Foscamsverige.se Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 19.31 2014-10-23

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Svara på tråd  [ 820 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50 ... 55  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 14.16 2013-03-21 
Användarvisningsbild

Då kan man se om någon axel börjar att gå trögt och behöver smörjas...
(en gissning)

InläggPostat: 14.55 2013-03-21 

Har du inte strömbegränsning på drivarna?

InläggPostat: 20.08 2013-03-21 
Användarvisningsbild

Behöver och behöver, men det är aldrig fel att se hur tungt motorn går.

InläggPostat: 22.26 2013-03-21 
Användarvisningsbild

Överskattat imo. Bättre att lägga de pengarna och tiden på något annat.

InläggPostat: 07.38 2013-03-22 
Användarvisningsbild

Det är noterat att du tycker det! Men nu vet jag inte riktigt var någonstans i mitt inlägg jag frågade efter åsikter om hur eller varför jag vill ha dem utan snarare om tips om var eller typ jag kan hitta. Men tack för att synpunkten...

Det finns folk som tycker att det är helt bortkastat med CNC maskiner överhuvudtaget och det finns folk som tycker det är helt förkastligt att bygga om en JULAfräs till CNC oxå.
Det finns massor med saker jag tycker är "waste of time and effort" men jag skriver inte det överallt bara för att jag kan eller tycker det.

Walle skrev ett bra inlägg härom kvällen, tänk om fler kunde tänka till lite innan de skriver om det tillför något med inlägget.
Och nu kommer det givetvis att komma massor med kommentarer om att jag svarat på det här sättet, fine! Någon måste ju få sista ordet... Inte egentligen riktat mot inläggssignaturerna innan detta inlägg utan mer en effekt av det som Walle skrev.

Jag frågar än en gång då: Någon som har tips om Ampmätare som jag kan sätta på mina stegmotorer då JAG tycker det är praktiskt att kunna se vad de drar eftersom jag har en JULAfräs som skall byggas om till CNCfräs och de kan vara lite sådär i kvalitén på skruvarna.

InläggPostat: 08.02 2013-03-22 
EF Sponsor

Nu kanske detta blir ett till svar som inte leder nån vart, och då ber jag om ursäkt.
Vill du mäta fasströmmen mellan motor och drivare (två mätare per axel), eller vill du mäta strömmen som drivaren drar? Fasströmmen begränsas ju som sagt av drivaren och borde ju vara relativt väldefinierad oavsett belastningen (eller tänker jag fel här? Drivaren krämar på spänning tills fasströmmen uppnås, oavsett om det faktiskt krävdes för att flytta steget eller inte).

Här fanns mycket bra att läsa om det: http://www.cnczone.com/forums/stepper_m ... ppers.html

Vad det gäller bra mätare så efter diskussionen i länken ovan så tror jag du får gå på shuntmätare och då är nog eBay bästa källan.

InläggPostat: 08.06 2013-03-22 
Användarvisningsbild

Jag ber om ursäkt för ett drygt svar.
Ang. mätarna så kan du ju ta en kik på eBay, nu vet jag inte vad det är för kvalité eller hur rätt de visar men kan ju bara värt att kolla.

Edit: X-IL var snabbare. :P

InläggPostat: 21.07 2013-03-24 
Användarvisningsbild

Tack för länken X-IL, det rätade ut en del :tumupp:
Mr3D, det är lugnt, jag blev bara trött på den korta sågningen utan egentlig förklaring. :( Följer ditt projekt med nöje då du verkar köra på i bra fart :bravo:

Angående mekaniken har det inte hänt särskilt mycket än :cry:
Håller på att renovera köket hemma så verkstan är fullbelamrat med det nya köket men så fort jag får ut alla skåp skall jag väl få tummen att börja skruva :vissla:

Just nu letar jag T5 drev o bälten på nätet, vill ha så mycket som möjligt hemma när jag börjar skruva istället för att som vanligt skruva och komma på att det behövs något :humm:

InläggPostat: 23.36 2013-03-24 
Användarvisningsbild

Jo, jag håller med om att jag kunde slängt med en förklaring med, får väl köra en såhär nu i efterhand;
Anledningen till att jag inte tycker att det behövs är för att du ställer ju hur mycket ampere drivaren matar ut(på Gecko med en resistor, hur det är på andra drivare vet jag ej men gissar på liknande). Eftersom drivarna ständigt matar ut den ampere du har sagt till de att mata ut så gör den det, iaf med kvalitétsdrivare, vilket du borde satsa på. Jag har själv inte gjort några jämförelser men jag har hört andra byta från billiga drivare till kvalitétsdrivare och det är som dag och natt. Hoppas detta var ett bättre svar än det förra. :P

Tackar! Jo, jag lägger så mycket tid jag bara kan på projektet för tillfället. Som du kanske såg i min tråd så är X/Y-axlarna klara och nu väntar jag bara på lite delar till CNC datorn sen ska jag provköra den(iaf X och Y)! :D

För er som undrar så slängde jag upp en egen projekttråd på mitt bygge.
Mr3D rustar upp och CNC konverterar en julafräs

InläggPostat: 17.18 2013-04-07 

Hej hopp, mitt fräsprojekt har stått still ett tag, men nu har jag en ER20-sats på väg från CTC-Tools :)

Har även fått in de sista av mina bilder här på forumet, så de inte försvinner, blir nog fler om ett tag.

