. Det känns som att ett sånt bygge har större chans att fungera än t.ex. ett separat elverk. Just ja, om man vill så kan man ju också som feature creep lägga till tryckluftskompressor och kanske svetsfunktion :)


P.S. ett tips också är att ha åtminstone en grupp som inte går via reservkraft, och koppla typ ringklocka+trafo via strömbrytare på den gruppen, kanske via ett relä som matas från reservkraften, som gör att du direkt blir uppmärksammad på att strömmen kommit tillbaka. Vid långa avbrott är det annars tydligen inte ovanligt att man hör folks elverk igång uppåt nån dag eller mer efter att strömmen kommit tillbaka för att de inte märkt att strömmen kommit tillbaka :)

Vet inte hur elsystemet ser ut i ditt hus, men om det går att separera små och känsliga elektrinikförbrukare från större tyngre mindre känsliga förbrukare (typ kyl/frys utan elektronisk styrning osv) så kan det kanske vara värt att ha två separata reservkraftomkopplare och köra det känsliga på inverter och det okänsliga direkt på generator som drivs av förbränningsmotor.
Användarvisningsbild
petertub
Inlägg: 611
Blev medlem: 21 september 2022, 15:59:11
Kontakt:

Re: Nödkraft vid kortare avbrott.

Inlägg av petertub »

Bor man "på landet" är ju en traktor ett bra tillbehör. De har kraftuttag, och det finns elverk som bönder har för att fixa reservkraft, dessa drivs via traktorns kraftuttag.

Googla efter begagnat , t.ex. https://www.klaravik.se/auktion/produkt ... relverk-3/ 9000:-
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26850
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Nödkraft vid kortare avbrott.

Inlägg av danei »

Den billigaste kinageneratorn till traktor jag hittar går på 27kkr. Visst har man djur som är beroende att att elen fungerar så är det vettigt. Men för min del är det inte värt det.
MiaM
Inlägg: 10972
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Nödkraft vid kortare avbrott.

Inlägg av MiaM »

Istället för en "kinagenerator" så snickra ihop nåt med en begagnad trefasmotor på 10-20kW och lämplig axel för traktorns kraftuttag...
Användarvisningsbild
Repaterion
Inlägg: 596
Blev medlem: 4 februari 2011, 00:57:32
Ort: Gustavsfors (Lite till vänster om världens utkant)

Re: Nödkraft vid kortare avbrott.

Inlägg av Repaterion »

@MiaM
Ja du har helt rätt, det är två vanliga startbatterier for fordon á 12Vdc för 24,36,48 etc är väll oftast truckbatterier och liknande vilka är både skitstora och tunga.
Men visst 48V á 500Ah räcker ju en stund för kyl å frys. :lol:

Bilmotor och ett gäng generatorer skulla naturligtvis fungera men som du säger, fruktansvärt ineffektivt. Fast jag hade nog statsat i det läget på en äldre motor,
säg 230 alt 300 mercadiesel som går på allt och bara går inte massa elektroniskt bjäfs som måste fungera.
Ladda med en bil fungerar naturligtvis då kylfrys i detta fall tar ju i alla fall 3-5tim för ett skåp innan det är alldeles kritiskt,

Ett annat alternativ som vid diskuterat på jobbet är fordonsbatterier alltså de stora till Leaf, Tesla etc.
Men då är vi inne på en helt annan nivå, med solceller, laddstyrningar, 400 alt 800V dc det är en annan värld då redan.
Tittade på ett klipp med en tjomme från Finland, de körde sitt hur nästan uteslutande från ett Leaf batteri om 30kW tyckte jag han sa.
Det jag blev mest förvånad över var invertern vars tillverkare är Fronius, för mig gör de svetsar inte växelriktare men jag antar att ACDC svetsar utnyttjar denna teknik med.

Steg 1: är att rädda mat, mitt i vinter är detta inget som helst problem men på sommarhalvåret.

