A: El-designer till spännande bolag i Fristad!

olisch

A: El-designer till spännande bolag i Fristad!

Inlägg av olisch »

Hej,

Just nu letar vi efter en erfaren El-designer till ett bolag i Fristad! :)

Det är ett väletablerat företag med närvaro i både Norden och globalt som har en spännande tillväxtresa framför sig. Bolaget erbjuder bland annat bageriugnar, pizzaugnar, degblandare och övrig bageriutrustning. De är också återförsäljare för många världsledande handelsprodukter inom bageriutrustning, så som König, Varimixer och Turbochef.

I rollen som El-designer kommer du vara delaktig i hela processen, från idé till produktion, där du ansvarar för elkonstruktion och programmering. Du erbjuds också stor frihet under ansvar, varierande arbetsuppgifter och möjlighet att verkligen påverka.

Är du en El-designer med minst några års erfarenhet, goda kunskaper i el-schema / el-ritningar samt programmering så kan detta vara rollen för dig! Det är en permanent anställning med start enligt överenskommelse och placering i Fristad med viss flexibilitet när det kommer till hybridarbete.

Läs mer om möjligheten och ansök här: https://careers.awexecutivesearch.se/jo ... eba-dahlen

Allt gott,
Olivia, Winona
limpan4all

Re: A: El-designer till spännande bolag i Fristad!

Inlägg av limpan4all »

Det här är ju inte riktigt stället för elektriker och andra starkströmskonstruktörer.
Vi här sysslar mest med elektronik dvs prylarna som styr el inte elschemor och sådant (kontaktorer, personskydd, strömställare, kabelstegar och annat läskigt över 200V).
Vi som håller på med elektronik gör elektronikschemor (processoerer, IC-kretsar, kondensatorer, motstånd mm) och håller oss för det mesta under 50V spänning.
Men det kan ju förstås finns någon här som har ett något avvikande intresse...
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Teslaspolar du tänker på?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Tja, det heter ju Elektronikforumet av en anledning och inte Elforumet.
Kan ju vara svårt att förstå de tämligen stora skillnaderna för en HR-människa/rekryterare så lite "utbildning" kan aldrig skada.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Bolaget är Sveba-Dahlen.
Det finns rätt mycket elektronik i dessa maskiner.
Det handlar nog mycket om att designa och konstruera styrskåp, PLC mm
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Pisstråkigt med andra ord.

Att konstruera elektroniken som styr dessa däremot, med temperaturgivare och smartare sätt att göra saker på är kul. Men PLC och sånt mög, blä.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Tja, det är ju din åsikt, jag personligen tror att det kan vara ett rätt omväxlande jobb.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

limpan4all skrev: 17 juni 2024, 18:04:43 Pisstråkigt med andra ord.
Men PLC och sånt mög, blä.
Jag jobbar med PLC i stort sett dagligen numera, i princip uteslutande i C dock. Och till detta GUI i React och Qt. Inte ett dugg tråkigt eller på något sätt dåligt faktiskt. :)

För övrigt så tycker jag inte annonsen är ett dugg malplacerad. Någon med intresse för och kunskap inom elektronik kan förhållandevis enkelt lära sig elkonstruktion också. Grunderna är desamma.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Sedan är det nog så att det finne en del elektriker även här på forumet. Själv är jag elektroingenjör, men jag hänger här på forumet varje dag och har gjort mycket länge.

Nu för tiden så har gränserna mellan elektronik och elteknik smält samman i allt högre grad. När jag studerade till elektroingenjör för snart 60 år sedan så konstruerade vi transistorkretsar för styrsystem m.m. så redan då var det inte så stor skillnad på elteknik eller elektronik. Så jag håller med föregående talar om att annonsen inte är malplacerad. :)
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

limpan4all skrev: 17 juni 2024, 17:49:56 Det här är ju inte riktigt stället för elektriker och andra starkströmskonstruktörer.
Vi här sysslar mest med elektronik dvs prylarna som styr el inte elschemor och sådant (kontaktorer, personskydd, strömställare, kabelstegar och annat läskigt över 200V).
Vi som håller på med elektronik gör elektronikschemor (processoerer, IC-kretsar, kondensatorer, motstånd mm) och håller oss för det mesta under 50V spänning.
Men det kan ju förstås finns någon här som har ett något avvikande intresse...
Är du inte lite väl kategorisk nu? Det stämmer säkert för dig...