InläggPostat: 17.04 2013-04-10 
Användarvisningsbild

Limestone
Har du hittat drev och remmar såg att conrad har lite remmar och drev fortfarande.
Conrad

Har haft fullt upp med jobb, så det blir fräsen som jag inte hinner med att göra något med.
Har iallafall fått hem lite prylar till en ny spindel för montage på sidan som jag visade förut.
Jag vill fortfarande kunna använda den gamla z-axeln också.
Lite bilder på prylarna.

Kulskruv och skenor till z-axeln.
Bilaga:
kulskruv_skenor.jpg

2,2kw spindel med vfd och fäste till spindeln.
Har provkört den lite grand och den fungerar som den ska.
Ska koppla den till mach3 över USB-RS485 interface, men har inte provat ut det ordentligt än.
Har tänkt att använda det här pluginet till mach3.
Vfd-plugin

Bilaga:
vfd_fäste.jpg

Köpte lite extra ER-20 spännhylsor till fräsen eftersom det bara följde med 4.
Det blev en sats med 1-13 ER-20 hylsor från ett ställe, samma som jag köpte spindeln på.
Köpte även en 1/8 3,175 mm hylsa på ett annat ställe.

Bilaga:
er20_rs232.jpg

Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.

InläggPostat: 19.07 2013-04-10 
Användarvisningsbild

Väntar med spänning på en ny update! Jag gissar att du med ska byta ut Z-axeln, ska bli kul att se hur du valt att göra den. :tumupp:

InläggPostat: 20.10 2013-04-12 

Hyfsad snabb leverans från CTC-Tools och fina små grejer (ER20-sats 1-13 mm) :)

Tyvärr får jag fortfarande för mycket slag på verktyget... 14 hundradelar :cry:
Tror det hänt nåt med spindeln, när jag bråkade med de gamla lagren...
Jula väntar fortfarande på att få hem spindeln, men alltså fortsätter de med reservdelar i alla fall.

Edit:
Efter lite försiktig slipning/polering av insidan på spindelkonan, så har jag fått ner slaget till 0,09.
Alltså bara nedersta kanten, inte hela konan... jäkligt irriterande, för slaget på ytterkanten är under 0,01 :evil:

Yes ! Fått ner slaget på pinnfräsen till 0,035 mm och tror att jag får nöja mig med det :)

InläggPostat: 19.31 2013-04-15 
Användarvisningsbild

Lilluffe
Har faktiskt inte beställt än men det blir troligtvis från England när nu pundet fortfarande är lågt, Conrad tycker jag har blivit dyra :tumner:

Såg Mr3D:s lösning på motorfästena och det såg snyggt ut, gör det mycket skillnad att ha drev med utväxling mot att ha direktstyrning? att det blir skillnad fattar jag men spelar det någon större rockNroll eller behöver man kraftigare motorer i så fall?

Beställde kullager från dapra.se för två veckor sedan men de verkar inte vara särskilt sugna på att ens bekräfta att de har lagren hemma och har inte hört ett ord från dem så det får bli en beställning från Ironbill.se istället.

Eftersom jag är mer elare än mekaniker så har jag ju givetvis redan börjat med elskåpet innan det mekaniska är klart men man får ju börja någonstans :wink:

Edit: Lade till bild

Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.

InläggPostat: 19.54 2013-04-15 
Användarvisningsbild

Det bästa är om du kör direktdrivet. Kör du utväxling kommer remmen flexxa(Det blir värre än att bara ha vändglappet) och du kan även inte köra lika snabbt. Och snabbt vill du kunna köra. I början tänkte jag att jag inte har några problem att vänta lite på min maskin men efter jag testat köra snabbtransport i 4200mm/min vill jag bara köra snabbare. Bygg även så stabilt du bara kan, använd stål och undvik att ha många delar(Fler delar = det glappar mer). Som exempelvis remdrift, snäckväxlar eller dyl.

Kraften på motorerna behöver du inte vara orolig över, Morgons kör med mindre motorer(på X/Y) än vad jag gör och jag har 3Nm stegare(jag är osäker men tror han kör 2Nm eller liknande). Han har inga problem att köra 10mm djupt i stål, fullt ingrepp, och och klarar det. Nu är ju hela hans maskin i en annan klass än vad våra maskiner är (linjärlager, kulskruvar och mycket stabilare) men just att stegaren klarar det.

Ang. kullager, jag vände mig till Sverull. Det kan jag säga att jag inte ångrar mig om, de har ruskigt bra support och bra leveranstider med för den delen. Och jag tycker inte de är farligt dyra heller. Ja, och de är ju även en auktoriserad SKF återförsäljare. Därför jag valde de i första början. :D

Ser ju riktigt bra ut det där! Måste bara fråga, vad ska du med så många proppar till?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 820 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50 ... 55  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme