Borra egna viahål

Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 14400
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Borra egna viahål

Inlägg av AndLi »

Lägg upp underlagen här så kan man ju fälla eller fria jlcpcb ganska snabbt!

Du nämner andra kort, är det med samma layout eller helt andra kort?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 25522
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Borra egna viahål

Inlägg av Icecap »

Jag har ritat ett antal 2-lagers kort och givit dom GP. Då har jag alltid suttit o lagt till en ledare med noll i spacing och som GND-ledare. Ibland har det blivit ett 50-tal då min egen regel är minst 2 vior per ö.

Har gått igenom EMC-test utan problem - utom ett där SMPS-nätdelen störde ut på 230V. Den 16 bitars μC med display osv. som satt där var OK ur EMG-synpunkt.
SeniorLemuren
Inlägg: 7471
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Borra egna viahål

Inlägg av SeniorLemuren »

Eftersom ingen tycks vilja svara på din fråga så kan jag ju göra det. Ja det är klart att du kan borra ett 1 mm hål med en vanlig "hemmabormaskin" Det kan vara så att borren är för tunn för att fästa i chucken De flesta vanliga chuckar brukar inte ta mindre borr än 2 mm. Jag brukar då linda skaftet på borren med ett tätt lager av tunn najtråd t.ex en av trådarna i en flertrådig kabel så att borren går att fästa i chucken. Ett vanligt borr går inte av som ett kretskortsborr gör om man borrar lite snett.
bocadillo
Inlägg: 42
Blev medlem: 12 juni 2021, 20:48:26

Re: Borra egna viahål

Inlägg av bocadillo »

SeniorLemuren skrev: 25 september 2022, 09:37:18 Eftersom ingen tycks vilja svara på din fråga så kan jag ju göra det. Ja det är klart att du kan borra ett 1 mm hål med en vanlig "hemmabormaskin" Det kan vara så att borren är för tunn för att fästa i chucken De flesta vanliga chuckar brukar inte ta mindre borr än 2 mm. Jag brukar då linda skaftet på borren med ett tätt lager av tunn najtråd t.ex en av trådarna i en flertrådig kabel så att borren går att fästa i chucken. Ett vanligt borr går inte av som ett kretskortsborr gör om man borrar lite snett.
Super! Tack för tips.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 22490
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Borra egna viahål

Inlägg av Henry »

Kan sedan starkt rekommendera de där volframkarbid borren som sodjan nämner för vanliga HSS borr slits ut mycket snabbt i glasfiber. Men som sagt de där volframkarbid borren är väldigt sköra och bryts väldigt lätt.
Skriv svar