Vårt senaste avbrott varade i lite drygt 24tim men vad det var vet vi inte, de kom med kabeltrumma och det som ställde till det var tydligen när de skulle slå på strömmen efter första felet och då gick "flera delar" sönder på flera ställen så det stod elverk och morrade på flera ställen runt omkring mig.

@petertub
Mjo jag har allt sneglar på traktorer men min tomt är varesig skogfastighet, lantbruk eller djurhållning, den är ynka 0,6ha.
Visst för snöröjning etc men den räkningen vi får på det varje är är några hundralappar så, ja rent ekonomiskt vet jag inte om det är försvarbart men som sagt så är ju traktorer fantasitiska verktyg.
Men ja, en grålle/Ferguson 35 eller ja den storleken, med hytt är ju trevligt men då får jag inte in den i garaget... Dörrarna är lika låga som mig alltså runt 180cm.
Klaravik hamnar jag allt på när man tittar efter vilhöver.
Användarvisningsbild
Repaterion
Inlägg: 596
Blev medlem: 4 februari 2011, 00:57:32
Ort: Gustavsfors (Lite till vänster om världens utkant)

Re: Nödkraft vid kortare avbrott.

Inlägg av Repaterion »

petertub skrev: 9 augusti 2024, 19:35:01 Bor man "på landet" är ju en traktor ett bra tillbehör. De har kraftuttag, och det finns elverk som bönder har för att fixa reservkraft, dessa drivs via traktorns kraftuttag.

Googla efter begagnat , t.ex. https://www.klaravik.se/auktion/produkt ... relverk-3/ 9000:-
Priset var bra men den anonnsen var 8år gammal så tyvärr med krympflationen är dessa nog inte billigare i dag.
Men ja, det är naturligtvis så att man ska titta på dessa alternativ med.
Diesel är dessutom något man kan har ganska stora volymer av hemma, för mig jag läste för bränslen med flampunkt >65 grader så fick man ha upptill 10m3 utomhus och 100L inomhus.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26850
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Nödkraft vid kortare avbrott.

Inlägg av danei »

MiaM skrev: 10 augusti 2024, 00:14:47 Istället för en "kinagenerator" så snickra ihop nåt med en begagnad trefasmotor på 10-20kW och lämplig axel för traktorns kraftuttag...
Var hittar du en begagnad synkronmotor på 10-20kW? Hur löser du utväxlingen på ett smidigt sätt?
alexanderson
Inlägg: 928
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Nödkraft vid kortare avbrott.

Inlägg av alexanderson »

MiaM skrev: 10 augusti 2024, 00:14:47 Istället för en "kinagenerator" så snickra ihop nåt med en begagnad trefasmotor på 10-20kW och lämplig axel för traktorns kraftuttag...
Tänker du på en asynkronmotor med tillkopplade kondensatorer ?
Användarvisningsbild
Repaterion
Inlägg: 596
Blev medlem: 4 februari 2011, 00:57:32
Ort: Gustavsfors (Lite till vänster om världens utkant)

Re: Nödkraft vid kortare avbrott.

Inlägg av Repaterion »

danei skrev: 10 augusti 2024, 10:35:59
MiaM skrev: 10 augusti 2024, 00:14:47 Istället för en "kinagenerator" så snickra ihop nåt med en begagnad trefasmotor på 10-20kW och lämplig axel för traktorns kraftuttag...
Var hittar du en begagnad synkronmotor på 10-20kW? Hur löser du utväxlingen på ett smidigt sätt?
Nu svarar jag över huvudet på Miam.
Motorer finns allt att tillgå, kika på blocket, tradera, Klaravik, aktioner tänker man utanför lådan så kan man ju köpa en "nu skall skiten bort"-grej som har rätt motor för att nämna några.
Men jag hade i så fall tittat på tex effekt/vridmomentskurvan på motorn och använt remskivor för ett sådant jobb.
Nu vet inte jag vad rpm på ett kraftuttag är men säg 500RPM och motorn skall upp i 850-1000RPM beroende på poler etc (har google lite nu på förmiddagen så nu är jag internetexpert :P )
Skämt å sido så har jag aldrig pysslat med detta tidigare utöver att koppla två DC motorer och skapa frienergi, funkade jättebra så länge batteriet var kopplat... Jag var kanske 5-10 år.