Mitt första jobb efter gymnasiet (och delvis under gymnasiet) var nog ungefär det som beskrivs i denna annons, inte så mycket programmering dock..

El-designer låter dock som en konstig titel i mina öron.

Och bara för man gör något som hobby, kan man ju ha andra inriktningar i sitt yrkesliv. Och mtp antalet pekpinnar som kommer när någon frågar om starkström, verkar ju alla här experter på det de söker :rofl
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag är knäppskallen som önskar att man kunde programmera PLC:er i assembler eller C istället för de där relälineschemorna och vad nu som annars används.

Tycker det är 100% obegripligt hur nån kan tycka att PLC:er är enklare än att skriva vanlig kod.

PLC-programmering är ju lite som att skriva kod för femtioelva paralellexekverande CPU:er, men där dessa CPU:er i sig är extremt korkade, ungefär.
BJ

Inlägg av BJ »

Plc:er kan (eller kunde) ju även programmeras grafiskt i en dator,
med rutor med funktioner och streck eller pilar som program-flöde.
Gjort det själv lite grann. :)
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Någon gång i mitten på 90-talet så tillverkade jag och min bror ett komplett styrsystem till en maskin som automatiskt tillverkade lastpallar. Trävirke in i ena änden ock färdiga pallar ut i andra änden. Man caddade pallen i ett grafiskt program i en dator. Datorn skickade sedan informationen till maskinen som tillverkade pallarna.

Maskinens reläer, kontaktorer. gränslägen m.m styrde vi med en PLC vilket var den naturligt bästa lösningen. Det grafiska designprogrammet gjorde jag i Windows, Vilket var ett krav från kunden. Designprogrammet styrde sedan PLC-programmet i realtid. Om något gick fel så rapporterade PLC-programmet till Windowsprogrammet vad som orsakat stoppet. (slut på material, inga spik i pistolerna m.m.)

Min bror stod för PLC-programmeringen och Jag för design/styrprogrammen som pratade med PLC. Jag kan garantera att ingen av oss hade klarat av detta projekt ensam. Vi arbetade sida vid sida i nästan ett år innan vi hade en fungerande maskin. Att styra denna monstermaskin (50 meter lång) med enbart en PLC eller med enbart en dator hade aldrig kunna genomföras. Vi kompletterade varann på 2 helt skilda områden vilket var en förutsättning för detta projekt.

Kan tillägga att ett av de största problemen vi mötte i början var att få Windows och PLC:n att prata med varandra. Det krävdes till slut att jag fick skriva ett eget kommunikationsprotokoll. Det var tydligen inte så vanligt på den tiden att man använde den typen av lösningar som vi tillämpade så att få en PLC att prata med ett Windowsprogram fans inte på vår karta. Problemet var att kommunikationen måste vara dubbelsidig i realtid.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

En inte helt ovanlig lösning för att helt styra med datorer var att helt enkelt ha två datorer. En som kör t.ex. Windows med användarinterface och styrning på högre nivå, och en som kör nån realtidsgrej och gör ungefär samma jobb som en PLC. Har sett system med nån slags dubbelportat minne mellan de två maskinerna och som den som motsvarar en PLC också bootar från, från mjukvaran som körs inne i OS:et på datorn med användarinterfacet.

Hade jag fått i uppgift att göra något sånt så hade jag nog helst valt en Amiga som ersättare för PLC. Realtidsmässiga egenskaper på multitaskande OS, bra grafisk display att använda för statusinformation osv, och den underbara 68000 som är bland de lättaste processorerna att programmera i assembler. (VAX är väl ännu bättre, och t.ex. NS32000 är jämförbar med Motorola 68000).

Dock är det väl allmänt bra att vara två om större projekt, oavsett hur man formellt delar upp sysslorna.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nu är ni långt från ämnet.
Skriv svar