Ljudreglering (sänkning) vid TVreklam
Re: Ljudreglering (sänkning) vid TVreklam
Använd en pvr-box med timeshift. När man blir sugen på kaffe så pausar man och går och kokar en kopp.
När man sedan tittar vidare så har boxen en buffert och man kan spola förbi reklamen.
När man sedan tittar vidare så har boxen en buffert och man kan spola förbi reklamen.
Men alltså, är ni bara ute efter samma ljudnivå som programen så smäcka på en kompressor och limiter. Samma ljudnivå hela tiden oavsett kanal och reklam.
-
- Kontakt:
Det svåra är ju såklart att veta när det är reklam. Jag tror inte man kommer lyckas bra genom att bara analysera ljudet, tyvärr. Hyfsat kanske, men det lär bli feldetektering åt båda hållen, vilket borde vara minst lika störande som ursprungsproblemet... Men jag kan ju ha fel, är ingen ljudanalysexpert.
Kolla koden i mythtv, där lär de flesta varianter av reklamdetektering finnas. Inte för att det alltid funkar klockrent, men det går nog att optimera mer. Om man orkar kan man ju optimera efter kanalens reklamlayout, det borde gå att göra nåt slags bildigenkänning som ser när kanalens grafik dyker upp, resp försvinner...
/Andreas
Kolla koden i mythtv, där lär de flesta varianter av reklamdetektering finnas. Inte för att det alltid funkar klockrent, men det går nog att optimera mer. Om man orkar kan man ju optimera efter kanalens reklamlayout, det borde gå att göra nåt slags bildigenkänning som ser när kanalens grafik dyker upp, resp försvinner...
/Andreas
Att detektera reklam via ljudsignalen tror jag nästan är hopplöst svårt. Jag hade börjat att kolla hur diverse open source projekt som innehåller reklamdetektering har löst det.
Beror ju helt på vad man lyssnar på, köp inte musik som ni inte gillar, kan själv komma på hur många grymma låtar som helst som är dunder komprimerade. Neutral musik låter fattigt i mina öron, det behövs equalizers och kompressorer för att skapa ett grymt sound.blueint skrev:janaf, Jäkla otyg med kompressorer på köpes musik. Att man gör det på skvalradion är lite annan sak. Isåf är dom inte värda mer än TPB.
På morsans TV är det automatisk ljudjustering av volymen funkar helt perfekt.
http://www.elgiganten.se/product/ljud-b ... -19-lcd-tv
Re: AVL (Automatic volym limiter) finns på dom flesta nya tv.
http://www.elgiganten.se/product/ljud-b ... -19-lcd-tv
Re: AVL (Automatic volym limiter) finns på dom flesta nya tv.
Senast redigerad av mcrj 20 december 2009, 19:17:10, redigerad totalt 1 gång.
- Mizzarrogh
Jo, en annan funktion jag skulle vilja ha dock är något som håller koll på exakt när skiten lägger av om man tex är borta och kokar te/kaffe.
Vissa tv kanaler har "hemliga" text tv sidor ute i sändning där exakta tider i millisekunder med olika programblock ligger ute
då blir det ju enkelt som fan o koda av
Typ 18:00:00:01 START NEWS
18:00:19:03 Of then block ajax advertisig bla bla
18:00:19:32 End
Och så vidare - hitta såna en skitråkig kväll

Typ 18:00:00:01 START NEWS
18:00:19:03 Of then block ajax advertisig bla bla
18:00:19:32 End
Och så vidare - hitta såna en skitråkig kväll
Ehm, en bra start kan vara att indentifiera problemet.
Är problemet högt ljud under reklam? Pejlarn hade en enkel och bra lösning på detta.
Är problemet att det är ljud när reklamen är? Lite krångligt problem då det kan vara komplicerat att identifiera automatiskt när det är reklam. Men fy den som skäms utmaningar.