Då skulle du behöva en utväxling på 1,5-2ggr vilket inte är speciellt svårt, säg att skivan på trakorsidan är 100mm så skulle du klara dig med en 50-75mm på generator/motorsidan.
Alternativet är ju en växellåda men detta är troligen betydligt dyrare men stabilare och mindre underhåll kan jag tänka mig.
Sedan ett svänghjul är kanske inte fel för att hålla varvtalet lite stabilare berående på vad som driver denna generator, en traktor skulle slita remmarna i trasor men inte en liten 10-15HK briggs stratton kanske.

Det som jag såg på ett klipp var att spänningen variera kraftigt, i just det klippet så pendlade den mellan 100(vinkelslip) - 230v (belysning och borrmaskin) -400-ish volt(obelastad) ungerfär... Tror inte min kyl å frys å värmepump diggar detta alls.
Sedan detta med jordspett är väll att föredra, annars får väll jordfelsbrytarna tuppjuck? Utan riktig nollpunkt tänker jag.


Här är klippet jag tittade på -> https://www.youtube.com/watch?v=E-fpP7dUavs

TILLÄGG: Här har du lite motorer att välja bland. ->https://www.blocket.se/annons/halland/e ... 1205524213
MiaM
Inlägg: 10972
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Nödkraft vid kortare avbrott.

Inlägg av MiaM »

Jag tycker väl mer att förgasare för bensinmotor eller mekanisk insprutning är "bjäfs" som kan krångla, medan med elektronisk insprutning och elektronisk tändning med separata spolar och insprutare per cylinder så är chansen väldigt låg att motorn inte startar alls (och om nån insprutare kärvat fast så finns det kanske en viss chans att den hoppar igång av värmen från de andra cylindrarna).

Diesel har ju fördelen att det tål att lagras längre. Å andra sidan kan man separera etanolen från bensin så att bensinen borde klara att lagras lite längre. Hur som helst så är det väl bra att välja det bränsle man har i sin "vanliga" bil, och kanske också skaffa en lämplig koppling som passar där man egentligen för service ansluter tryckmätare på bränslesystemet, för att kunna använda sin ordinarie bils egna bränslepump för att slanga över bränsle till backupmojängen.

Angående traktor så känns det väl mer som att en traktorgrävare vore mer användbar än en vanlig traktor på en gård i glesbygd? Typ med vanlig skopa och dikesskopa på grävaren, samt både stor skopa och gafflar för att lyfta t.ex. pallar på lastaren framtill så har man ett rätt användbart redskap. Kanske också uttag för en extra hydraulfunktion och fästen så att man t.ex. kan hyra hydrauliskt driven borr för att borra för fundament för stolpar osv eller vad man nu kan vilja. Kanske också extra hydraulfunktion på lyftaren så att man kan ha plogblad som går att vinkla hydrauliskt. Visst, en traktor kan väl i sig vara användbar men det är väl typ en gång vart 10:e år som man t.ex. behöver flytta något stort och tungt via gräsmatta som inte går att köra vanlig bil på, och då kan man sätta på snökedjor på bilens drivhjul :)

Jag tänkte asynkronmotor. Det blir väl inte lika bra som med synkronmotor, kanske, men med begagnade grejer lär det bli avsevärt billigare. Minns att nån här på EF (om jag inte minns helt galet?) hade en på 20kW till salu för kanske 15 år sen för 300:-, som jag nog hade köpt ifall jag då haft möjlighet att transportera den. En begagnad motor är väl alltid en chansning, lager kan ju vara kass, men om man håller sig till de billigaste så är det kanske rent av så att värdet ökar om man gör jobbet att separera kopparn från lindningarna från resten och kan återvinna som separerad metallskrot, så man lär väl inte gå back på att chansa på såna.

