Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)
- anders_bzn
- Kontakt:
Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)
Manualerna finns här nu: https://www.abc80.net/archive/luxor/Facit/
- anders_bzn
- Kontakt:
Jag var och hämtade denna tjusiga pdp11/35. Jag kommer inte att renovera denna utan den kommer jag göra mig av med. Den kommer bytas bort mot en annan dator som kommer dyka upp snart…
Man kan inte lyfta den där CPU lådan på en person.
Man kan inte lyfta den där CPU lådan på en person.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- anders_bzn
- Kontakt:
Så lite meck med en retro-PC, nämligen min gamla Pentium 133 från 1996 som jag har i labbet numer. Jag köpte och byggde denna datorn 1996 under tiden jag pluggade. Datorn hade då inte något nätverkskort, EPROM brännare men väl ett soundblaster kort och en 4x Mitsumi CD spelare som nu inte sitter kvar i datorn. Floppyspelarna är inte inkopplade, utan den har kontakt för att ansluta extern floppy. Hårdisken är ersatt med ett CF-kort och nätaggregatet är bytt. Det är overkill, men eftersom jag hade det så hamnade det i datorn.
Till saken. Den borjade klaga på att CMOS batteriet var tomt, efter 28 år! Dags att byta.
Det finns ersättningskort att bygga till den Dallas-klump som satt där. Köpte ett kort av någon på FB, detta: https://github.com/necroware/nwX287 och byggde ihop en ny.
Moderkortet Bort med den gamla. In med den nya På plats. Nu man man ju bara batteriet nästa gång. Så här ser monstret ut Jag använder den här datorn till EPROM brännaren och till att dumpa disketter med imagedisk: http://dunfield.classiccmp.org/img/ Fungerar den, jodå!
Till saken. Den borjade klaga på att CMOS batteriet var tomt, efter 28 år! Dags att byta.
Det finns ersättningskort att bygga till den Dallas-klump som satt där. Köpte ett kort av någon på FB, detta: https://github.com/necroware/nwX287 och byggde ihop en ny.
Moderkortet Bort med den gamla. In med den nya På plats. Nu man man ju bara batteriet nästa gång. Så här ser monstret ut Jag använder den här datorn till EPROM brännaren och till att dumpa disketter med imagedisk: http://dunfield.classiccmp.org/img/ Fungerar den, jodå!
Känner lite skam över att varit delaktig i att skrota ned en sådan här maskin vid millenieskiftet - allt gick rakt ned i blandskrotcontainern - var ett rack med PDP och ett mätinstrument som i sekvens samlade in analoga mätvärden via muxar och sedan ett rack med remsläsare, hårddiskar och annt jox
- anders_bzn
- Kontakt:
Vid den tiden fick man maskinerna om man hämtade dem. Det var nog så det slutade för de flesta… I skroten.
Ja, många skrotades eller så åternavändes enstaka delar till annat, typ nätdelar och liknande.
Oj vad många PS/2 modell 55SX-nätdelar som fått agera nätdelar till nätverksprylar och annat med trasig nätdel, t.ex.
(Och oj vad IBM är proffs på att göra okrossbar plast. Vi var flera personer som aktivt försökte bryta av strömbrytaren på dessa PS/2 och misslyckades. Inte ens genom att ta tag i brytaren med polygrip eller liknande lyckades...
).
Angående Dallas-kretsen:
Tror jag såg något tips om nåt sätt att lösa upp smeten som Dallas använt när de satt på batteriet ovanpå vad som inuti är ungefär en vanlig DIP/DIL-kapsel, fast med extra ben till batteriet. På så vis så lär man lätt kunna klippa loss batteriet och löda på två sladdar till separat batterihållare, eller löda fast CR2032-hållare om man så vill.
(Det är väl smaksak, men de få gånger jag gjort något åt dessa Dallas-kretsar så har jag använt två R6/AA-batterier som jag lött fast direkt
)
Oj vad många PS/2 modell 55SX-nätdelar som fått agera nätdelar till nätverksprylar och annat med trasig nätdel, t.ex.
(Och oj vad IBM är proffs på att göra okrossbar plast. Vi var flera personer som aktivt försökte bryta av strömbrytaren på dessa PS/2 och misslyckades. Inte ens genom att ta tag i brytaren med polygrip eller liknande lyckades...

Angående Dallas-kretsen:
Tror jag såg något tips om nåt sätt att lösa upp smeten som Dallas använt när de satt på batteriet ovanpå vad som inuti är ungefär en vanlig DIP/DIL-kapsel, fast med extra ben till batteriet. På så vis så lär man lätt kunna klippa loss batteriet och löda på två sladdar till separat batterihållare, eller löda fast CR2032-hållare om man så vill.
(Det är väl smaksak, men de få gånger jag gjort något åt dessa Dallas-kretsar så har jag använt två R6/AA-batterier som jag lött fast direkt

- anders_bzn
- Kontakt:
En klassisk metod är ju att dremla (vilket konstigt ord) fram benen till batteriet och löda på sladdar.
ja, på de gamla sparkstöttingar jag fixade med för typ 25 år sen så skavde jag bort material med avbitartång. Lite samma sak.
Jag har använt fräsen och fräst på rätt ställe, sedan lödit på kablar och smältlimmat en 2032-hållare för att fixa på sunmaskiner. Typ ett tiotal i följd 
Nån gång råkade jag vända dallsskretsen åt fel håll och då fräste jag rätt in i batteriet, inte att rekommendera

Nån gång råkade jag vända dallsskretsen åt fel håll och då fräste jag rätt in i batteriet, inte att rekommendera

- anders_bzn
- Kontakt:
På SUN-dallas kretsen är det mycket lättare att återanvända den gamla klumpen. Genom att kapa på rätt ställe får man bort batteriklumpen och två trådändar på varje kortsida av kretsen sticker upp. På dessa kan man sen löda fast ett kort med batteri och kristallen. Jag har många sådana kort/komponenter om någon behöver!
- anders_bzn
- Kontakt:
Det blev träff med trevliga datorvänner i helgen och bytet är genomfört. Så då är man ägare av en PDP-8/E
En PDP-8/E
Just detta exemplaret är en riktig sniken maskin, den har bara det en av av de bakplanen. Den har bara 4K minnne och en TU56H (med bara en tapedrive, den finns i dubbel version). Jag fick dock med ett MC8E/KM8E så kan kan få i mer minne (minnekontroller för extended memory och time sharing), men man ska hitta ett. TU56 bandstationen fungerar nog, den renoverade jag och hade på långlån. En PC04-RB Snabb remsläsre! Interfacekortet till den ser lite modifierat ut. Oklart varför
En PDP-8/E
Just detta exemplaret är en riktig sniken maskin, den har bara det en av av de bakplanen. Den har bara 4K minnne och en TU56H (med bara en tapedrive, den finns i dubbel version). Jag fick dock med ett MC8E/KM8E så kan kan få i mer minne (minnekontroller för extended memory och time sharing), men man ska hitta ett. TU56 bandstationen fungerar nog, den renoverade jag och hade på långlån. En PC04-RB Snabb remsläsre! Interfacekortet till den ser lite modifierat ut. Oklart varför
Senast redigerad av anders_bzn 15 juli 2024, 07:13:37, redigerad totalt 1 gång.
Vad trevligt! 
Har du nåt rack att sätta den i?

Har du nåt rack att sätta den i?
- anders_bzn
- Kontakt:
Egentligen inte, jag har ett men det är risigt och saknar sidorna. Dessutom är det till min ena PDP-11/34
Men jag hoppas att jag kan få tag på ett.
Men jag hoppas att jag kan få tag på ett.