Eller som det är för mig: Att reklamen existerar
Jag har löst det som så att jag kollar inte direkt på tv längre. Då jag finner det enormt stressigt att sitta och kolla på reklam, formligen känner hur minuterna och livet går utan att göra något vettigt. Så jag spelar helt enkelt in det jag vill se och kollar senare. Av tvs sändningar blir det inte mycket alls jag ser. Där spelar jag i stort sett bara in nyheter och liknande. Då motsvarande nyhets kanaler på nätet mest liknar skvaller blaskor nu för tiden. Har inget intresse i vem britney spears hånglade med förra helgen o.s.v.
Under evenemang så gillar jag att reklamen finns för då springer man alltid och hämtar något/utför något annat. Under serier/filmer är det mycket mer irriterande.
Serier laddas i stort sett uteslutande ner från nätet. Ni anar inte hur mycket tid man sparar. på en timme så sänds det ca 4 minuters reklam 4 ggr i timmen? Ja räkna själva hur mycket tid ni sparar in på ett år. På 2 timmar hinner man t.ex se 5 avsnitt istället för 4 av simpsons eller liknande korta serier. ca 20% mervärde alltså.
Så, våga vägra bli slav under tvn?
Juste, all nedladdning och inspelning sker naturligtvis till en dator.
Enda nackdelen jag har funnit än så länge efter att ha levt så här ca 5 år är att man ser ut som ett enormt frågetecken när folk börjar prata om olika reklamer. Och sålika blir placerad i "Lever du i en grotta eller?" facket för att man inte sett någon reklam.
Är problemet högt ljud under reklam? Pejlarn hade en enkel och bra lösning på detta.
Är problemet att det är ljud när reklamen är? Lite krångligt problem då det kan vara komplicerat att identifiera automatiskt när det är reklam. Men fy den som skäms utmaningar.
Eller som det är för mig: Att reklamen existerar
Jag har löst det som så att jag kollar inte direkt på tv längre. Då jag finner det enormt stressigt att sitta och kolla på reklam, formligen känner hur minuterna och livet går utan att göra något vettigt. Så jag spelar helt enkelt in det jag vill se och kollar senare. Av tvs sändningar blir det inte mycket alls jag ser. Där spelar jag i stort sett bara in nyheter och liknande. Då motsvarande nyhets kanaler på nätet mest liknar skvaller blaskor nu för tiden. Har inget intresse i vem britney spears hånglade med förra helgen o.s.v.
Under evenemang så gillar jag att reklamen finns för då springer man alltid och hämtar något/utför något annat. Under serier/filmer är det mycket mer irriterande.
Serier laddas i stort sett uteslutande ner från nätet. Ni anar inte hur mycket tid man sparar. på en timme så sänds det ca 4 minuters reklam 4 ggr i timmen? Ja räkna själva hur mycket tid ni sparar in på ett år. På 2 timmar hinner man t.ex se 5 avsnitt istället för 4 av simpsons eller liknande korta serier. ca 20% mervärde alltså.
Så, våga vägra bli slav under tvn?
Juste, all nedladdning och inspelning sker naturligtvis till en dator.
Enda nackdelen jag har funnit än så länge efter att ha levt så här ca 5 år är att man ser ut som ett enormt frågetecken när folk börjar prata om olika reklamer. Och sålika blir placerad i "Lever du i en grotta eller?" facket för att man inte sett någon reklam.
Aha.. du är en sån där som reklamslav? 
Har tänkt samma saker ang reklamens tidsstöld. Min hjärna kan användas till viktigare saker än hurvida skräpdyr kedja X har "rea" denna veckan också..

Har tänkt samma saker ang reklamens tidsstöld. Min hjärna kan användas till viktigare saker än hurvida skräpdyr kedja X har "rea" denna veckan också..
Jupp, jag gillar varken tids stölden eller att vara fast vid något schema. Allt för många som tänker och lever efter vad det är för program som går på tv. Mycket enklare att bara spela in och kolla på dito när man faktiskt kan slappna av istället för att stressa för att hinna med att se ett visst tv program.
Jag föredrar att fråga: "Älskling, vad vill du se på tv idag/imorgon?" än att höra "Skynda på! Jag vill se xxx kl xx" eller ännu hellre lära respektive hur man spelar in själv.
Men det är ju ett passivt/aktivt val vi alla gör. Jag finner mer livs kvalitet så här.