En sån motor verkar väl ganska ofta ha remskiva för vanlig kilrem (eller vad den kallas) så det bör väl gå att driva den som generator med rem också. Om man skaffar en traktor till gården så är det väl annars vettigt att montera en sån permanent så att den drivs av motorns främre remskiva, och sätta typ t.ex. ett trefasuttag och kanske tre enfasuttag direkt på traktorn, så är chansen större att grejerna blir använda som "bra-att-ha" i olika sammanhang. Gissar att verkningsgraden blir för låg för att det ska vara lönsamt att köra ens när elpriset är som högst, men ändå.

En tanke med en motor med rätt hög specad effekt är väl att vid en given klart lägre effekt så borde spänningen sjunka mindre än om motorn är klenare dimensionerad. Så säg en motor på 20kW men man tar bara ut ett par kW.

Annars så om man orkar krångla med att ordna adapter mellan olika typer av axlar så kan man säkert använda växellådan från valfri (lämpligtvis bakhjulsdriven) bil. En sån köpt av nån som skrotar ner nån bil privat, av en typ som inte är eftertraktad som reservdel, borde inte kosta mycket pengar. En fördel med att välja en som inte är eftertraktad som reservdel är väl också att den borde hålla bra. Om man har grejerna utomhus så är det kanske bra att ta med en "ruta" av bilens kaross osv inklusive konsoll och damask som extra skydd mot regn/fukt in i lådan, eller så lägger man bara i rätt växel och sätter något heltäckande skydd över "spaken".

Begagnade fordonsbatterier är en väg, men värt att tänka på är att de är väl av den typ som det blir större katastrof ifall det händer nåt dåligt med dem, medan de som nu används för typ sol/offgridanläggningar är av en typ där katastrofer blir lindrigare. Slutsatsen av detta är väl ungefär att man bör nog ha ett separat skjul som helst är gjort helt i betong för anläggningen om man använder batterier från en bil. Kanske helst två olika rum med hyggligt tjock betongvägg emellan, och kablar av en typ som är rätt brandsäkra (och rätt brandsäkringsmaterial, eller kanske rent av bara gjuta in kablarna när man gjuter väggen), så att resten har stor chans att klara sig om batteriet havererar. Nu är jag väl lite domedagsprofet här, men ändå.


Hur som helst, enklast vore väl att bara köpa billigaste skrotbilen som nån säljer, med fungerande motor, och byta ut AC-kompressorn mot en lagom fet lastbil/bussgenerator. Ett tips är att bussar lär t.ex. köra AC på 24V batterispänning istället för mekaniskt från motorn, vilket i sin tur är ett tecken på att generatorerna borde vara rejält tilltagna. Risken är väl att de kostar en hel del från skrot också, men ändå? Alternativet är ju två 12V-generatorer, typ en som är fordonets ordinarie och en till för att ladda "andra batteriet i serie", men då behöver man antingen galvaniskt isolerade fästen, ordna galvanisk isolering genom att modda generatorn, eller kanske hitta en generator avsedda för fordon med 12V plusjord (och då ha "fordonets" jord som mittpunkt på de två batterierna som tillsammans ger 24V). Sen bör man kanske ha avskiljare osv som på en husbil och separat startbatteri så att invertern inte blir ledsen när man kör startmotorn, men man kan nog ändå använda samma generator för att ladda både startbatteriet och ena inverterbatteriet.
Användarvisningsbild
Repaterion
Inlägg: 596
Blev medlem: 4 februari 2011, 00:57:32
Ort: Gustavsfors (Lite till vänster om världens utkant)

Re: Nödkraft vid kortare avbrott.

Inlägg av Repaterion »

Vilken tur att dieselmotorer inte har förgasare då. ;)
En stor fördel till som dieslar har vilket inte bensinare har på samma vis är att dessa kan startas helt utan fungerande glödstift/tändstift.
Kör på starten tills förbränningsrummen kommer upp i temp.

