Nozzle, hur länge..

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
LOLA-Christian
Kontakt:

Nozzle, hur länge..

Inlägg av LOLA-Christian »

Har en Prusa MK3S+, kört problemfritt i några år.

Min fråga är, hur länge kör ni med era munstycken?
Och, hur skall man avgöra om/när det är lämpligt tillfälle för byte?

(och till vad.... :eh: ? )
mr_lulle

Re: Nozzle, hur länge..

Inlägg av mr_lulle »

Jag kan inte säga någon tid på hur länge mina har hållit men jag märkte att den vart sliten efter jag kört mycket självlysande PETG, diametern vart större och den blev oval.
Det resulterade i en massa problem. Kommer inte ihåg alla men alla problemen försvann när jag bytte munstycket till ett nytt.
Jag kör nu med ett i härdat stål, det håller längre och jag får köra på lite högre temperatur för att få det bra.
De i mässing är bra men de slits av filament med tillsatser.
Så byt när det helt plötsligt börjar uppstå nya problem som du aldrig haft innan.
Märker du inte av några problem så är det bara att fortsätta på samma.
Användarvisningsbild
kode

Inlägg av kode »

Det är ju många faktorer som spelar in på hur snabbt de slits (som kvalitet på dem, filamenttyper man använder, ...), så det är ju som redan sagt mer när man märker det pga underextrudering osv, eller ser att hålet är märkbart större än det borde vara än någon fast mängd körda timmar/meter filament.
Användarvisningsbild
Repaterion

Inlägg av Repaterion »

Sattsa på en med diamant, wolframkarbid eller rubin om din budget klarar desssa, så har du ett munstycke för resten av ditt och skrivarens liv om inte händer med den.

Visst, dessa kostar ju en slant. Vissa runt 1000lappen men att nöta ner mässing och stål blir dyrare i längden.
Till exempel dessa -> https://www.amazon.com/Diamondback-Nozz ... B0BG69S4KZ
hawkan

Inlägg av hawkan »

Jag brukar byta när den ser för jä*ig ut. Då har det varit stopp flera gånger och jag eldat de röda för att bränna upp plast och få bort proppen.
Jag har ännu inte slitit ut någon.
Jag kan tänka mej att om man kör mycket kolfiberarmerat eller med annat inblandat så kan det slita.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Repaterion skrev: 17 juni 2024, 20:57:30 Sattsa på en med diamant, wolframkarbid eller rubin om din budget klarar desssa, så har du ett munstycke för resten av ditt och skrivarens liv om inte händer med den.

Visst, dessa kostar ju en slant. Vissa runt 1000lappen men att nöta ner mässing och stål blir dyrare i längden.
Till exempel dessa -> https://www.amazon.com/Diamondback-Nozz ... B0BG69S4KZ
Jag kör vanliga plaster utan kolfiber. Ett munstycke håller i minst ett år för mig och jag skriver mycket i PLA och PETG. 20 st mässingsmunstycken kostar ca. 100 kr så det räcker i 20 år.
Även om jag skulle köra kolfiber vid vissa jobb så motiverar det inte merkostnaden, såvida man inte professionellt skriver kolfiber hela dagarna.

Om jag skulle köpa mässingsmunstycken för 1000 kr så skulle jag ha munstycken i 200 år så hur kan du påstå att det blir dyrare i längden. Visst, köp ett 1000 kronors munstycke som av någon anledning kloggar och av någon anledning inte går att återställa. Då sitter du med skägget i brevlådan medan jag byter munstycke och glatt kör vidare.

Jag fattar inte att vissa går på en sådan toklösning som att köpa ett svindyrt munstycke. Men det är väl bra marknadsföring kan jag tänka. :)
Användarvisningsbild
Repaterion

Inlägg av Repaterion »

@seniorlemuren

Ptja, kanske för att jag använder MK8* och råkar veta att 3D verkstaden säljer Ohlsson Ruby för 200, vilka annars kostar runt 800.
Så ta en balja lut och byt dina munstycken du, med tanke på att jag inte säger allt jag gör så har du ingen aning vilka material jag kör utöver PLA och PETG som jag har nämnt.
Alla filament med tillsatser bortsett från trä kanske sliter mer än plast på munstyckena, allt är inte kolfiber som sliter.
* = Vet ej vilken skrivare du har eller vilka Prusa 3 använder. Så jag utgick från mina egna erfarenheter.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Med PLA har jag kört 3000 timmar med samma munstycke.
JanErik

Inlägg av JanErik »

Tog lite makrobilder en gång, viewtopic.php?p=1708590 .
Skriv svar