Spelar man dessutom in på en dator så är det barnsligt lätt att ställa in vilka intervaller och kanaler man vill spela in. En dags inspelning går enkelt på nån minut. Hade jag varit bättre på programering hade jag nog programerat ett sätt att läsa av tv.nu för att sedan bocka i det jag vill se.
Kan ju vara ett uppdrag för någon som har brist på saker att programera.
Jag föredrar att fråga: "Älskling, vad vill du se på tv idag/imorgon?" än att höra "Skynda på! Jag vill se xxx kl xx" eller ännu hellre lära respektive hur man spelar in själv.
Men det är ju ett passivt/aktivt val vi alla gör. Jag finner mer livs kvalitet så här.
Spelar man dessutom in på en dator så är det barnsligt lätt att ställa in vilka intervaller och kanaler man vill spela in. En dags inspelning går enkelt på nån minut. Hade jag varit bättre på programering hade jag nog programerat ett sätt att läsa av tv.nu för att sedan bocka i det jag vill se.
Kan ju vara ett uppdrag för någon som har brist på saker att programera.
På http://www.terrade.com/ finns ett projekt som detekterar
ljudnivån vid reklaminslag...
TV Sound limitter : down publicity sound level !
En zippad PDF med schema och förklaring: http://pagesperso-orange.fr/terrade/ele ... blevel.zip
ljudnivån vid reklaminslag...
TV Sound limitter : down publicity sound level !
En zippad PDF med schema och förklaring: http://pagesperso-orange.fr/terrade/ele ... blevel.zip
"Allt om Elektonik" hade ett nummer för många år sedan med ett bygge för att pausa inspelning under reklamavbrott. Detekteringen gjordes med hjälp av bildanalys på kanal logotypen. Om jag minns rätt så användes en synkkrets för att få ut ett antal olika synksignaler som via ett inställbart grindnät styrde en AD som sampla bilden enbart över logotypen. En MCU fick sedan beräkna om logotypen syntes eller ej.
Samma lösning borde kunna användas för att sänka volymen under reklampausen.
Samma lösning borde kunna användas för att sänka volymen under reklampausen.
Att ta bort ljudet räcker ju inte när det är reklam.
Tänk att man sitter och tittar på ett lugnt TV-program, och sen kommer
plötsligt reklam, som har blivit en tävling i att stoppa in så mycket konstiga
video-effekter som möjligt. Fruktansvärt störande.
Jag vill ha något som fryser bilden också när det blir reklam så att man
slipper se eländet.
Eller för den delen om man sitter och äter, och så kommer det lortiga golv,
lortiga badrum och annat konstigt.
Jag försöker köpa det jag kan som dvd eller bluray-filmer / serier, så att man
kan titta över huvud taget. Tyvärr finns inte allt att köpa med svensk text. :/
Att gå efter loggan fungerar inte, för ofta får man se en bit av programmet
innan loggan tonas in.
Tänk att man sitter och tittar på ett lugnt TV-program, och sen kommer
plötsligt reklam, som har blivit en tävling i att stoppa in så mycket konstiga
video-effekter som möjligt. Fruktansvärt störande.
Jag vill ha något som fryser bilden också när det blir reklam så att man
slipper se eländet.
Eller för den delen om man sitter och äter, och så kommer det lortiga golv,
lortiga badrum och annat konstigt.
Jag försöker köpa det jag kan som dvd eller bluray-filmer / serier, så att man
kan titta över huvud taget. Tyvärr finns inte allt att köpa med svensk text. :/
Att gå efter loggan fungerar inte, för ofta får man se en bit av programmet
innan loggan tonas in.
Finns mycket i en bildsignal att prova med, men nog inget som funkar med säkerhet. T.ex. svartnivå, hur mycket i början/slutet av linjen som är blankt o.dyl. Om det nu finns sådant i en modern bildsignal.
Eller runda hela problemet, stäng av!
Livet är för kort för TV. Ni upptäcker det någon gång mellan 50 och 60, men då är det för sent.
Eller runda hela problemet, stäng av!
Livet är för kort för TV. Ni upptäcker det någon gång mellan 50 och 60, men då är det för sent.