En stort plus som de elektroniskt styrda motorerna har är även "varvtalsreglering" via farthållaren, det är ju sämre på tex en äldre diesel.
Bensin är inte ens intressant i detta fall som du själv nämnde om lagringstid och sämre verkningsgrad, även om motorerna har blivit effektivare hos båda bränslena.

Liten rättelse angående diesel och lagring, JA diesel kan lagras längre än bensin normalt sätt under några omständigheter.
1: Plåtkärl likt jeepdunkar, plastdunkar är inte täta på molykylär nivå för diesel eller var inte tidigare i vart fall.
2: Det skall vara riktig diesel inget miljödravvel till bränsle, alltså så kallad blankdiesel alt. MK3 utan massa talloljor, RME eller liknande skit i bränslet vilket binder vatten lättare som gynnar alger.
3: Mörkt helst svalt, så har diesel så att säga inget bäst före.
MK3 är dessutom fetare om jag fattat det rätt så de som kört på den ser en tydlig minskning på bränsleförbrukningen i fordon.

En äldre diesel (inte common rail, CR) kan köras på fler bränslen ganska obehindrat till skillnad mot CR.
Känner själv personer som säger sig kört på allt från hydaulolja, villaolja(det är väl iofs nästan diesel), transformatorolja(ja det är korkat iom PCB men det får stå för dem.), filtrerad "schletölja" utblandad med macksoppa.
Detta i just äldre dieslar utan CR, tanka detta i en CR där allt skall vara optimalt för att fungera...

Vet inte om växellådor till bilar är rätt, men det beror på vilket varvtal elmotorn vill ha, förr var ju alla växlar upp till 4 ofta <1:1 och 4,5,6etc var >1:1.
Räcker växellådan så är deet ju egentligen bara en koppling eller remskiva som kvarstår.
Spara bakaxeln ser jag som mest krångel så du få ytterligare en utväxling, du kommer troligtvis behöva svetsa diffen annars finns risken att kraften byter sida.
Så klarar man sig med vanliga växellådan så bör en framhjulsdriven vara enklare och kompaktare lösning, ställ blocket på en stålram och svetsa ena utgående axeln bara.
Ja, kilrem brukar de benämnas, sedan har du kuggrem(kamrem) och spårrem de med längsgående brukar sitta på generator etc.

Ja det är helt sant detta med EV-batterierna, jag skulle aldrig ha ett sådant i mitt boningshus utan i så fall skulle det stå i tex 8fot fartygscontainer.
Synd bara att dessa power wall och allt vad de kallas för är så löjligt dyra, eller i alla fall så var dessa det tidigare.
kW/kr är väldigt mycket lägre på ett EV-batteri.

Enklast vet jag inte om jag håller med om att skaffa en bil, krångla med drivlinan, bäna in extra generatorer, eventuellt bygga om bränsletillförsel mellan fordon etc etc. För att ladda två st 12 batterier...
Dessutom så är ju spänningen fruktansvärt ostabil på en vanlig 3Fas asynkron, så då måste jag eventuellt reglera denne och styra frekvensen 50+/-5HZ med varvtalet hos motorn eller elektroniskt.
Så skall hela huset en dag köras på evlerk så får det antingen bli ett "riktigt"elverk eller om man den dagen har en traktor som kan driva den typen av generator.
Det är ju en investering om 50lax gissar jag på i runda slängar, men kan man klara sig på ett som inte är 24/7typ då är det väll halva kostnaden.
Tex. detta -> https://championgenerators.se/produkter ... 000sv3wrc/
Eller detta. -> https://duab.se/garage-verkstad/elverk/ ... fas-diesel
Ett i den storleken skulle jag klara mig rätt bra på, men de måste ju vara ren sinus och jag har inte lusläst dess datablad.

Så än så länge tror jag att jag kör på Frency tanke med underhållsladdning av två och ladda dessa med befintligt fordon om så krävs, då bilen kommer ladda upp två batterier snabbare än tempen blir kritisk i kyl och frys.
Skulle t.o.m. kunna gå att köra den andra växelriktaren på 12-230 från husvagnen och hjälpladda via dess solceller. Alltså köra de CC spänningsaggregaten som länkades till tidigare på 230 från den andra riktaren(har två en 24 och en 12V).

Ja ja, det är bara att inse, detta är ett litet problem med många olika lösningar. Men det är roligt att lite krisberedskap kan skapa så mycket olika lösningar och diskutioner. :)
MiaM
Inlägg: 10972
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Nödkraft vid kortare avbrott.

Inlägg av MiaM »

Lägger in en joker här:

Snöslungor har ofta remskiva för kilrem, d.v.s. lätt att driva två generatorer från klassiska bilar, och effekten lär räcka med råge att driva/ladda dina batterier. Normalt är det en spak som spänner/slackar kilrem som driver själva slungan. Plocka av den remmen från motorns remskiva och lägg på en annan rem som driver generatorerna. Dock ska man komma ihåg att snöslungor lär ofta inte ha något riktigt luftfilter eftersom luften är så ren när det är snö överallt så de behöver normalt inte det. Ska man köra en snöslunga på sommaren så lär man väl montera ett luftfilter från t.ex. en gräsklippare eller liknande. Som bonus så blir bygget självkörande så det är lätt att flytta runt. Vissa snöslungor kan startas med nätspänning, men det kräver såklart att invertern orkar effekten. Vet inte om det förekommer i Sverige men har sett att i Amerika har de snöslungor med generator som enbart driver en lampa direkt, utan batteri. Om ens slunga har något sådant så kan ju det driva relä som sparkar igång generatorerna. (Typ så att laddvarningslampa/regulator inte äter upp batterierna sakta men säkert om man råkat lämna manicken och den fått soppatorsk eller av annan anledning stannat).

Sidospår på detta: Jag har seriöst övervägt att göra något liknande själv. Har en snösunga (faktiskt köpt här på EF för snart 10 år sen) som tekniskt fungerar som den ska, men praktiska studier visar att snöslunga inte är nåt för mig. Eller så har jag otur när jag använder den, typ blötsnö bara korkar igen den och övrig snö är såpass lite jobb att bli av med att det är jämförbart jobb att skotta för hand. Hur som helst så fungerar motorn (och banden/banddriften) utmärkt, så den vore en bra kandidat för att bygga om som "laddmojäng/elverk" :)


Också: Om man håller utkik ofta på t.ex. marketplace och liknande så kan man kanske hitta elverk för 24V direkt?
För några år sen såg jag nån sälja ett elverk för 12-24V DC, renoveringsobjekt, tror det var i Dalarna, som vad jag kunde se var exakt likadant som två elverk Mustie1 på Youtube reparerade för ett antal år sen (och sålde det som sen fungerade fullt ut, och behöll det som hade trasig generator och använde motorn till ett av hans motorcykel-hembyggen :) )
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 15079
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Nödkraft vid kortare avbrott.

Inlägg av mrfrenzy »

Om din snöslunga korkar igen ofta beror det troligen på att den tappar varvtal och inte kan evakuera snön fort nog. Serva förgasaren, kolla så varvtalsregulatorn fungerar. Kolla remmarna. Kör sen på alkylatbensin så behövs ingen åtgärd under nästa fem år.
MiaM
Inlägg: 10972
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Nödkraft vid kortare avbrott.

Inlägg av MiaM »

Njae, den snurrar för fullt men snön stannar bara kvar, snurrar med utan att släppa delarna som är tänkta att flytta snön.
Tror att det är lite som för järnvägen, fel sorts snö :wink:
Det skulle väl kunna tänkas vara nåt annat knas.
Halvsäker på att jag kollat så att den verkligen snurrar åt rätt håll. Annars så om man tar isär saker så lär det vara 50/50 chans/risk att montera de två snurrgrejerna längst fram så att de snurrar åt rätt respektive fel håll.
Skriv svar